Khamis, 12 September 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Jangan lokek dengan pujian

Posted: 11 Sep 2013 09:53 PM PDT

Oleh DR NOR ASMA LODE
l Penulis adalah seorang pensyarah kanan di Pusat Pengajian Perakaunan, UUM

Mampukah seorang pendidik memuji anak didiknya seandainya anak sendiri tidak pernah menerima sebarang pujian?

Bersegeralah belajar memuji anak, pasangan atau sahabat terdekat supaya pendidik boleh memuji anak didiknya.

Ini adalah kerana pujian itu penting dan mempunyai kuasa 'ajaib'. Ia penting dan diperlukan oleh anak didik agar mereka menjadi manusia yang berguna di dunia dan akhirat.

Sebagai contoh, seorang pendidik wajar memuji anak didiknya yang rajin datang ke sekolah walaupun mereka tidak pandai membaca.

Kesan pujian tersebut mampu memberi semangat anak didik terus datang ke sekolah.

Sebaliknya, tanpa pujian, seorang pendidik akan melemahkan keyakinan anak didiknya yang rajin hadir ke sekolah. Anak didik tersebut akan terus berperasaan bahawa beliau tidak dipedulikan.

Akhirnya, tiada lagi tempat mereka menumpang kasih dan sayang apatah lagi mendapat pujian daripada insan bergelar pendidik.

Pujian tidak memerlukan sebarang kos. Pendidik hanya perlu prihatin dan ambil peduli keadaan sekeliling anak didiknya.

Perhatikan tindak-tanduk mereka daripada setiap sudut agar boleh diberi pujian.

Penulis amat kagum melihat bagaimana pendidik di luar negara mampu memberi pujian kepada anak didiknya.

Pujiannya hanyalah kerana anak didik pandai bercakap "please" apabila meminta pertolongan.

Pendidik di Malaysia perlu mencontohi bagaimana pujian diberikan oleh pendidik di luar negara. Mereka tidak langsung lokek dan teragak-agak dalam memberi pujian dalam segala aspek.

Pendidik di Malaysia seharusnya berubah. Jadilah pendidik yang bukan sekadar pandai mendidik subjek dalam kelas.

Mereka perlu mendidik diri supaya pandai memberi pujian yang dibolehkan kepada insan yang bergelar anak didik.

Rasulullah SAW mengucapkannya beberapa kali. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, "Barang siapa yang terpaksa harus memuji saudaranya, maka katakanlah: 'Aku kira si fulan demikian dan demikian, tetapi Allah-lah yang menilai (keadaan sebenarnya). Aku tidak mahu menilai atas nama Allah (kepada seseorang) demikian dan demikian, jika memang kelebihan itu ada pada dirinya." [Hadis sahih, riwayat Bukhari]

Rezeki sedikit dikongsi bersama

Posted: 11 Sep 2013 09:53 PM PDT

Kanak-kanak daripada masyarakat Orang Asli gembira dengan sumbangan beg sekolah yang diterima daripada Ihram Project.

MENYEDARI masih terdapat golongan yang kurang bernasib baik, pasukan Ihram Project di bawah naungan Yayasan Al- Khalifah telah menyumbangkan dana berjumlah RM10,000 dan bekalan makanan kepada masyarakat Orang Asli di Pos Kuala Mu, Perak, baru-baru ini.

Dana itu diperoleh hasil sumbangan badan-badan korporat dan orang ramai yang bersimpati dengan keadaan masyarakat Orang Asli di perkampungan itu.

Misi menghantar wang sumbangan dan bekalan makanan harian itu diketuai oleh Nor Azhar Mohamed, 27, mewakili pasukan Ihram Project selain turut mendapat kerjasama daripada beberapa badan korporat seperti Tenaga Nasional Berhad Jana Manjung, Emansoft, Majlis Bandaraya Petaling Jaya, 10A, Al- Qayim, dan Ar-Rahmah.

Selain itu, seramai 60 orang sukarelawan yang terdiri daripada penjawat awam, pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO), dan pelajar turut menyertai program tersebut.

Untuk sampai ke Pos Kuala Mu, pasukan itu menggunakan 20 buah pacuan empat roda yang mengambil masa selama dua jam dari Kuala Lumpur untuk sampai ke perkampungan itu.

Sepanjang berada di Pos Kuala Mu, mereka turut menghulurkan sumbangan kepada masyarakat Orang Asli di Kampung Gapah Hulu, Kampung Gapah Hilir, Poh, Bersah, Kampung Beswok dan Kampung Kotai.

Dalam program sama, golongan wanita orang asli turut diajar cara-cara membuat kek manakala, aktiviti riadah dan lukisan pula disediakan untuk kanak-kanak.

Dalam pada itu, Pasukan Ihram Project turut merancang meneruskan usaha bagi mengumpul dana untuk membantu masyarakat Orang Asli di beberapa negeri lain termasuk Selangor, Kelantan, Perak, Terengganu, Pahang dan Johor.

Pihak dan individu yang berminat untuk menghulurkan sumbangan, bolehlah melayari laman web www.yayasanalkhalifah.com.my.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved