Jumaat, 9 Disember 2011

Utusan Online - Utara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Utara


Wanita ditipu RM295,000

Posted:

Wanita ditipu RM295,000

Wanita ditipu RM295,000

Oleh LEE HOOI BOON
utusanpenang@utusan.com.my


SHAFIEN Mamat (tengah) menunjukkan alat pemotong besi dan pelbagai barangan yang dirampas daripada kumpulan penjenayah ketika sidang akhbar di Nibong Tebal, Pulau Pinang, semalam.


NIBONG TEBAL 8 Dis. - Seorang ahli perniagaan wanita, mendakwa kerugian RM295,000 dalam tempoh tiga hari selepas menerima satu panggilan daripada sindiket yang menyamar kononnya mereka pegawai dari Bank Negara Malaysia (BNM).

Mangsa yang berusia 45 tahun mendakwa, dia mendapat panggilan telefon yang memberitahunya bahawa kad kredit milik mangsa mempunyai hutang tertunggak yang banyak dan perlu dilangsaikan segera 12 Julai lalu.

Bagaimanapun, mangsa yang tidak memiliki sebarang kad kredit diyakinkan oleh sindiket itu dengan memberikan alasan maklumatnya telah dicuri oleh pihak lain.

Berikutan itu, bagi membantu wang simpanan mangsa tidak dicuri, sindiket mengarahkan mangsa agar pergi ke mesin pengeluaran wang automatik (ATM) untuk membuat transaksi ke satu akaun terlebih dahulu bertujuan wang simpanan tidak dicuri oleh orang lain.

Menurut Ketua Polis Daerah Seberang Prai Selatan, Supritendan Shafien Mamat, mangsa hanya menyedari dia tertipu selepas tiga hari apabila mendapati wang simpanannya dalam akaun bank lesap.

Shafien berkata, kes penipuan yang berlaku di sekitar Seberang Perai Selatan kini semakin membimbangkan kerana ia dikatakan meningkat secara mendadak.

"Sebanyak 13 kes penipuan melalui telefon telah diterima oleh pihak polis sejak awal tahun ini dan jumlah ini amat membimbangkan," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah di sini, hari ini.

Shafien berkata, polis setakat itu menghadapi sedikit kesukaran untuk mengesan kegiatan sindiket itu kerana mereka menggunakan identiti termasuk nama dan alamat palsu.

Bagaimanapun, orang ramai dinasihatkan agar tidak mudah percaya dengan panggilan telefon yang diragui bagi mengelak mereka daripada menjadi mangsa seterusnya, katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

10,000 hadir makan malam Sultan Kedah

Posted:

10,000 hadir makan malam Sultan Kedah

10,000 hadir makan malam Sultan Kedah


TUANKU Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Sultanah Kedah, Tuanku Haminah Hamidun (tengah) berkenan bersalaman dengan tetamu pada Majlis Jamuan Rakyat di Langkawi, malam kelmarin.


LANGKAWI 8 Dis. - Lebih 10,000 tetamu hadir memeriahkan majlis Jamuan Rakyat meraikan pelantikan Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah sebagai Yang di-Pertuan Agong Ke-14 di Dataran Kompleks Sukan LADA di sini, malam tadi.

Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim dan Sultanah Kedah, Tuanku Haminah Hamidun yang diiringi oleh kerabat diraja Kedah serta barisan pemimpin kerajaan negeri tiba di majlis tersebut kira-kira jam 9 malam.

Turut hadir pada majlis berkenaan ialah Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak.

Tetamu dan orang ramai yang hadir tidak melepaskan peluang bersalam dan bertemu dengan sultan berjiwa rakyat itu.

Selesai santapan, Sultan Abdul Halim dan Sultanah dihiburkan dengan persembahan nyanyian oleh kumpulan kugiran yang mendendangkan beberapa lagu yang menggambarkan Rakyat 1Malaysia.

Sempena majlis tersebut, baginda berdua masing-masing berkenan menerima enam cenderahati yang mewakili setiap mukim di Langkawi.

Sebaik sahaja acara selesai, kerabat diraja dan tetamu yang hadir berpeluang menyaksikan pertunjukan bunga api yang melengkapkan acara.

Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong yang baharu berkuatkuasa 13 Disember ini menggantikan Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin yang akan tamat pemerintahannya sebagai Yang di-Pertuan Agong pada 12 Disember ini.

Full content generated by Get Full RSS.

Mesti miliki kehebatan terkini

Posted:

Mesti miliki kehebatan terkini

Mesti miliki kehebatan terkini

LANGKAWI 8 Dis. - Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail bertitah, industri pertahanan perlu lebih peka terhadap perubahan landskap keselamatan.

Titah baginda, kepekaan tersebut akan membolehkan industri penting itu terus lebih ke hadapan dan kekal bersaing dengan perubahan-perubahan yang mendatang.

Ancaman keselamatan bukan tradisional seperti pengganas, dadah, pemerdagangan manusia dan bencana adalah cabaran tambahan kepada industri pertahanan, titah baginda di Hotel Four Season di Tanjung Rhu di sini, hari ini sempena lawatan kerja baginda ke Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2011.

Baginda bertitah, LIMA yang diperkenalkan pada 1991 telah mengukuhkan kedudukannya sebagai salah satu platfom besar kepada industri pertahanan di rantau Asia Pasifik.

Tuanku Syed Faizuddin, yang juga Komander Regimen 504 Askar Wataniah, turut menyifatkan penganjuran LIMA sebagai pasaran global yang unik di mana industri berkaitan bersaing sesama mereka mempamerkan produk pertahanan berinovasi terkini.

Ia secara tidak langsung memberi pendedahan teknologi canggih dan sebagai hasil sampingan daripada pembangunan kolektif kemahiran, daya inovatif dan pembangunan industri pertahanan di peringkat global dan wilayah.

Titah baginda, perkembangan pantas dalam industri pertahanan bagi benua Asia menjadi manifestasi kepada kepentingan sektor perindustrian pertahanan, bukan sahaja dari sudut pertahanan dan keselamatan tetapi juga kepentingan ekonomi.

Dalam mempromosikan lagi peluang ekonomi, baginda bertitah, sektor pertahanan didapati perlu lebih agresif mengeluarkan produk yang bercirikan 'dual usage' yang boleh dibangunkan dan diadaptasi bagi membolehkannya lebih maju dalam pasaran awam.

Di samping itu, kerjasama untuk kegunaan pelbagai desakan pertahanan dari rantau ini mampu membuka laluan positif seperti kecekapan kos dan peningkatan penyelidikan dan pembangunan (R&D) negara-negara tertentu.

Baginda yang diiringi Raja Puan Muda Perlis, Tuanku Lailatul Shahreen Akashah Khalil berada di Langkawi sejak semalam bagi lawatan kerja ke LIMA 2011 dan menyaksikan pertunjukan udara dan pameran udara statik.

Antara tapak pameran statik yang baginda berdua lawati adalah NADI, Penerbangan Malaysia, MIGHT, Pavilion Itali, Thales, Eurocopter dan Airbus Military.

Turut mengiringi baginda pada lawatan itu ialah Naib Canselor Universiti Malaysia Perlis, Prof Datuk Dr Kamarudin Hussin dan Ketua Polis Perlis, Senior Asiston Komisioner Zull Aznam Haron.

- BERNAMA

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved