Jumaat, 9 Disember 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


Jangan boikot sidang SUPP

Posted:

Jangan boikot sidang SUPP

Jangan boikot sidang SUPP

Oleh SOPI SAMAILE
utusansarawak@utusan.com.my


GEORGE Chan Hong Nam (kiri) berjabat tangan dengan Peter Chin Fah Kui selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat SUPP di Kuching, Sarawak, semalam.


KUCHING 9 Dis. – Presiden Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Tan Sri Dr. George Chan Hong Nam berharap kumpulan Timbalan Setiausaha Agung parti itu, Datuk Seri Wong Soon Koh menghadiri Persidangan Perwakilan Tiga Tahun Sekali (TDC) esok dan tidak bertindak memboikotnya.

Beliau berkata, ini kerana Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) yang berlangsung hari ini mengesahkan TDC akan diteruskan selain memutuskan proses pemilihan di peringkat cawangan sebelum ini adalah betul dan mengikut peraturan.

Menurutnya, meskipun kehadiran anggota CWC pada mesyuarat hari ini hanya 68 daripada 126 orang, ia berjalan lancar dan mencukupi syarat bagi memutuskan perkara tersebut.

"Mengenai dakwaan sebelum ini (wujud penyelewengan dan kejanggalan dalam proses pemilihan beberapa cawangan), CWC telah menerima aduan itu dan kita telah memutuskan ia mengikut peraturan dan TDC tetap diteruskan.

"Tindakan boikot dan ugutan letak jawatan oleh kumpulan Soon Koh pula, kita tidak bincangkan dalam mesyuarat hari ini.

"Tetapi apa boleh buat, ini negara bebas dan demokrasi dan ia terpulang kepada mereka," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat CWC, di Ibu Pejabat SUPP, di sini hari ini.

Semalam, kumpulan Soon Koh yang merupakan calon jawatan Presiden mengumumkan akan memboikot TDC parti tersebut yang akan dirasmikan oleh Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak, esok.

Soon Koh yang merupakan Menteri Kewangan Kedua negeri merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bawang Assan akan ditentang oleh seorang lagi calon Presiden iaitu Datuk Seri Peter Chin Fah Kui yang merupakan Ahli Parlimen Miri merangkap Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air.

Persaingan merebut jawatan Presiden berlaku apabila George Chan tidak mempertahankan jawatan berkenaan selepas tewas di Dewan Undangan Negeri (DUN) Piasau pada pilihan raya negeri baru-baru ini.

Sementara itu, Fah Kui pada sidang akhbar yang sama berkata beliau amat sedih dengan tindakan kumpulan Soon Koh yang memboikot TDC sekali gus menjauhkan diri daripada acara penting parti.

Full content generated by Get Full RSS.

DAP tidak percaya calon Pas

Posted:

DAP tidak percaya calon Pas

DAP tidak percaya calon Pas

PASIR MAS 9 Dis. - Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) mendakwa hasrat DAP untuk meletakkan calon Melayu bertanding di kerusi majoriti Melayu pada pilihan raya umum akan datang membuktikan parti itu tidak percaya dengan kredibiliti calon Pas.

Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali (gambar) berkata, perkara tersebut menunjukkan DAP tidak yakin dengan Pas dan menolak dasar perjuangan parti itu walaupun mereka merupakan rakan kerjasama utama di pihak pembangkang.

Ibrahim yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas berkata, pada masa sama, bantahan daripada Pas Selangor terhadap cadangan DAP itu menyerlahkan peribadi pemimpin-pemimpin Pas yang hanya akan melenting jika perkara itu membabitkan soal politik.

Katanya, sebaliknya, jika pemimpin-pemimpin DAP menghina agama Islam atau orang Melayu pemimpin-pemimpin Pas akan memilih untuk berdiam diri.

Sehubungan itu, beliau menegaskan, Pas Selangor sepatutnya menerima cadangan DAP itu memandangkan 'jalinan mesra' yang wujud antara kedua-dua parti, termasuklah dalam aktiviti yang dijalankan khas untuk orang Islam.

"Sepatutnya mereka menerima calon DAP Melayu, sebab baru-baru ini Pas Selangor menjemput wakil rakyat DAP bukan Islam iaitu Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok Suh Sim dan Ahli Parlimen Batu, Tian Chua menjalankan kerja-kerja mengagih daging korban.

"Maka, apa salahnya jika mereka meletakkan calon Melayu pada pilihan raya umum nanti," katanya ketika ditemui pada Majlis Berkhatan Beramai-ramai 100 Pelajar Dewan Undangan Negeri (DUN) Pasir Mas, di sini hari ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved