Jumaat, 9 Disember 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Penanaman bakau stabilkan pantai

Posted:

Penanaman bakau stabilkan pantai

Penanaman bakau stabilkan pantai

Oleh KHAIRUL NAJIB ASARULAH KHANutusanN9@utusan.com.my


SEBAHAGIAN masyarakat tempatan dan ahli PERTIS menanam pokok bakau pada Majlis Penanaman Pokok Bakau dan spesies yang sesuai di pesisiran Pantai Cahaya Negeri, Port Dickson, baru-baru ini.


TELOK KEMANG 8 Dis. - Pokok Bakau merujuk kepada tumbuhan yang hidup di kawasan berpaya atau tepi pantai yang biasanya menjadi pertemuan antara air sungai dan air laut.

Spesies tumbuhan ini mempunyai sifat cepat tumbuh selain memiliki keunikan melindungi ekosistem hidupan akuatik kerana ia menjadi habitat bagi udang, ikan dan ketam termasuk haiwan seperti kera dan monyet.

Pada hakikatnya, tumbuhan ini membawa banyak kelebihan kerana turut bertindak sebagai penampan hakisan ombak sekali gus melindungi kawasan persisiran dari pukulan ribut serta angin kencang.

Secara ringkasnya, hutan bakau menstabilkan kawasan pantai yang bertindak sebagai agen pelindung semula jadi bagi kawasan tanah darat sekira berlakunya ribut taufan.

Dalam pada itu, kawasan hutan bakau itu juga menjadi lokasi penting bagi ribuan spesies burung di seluruh dunia yang berhijrah mengikut peredaran musim.

Di negara ini, tumbuhan berkenaan akan dipelihara dalam tempoh 20 hingga 30 tahun sebelum proses penanaman semula dijalankan di mana pokok yang ditebang akan digunakan bagi tujuan penghasilan produk kraftangan, pembinaan rumah, perabot dan bot bagi penduduk setempat serta sumber bahan api seperti arang dan kayu api.

Justeru, satu program penanaman pokok bakau dan spesies-spesies yang sesuai di pesisiran pantai telah dijalankan di bawah program International Year Of Forest 2011 di Pantai Cahaya Negeri, Port Dickson di sini baru-baru ini.

Program tersebut turut melibatkan orang kurang upaya (OKU) dari Persatuan Orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS).

Menurut Ketua Pengarah Perhutanan Semenanjung Malaysia, Datuk Dr. Abdul Rahman Abdul Rahim, penanaman semula pokok bakau di pesisiran pantai bukanlah sesuatu yang baru di negara ini.

"Pada 26 Januari 2005, Perdana Menteri menyarankan supaya usaha-usaha pemuliharaan dan perlindungan kawasan hutan di pesisiran pantai dilaksanakan.

"Bagi merealisasikan saranan tersebut, satu Pasukan Petugas Khas Jawatankuasa Operasi Menanam Pokok-Pokok Bakau dan Spesies-Spesies yang sesuai di persisiran pantai negara (JTP) telah dibentuk di bawah Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Jelas beliau, kira-kira 5,862,163 pokok pelbagai jenis telah ditanam di negara ini termasuk 216,643 pokok bakau sepanjang tempoh lima tahun bermula 2005 hingga 2010.

"Program pada hari ini agak unik, kerana ia merupakan program sambutan secara bersepadu di mana ia bagi meraikan sambutan Tahun Hutan Antarabangsa 2011 dan juga sempena Persidangan Perhutanan Malaysia Ke-16.

"Sehingga kini kita telah menanam lebih enam juta pokok pelbagai spesies yang sesuai di seluruh negara yang melibatkan kawasan seluas 2,257 hektar dengan jumlah pembiayaan RM38 juta di bawah Rancangan Malaysia Ke-9," tambahnya lagi.

Katanya, objektif utama pelaksanaan program tersebut adalah bagi mendidik serta memupuk kesedaran masyarakat terhadap kepentingan menanam pokok serta tumbuhan berkenaan.

"Selain itu, program ini juga turut membantu menyumbangkan ke arah mencapai sasaran 26 juta pokok menjelang 2010 hingga 2015.

"Dalam jangka masa panjang juga, ia secara tidak langsung akan menyumbang kepada pengurangan kesan karbon dan pemanasan global di bawah kesan rumah hijau yang akan menyebabkan perubahan iklim yang kian melanda dunia masa kini," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

OKU sertai program International Year Of Forest 2011

Posted:

OKU sertai program International Year Of Forest 2011

OKU sertai program International Year Of Forest 2011

TELOK KEMANG 8 Dis. - Penglibatan Orang Kelainan Upaya (OKU) pada program International Year Of Forest 2011 yang diadakan di Pantai Cahaya Negeri, Port Dickson di sini baru-baru ini sekali gus diharapkan mampu menangkis persepsi masyarakat bahawa golongan tersebut hanya layak digelar sebagai penerima bantuan.

Menurut seorang peserta dari Persatuan Orang-Orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS), Mohd. Nor Don, 39, program tersebut menjadi platform terbaik bagi golongan OKU untuk menyumbang sesuatu kepada negara ini.

''Tanggapan negatif sesetengah pihak terhadap golongan seperti kami yang tidak memberi sebarang manfaat terhadap negara adalah tidak tepat.

''Kami juga cintakan alam sekitar, seperti mereka. Jika di beri peluang, kami sedia menampilkan diri demi untuk turut sama membantu," ujarnya.

Bagi rakannya pula, Wan Zawawi Wan Mohamad, 30, berkata, pengalaman menyertai program itu amat berharga buat dirinya dan berharap masyarakat tidak menganggap golongan OKU sebagai kumpulan yang lemah.

''Program ini membuat saya berasa dihargai kerana dapat menyumbang dalam aktiviti kemasyarakatan sebegini," katanya.

Wan Zawawi turut berharap program sedemikian dapat diteruskan khususnya dengan melibatkan golongan OKU dan tidak terhenti begitu sahaja.

Tambah seorang lagi peserta, Nur Alia Maisarah Ong Abdullah, 31, penyertaan dalam program tersebut sedikit sebanyak memberikan pendedahan serta pengalaman baru buat dirinya.

''Walaupun tidak dapat melihat bagaimana rupa pokok sebenar, namun kami dapat menyentuh dan menanam pokok tersebut dan ia memberi pengalaman yang sukar untuk di lupakan," jelasnya.

Zainuddin Mat Ali, 42, pula berkata, program tersebut memberi peluang bagi golongan OKU untuk mendekatkan diri mereka dengan masyarakat setempat.

''Terima kasih kepada penganjur kerana sudi menjemput kami di majlis ini kami berasa amat dihargai dan diperlukan," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Bekalan ubat kurang, bukan habis

Posted:

Bekalan ubat kurang, bukan habis

Bekalan ubat kurang, bukan habis

Oleh AMRAN MULUP
utusanmelaka@utusan.com.my

MELAKA 8 Dis. - Hospital Melaka menafikan dakwaan hospital berkenaan kehabisan bekalan ubat hingga menjejaskan orang ramai yang mendapat rawatan di situ.

Sebaliknya, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, hanya bekalan beberapa jenis ubat didapati tidak mencukupi untuk menampung pertambahan pesakit mendapat rawatan di hospital yang meningkat sebanyak 16.8 peratus tahun ini.

Menurutnya, masalah kekurangan bekalan ubat-ubatan berpunca daripada baki peruntukan berjumlah RM3.5 juta daripada RM43.9 juta yang diperuntukan setiap tahun masih belum diterima daripada Kementerian Kesihatan bagi bulan September.

''Kagagalan hospital mendapat baki peruntukan itu menyebabkan beberapa jenis ubat tidak mencukupi dan laporan mengatakan bekalan ubat sudah kehabisan adalah tidak tepat.

''Namun begitu, pihak hospital telah mengambil beberapa langkah seperti menggunakan ubat alternatif selain meminjam daripada beberapa hospital berhampiran seperti di Muar dan sekitarnya bagi menampung keperluan harian," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri sesi taklimat daripada Pengarah Jabatan Kesihatan negeri, Datuk Dr. Azmi Hashim di sini hari ini.

Mohd. Ali membuat lawatan mengejut di Hospital Melaka ekoran laporan sebuah akhbar mengenai bekalan ubat di hospital itu kehabisan dan menjejaskan orang ramai yang membuat rawatan di situ.

Sehubungan itu, Mohd. Ali merayu kepada kementerian agar mempercepatkan pembayaran baki peruntukan tahun ini berjumlah RM3.5 juta.

''Jika baki peruntukan itu diterima tidak timbul masalah hospital ini kekurangan bekalan ubat-ubatan untuk menampung pertambahan pesakit yang mendapat rawatan," katanya.

Beliau menjelaskan, setiap tahun kementerian memperuntukan sebanyak RM34.5 juta setiap tahun untuk bekalan ubat dan pembayaran dilakukan tiga kali setahun iaitu pada Januari, Februari dan September.

Menurutnya, bekalan ubat tidak mencukupi itu hanya berlaku di Hospital Melaka dan tidak melibatkan hospital lain serta Klinik Kesihatan daerah di negeri ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved