Jumaat, 9 Disember 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Cetusan Warna Alam Khadijah Hashim

Posted:

Cetusan Warna Alam Khadijah Hashim

Cetusan Warna Alam Khadijah Hashim

Oleh Mariatul qatiah zakaria
maria.zakaria@utusan.com.my


Lakaran Tulip di atas rice paper.


KHADIJAH Hashim, satu nama yang tidak perlu diperkenalkan lagi malah setiap hasil nukilannya pasti menjadi buah mulut pembaca novel yang setia dan sentiasa dinantikan-nantikan kemunculan novel terbarunya.

Setiap cerita yang dihasilkan pastinya meninggalkan kesan yang mendalam kepada pembaca.

Antara novel yang pasti diingati sehingga kini ialah Badai Semalam.

Naskhah yang dihasilkan pada tahun 1968 itu bukan sahaja mencipta gelombang tersendiri tetapi sehingga hari ini permintaan terhadap novel tersebut sentiasa ada.

Ketika peminat-peminat setianya ternanti-nanti buah tangan iaitu novel terbarunya, namun, tiba-tiba dunia seni visual dikejutkan pula dengan 'kehadiran' lukisan alam hasil karya beliau.

Selama ini, tidak ramai yang mengetahui penulis kelahiran Batu Pahat ini sebenarnya tidak hanya mengehadkan bidang seninya dalam 'gelanggang' penulisan, malah ia telah dikembangkan ke dunia seni visual.

Lukisan yang dihasilkan menggunakan teknik berus Cina sememangnya satu cetusan imaginasi Khadijah terhadap alam semesta.

Membawa tema Warna Alam, kesemua 20 lukisan yang ditampilkan bermotifkan flora dan fauna dengan penggunaan warna terang dan ceria.

Apa yang istimewanya mengenai lukisan-lukisan tersebut, ia merupakan koleksi eksklusif Khadijah yang baru pertama kali dipertontonkan kepada umum baru-baru ini, bersempena pementasan teater Badai Semalam.

Menurut Khadijah, apa yang unik mengenai hasil karyanya ini ialah ia menggunakan cat air dengan teknik berus Cina yang dilukis di atas rice paper.

Menjadikan melukis sebagai hobi waktu senggang, beliau memilih alam semula jadi kerana baginya keindahan alam semesta adalah satu ciptaan unik oleh penciptanya.

Oleh yang demikian, katanya, kita sebagai manusia yang mendiaminya seharusnya tahu menghargai alam.

"Jika dilihat kesemua hasil karya (lukisan) saya, ia sememangnya bersumberkan alam kerana ia membawa seribu makna dan sarat dengan peringatan.

"Koleksi ini merupakan siri-siri hutan di mana hari ini orang sibuk menebang hutan, jadi biar saya menanam hutan di atas kertas supaya jangka hayatnya lebih lama.

"Apa yang diilhamkan ini membawa makna alam itu indah dan alam itu dalil kepada adanya yang mencipta dunia ini iaitu Allah SWT," katanya ketika ditemui.

Menggemari sesuatu yang ringkas dan bersahaja, Khadijah mahu sesiapa saja yang melihat lukisannya dapat menikmati manfaat daripadanya.

Tambahnya lagi, sebagai seorang anak seni dia hanya memberikan yang terbaik begitu juga dengan lukisan yang dihasilnya.

Kata Khadijah, dia hanya melukis dan yang menilai ialah sesiapa sahaja yang melihat lukisan-lukisan tersebut dengan tafsiran masing-masing.

Mengakui melukis memberi ketenangan kepada sesiapa juga yang bergelar anak seni, Khadijah berkata, setiap warna yang digunakan selain dapat membangkitkan perasaan seseorang itu, ia juga secara tidak langsung dapat menjadi terapi minda di samping menepati objek yang menjadi tumpuan.

Antara lukisan-lukisan yang dihasilkan Khadijah sempena pameran solonya kali ini ialah Bunga Matahari 1, 2 dan 3; Jambangan Kasih; Orkid 1, 2 dan 3; Tulip; Kolam Biru; Kemunting Cina; Bunga Bawang; Ros Kuning; Batik; Warna Alam 1 dan 2; Hutan Baru; Hutan Baru 1; Kampung Saya; Hutan Simpan dan Tasik.

Yang pasti, kesemua hasil karya Khadijah adalah garapan yang sangat jujur di samping menterjemahkan bahawa alam sememangnya tidak dapat dipisahkan dengan manusia.

Full content generated by Get Full RSS.

Tip masakan mudah Chef Richardson

Posted:

Tip masakan mudah Chef Richardson

Tip masakan mudah Chef Richardson

rekreasi@utusan.com.my
Gambar SAFRIZAL AZMI


Antara aksi menarik yang dipamerkan Chef Richardson ketika mengadakan sesi demonstrasi masakan di hadapan rakan media di Hotel JW Marriott, Bukit Bintang, Kuala Lumpur.


Bagi mereka yang menyediakan juadah istimewa itu, pasti kadangkala kebuntuan mencari menu baru di hujung minggu.

Apa kata anda cuba tip masakan mudah Chef Adrian Richardson yang merupakan pemilik dan ketua chef La Luna (bistro Mediterrannean) di Utara Carlton, Melbourne.

Wajahnya pasti dikenali ramai kerana November lalu beliau ke udara dalam program Secret Meat Business antara April dan Julai 2011 diikuti siri Good Chef Bad Chef bersama pakar pemakanan, Janella Purcell.

Dengan falsafah Mediterrannean moden, Chef Richardson menyajikan masakan ringkas dan enak dengan menggunakan bahan-bahan segar.

Chef Richardson membesar dengan masakan dari Itali, Timur Tengah dan Afrika Utara, yang mana kesemuanya disajikan bersama sayuran segar dan buah-buahan.

Saksikan Perfect Cut bersama Adrian Richardson bermula 1 Disember 2011 di saluran 703.

Untuk maklumat lebih lanjut, sila layari www.theafcstudio.com.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved