Ahad, 18 Disember 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


10 anggota penguat kuasa ditahan

Posted:

10 anggota penguat kuasa ditahan

10 anggota penguat kuasa ditahan

Oleh YATIMIN ABDULLAH
utusankelantan@utusan.com.my


DR. Zainuddin Ibrahim (kiri) menyampaikan sijil penghargaan kepada peserta yang menghadiri Persidangan Meja Bulat Pencegahan Rasuah Dalam Pengurusan dan Pentadbiran Tanah Negeri Kelantan 2011 di Kota Bharu, semalam. - UTUSAN/YATIMIN ABDULLAH


KOTA BHARU 18 Dis. - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan 10 anggota penguat kuasa daripada pelbagai agensi kerana disyaki menerima rasuah dalam operasi di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Rantau Panjang, pada 5 dan 6 Disember lalu.

Operasi selama dua hari itu dijalankan oleh SPRM Putrajaya dengan dibantu pegawai-pegawai SPRM Kelantan.

Sumber SPRM Kelantan memberitahu, kesemua anggota penguat kuasa tersebut ditahan atas kesalahan mengambil rasuah secara harian dan bulanan daripada peniaga Thailand.

Katanya, suapan tersebut bagi mengelakkan barangan yang dibawa masuk oleh peniaga terbabit ke negeri ini dikenakan cukai.

"Mereka yang ditahan dalam operasi itu berusia 28 hingga 53 tahun dan membabitkan pelbagai pangkat. Mereka telah ditahan untuk soal siasat sebelum dilepaskan," kata sumber berkenaan ketika ditemui di sini, hari ini.

Dalam pada itu, Pengarah SPRM Negeri, Nor Rasmi Shari ketika ditemui pemberita selepas menghadiri Persidangan Meja Bulat Pencegahan Rasuah Dalam Pengurusan dan Pentadbiran Tanah Negeri Kelantan 2011 di pejabatnya hari ini, mengesahkan menerima laporan berhubung kes berkenaan.

Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Dr. Zainuddin Ibrahim dalam ucapan perasmian majlis itu berkata, sebanyak 210 laporan berhubung rasuah termasuk melibatkan Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Negeri dilaporkan sehingga kini.

"Saya harap semua pihak dapat bekerjasama dan melaporkan kepada pihak berkuasa gejala rasuah ini berlaku. Kita khuatir jika tidak dibendung dan ditangani segera masalah ini akan diwarisi oleh golongan muda yang akan menjadi pemimpin pada masa akan datang," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Anggota 'Pok Su Wa' diburu

Posted:

Anggota 'Pok Su Wa' diburu

Anggota 'Pok Su Wa' diburu

KUALA TERENGGANU 18 Dis. - Polis memburu empat anggota kumpulan keluarga 'Pok Su Wa' termasuk dua beradik kerana disyaki terlibat dalam sindiket mencuri kereta di negeri ini dan Pahang.

Usaha menjejaki kesemua suspek dibuat berikutan penangkapan dua remaja lelaki adik beradik pada 4 Disember lalu di Jerteh, Besut yang merupakan anak kepada salah seorang suspek yang sedang dicari itu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan berkata, suspek dikenal pasti sebagai dalang utama sindiket berkenaan iaitu Anuar Awang Hamat, 40, juga dikenali sebagai Pok Su Wa yang berasal dari Cendering dekat sini.

Tiga lagi yang turut diburu ialah Mohd. Faizul Mohamad, 27, berasal dari Jerteh dan dua beradik berkenaan iaitu Norhisyam Ibrahim, 34, dan abangnya, Azmi, 46.

Azmi merupakan bapa kepada dua remaja lelaki yang ditangkap pada 4 Disember lalu.

Menurut Manoharan, sebelum ini, dalam tangkapan pertama, polis berjaya menemui sebuah kereta jenis Proton Wira dan di dalamnya ditemui beberapa peralatan yang dipercayai digunakan untuk mencuri kenderaan.

"Antaranya kunci pendua, gergaji, mesin pemotong dan kikir kecil," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri di sini hari ini.

Jelasnya, hasil siasatan, kumpulan ini menggunakan modus operandi mencuri kereta dengan membuka kunci pada bonet sebelum membuat kunci pendua menggunakan kikir.

"Kumpulan ini sangat profesional dan boleh melarikan sesebuah kereta itu dalam masa beberapa minit saja," katanya sambil menambah, kereta yang dicuri itu kemudian dijual sebagai alat ganti.

Katanya, susulan daripada tangkapan itu, pihak polis menahan dua individu yang dipercayai membeli kenderaan tersebut dan menemui semula tiga buah kereta curi.

Tambahnya, orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kesemua suspek terbabit diminta menghubungi mana-mana balai polis berdekatan atau talian 09-96354722 bagi membantu siasatan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved