Selasa, 22 November 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


UMP rai mahasiswa cemerlang

Posted:

UMP rai mahasiswa cemerlang

UMP rai mahasiswa cemerlang

Oleh SITI NORIZAT SHIKH ABDUL JALIL
utusanktn@gmail.com


DAING Nasir Ibrahim (tengah) meraikan pelajar yang berjaya mengharumkan nama universiti pada majlis penghargaan di Dewan Bankuet, UMP, Gambang, Kuantan, baru-baru ini. - UTUSAN/SITI NORIZAT SHIKH ABDUL JALIL


KUANTAN 22 Nov. - Seramai 20 penuntut Universiti Malaysia Pahang (UMP) diraikan dalam satu majlis penghargaan berikutan kejayaan mereka dalam beberapa pertandingan peringkat kebangsaan dan antarabangsa baru-baru ini.

Pada pertandingan Pameran Ciptaan Antarabangsa di Zagreb, Croatia, universiti itu meraih empat pingat iaitu dua emas dan dua perak manakala dua penuntut dinobatkan penerima Anugerah Khas dalam kategori Pereka Muda.

Dalam pertandingan tersebut, penuntut Fakulti Sistem Komputer dan Kejuruteraan Perisian, Niak Jian Ran menerima pingat emas dan anugerah khas menerusi projek penyelidikannya menghasilkan gerakan tangan yang berfungsi sebagai asas tetikus.

Penuntut Fakulti Kejuruteraan Awam dan Sumber Alam, Nor Hidayah Dahari pula meraih pingat emas selepas menghasilkan membran asimetrik ultra turasan (Bio-mem) bagi merawat air minuman berkualiti rendah.

Sementara itu, pingat perak dimenangi penuntut Fakulti Kejuruteraan Kimia dan Sumber Asli iaitu Azimah Saman yang menerima Anugerah Ciptaan Terbaik manakala penuntut Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik, Mohd. Firdaus Mohd. Yasin dengan ciptaan robot menggunakan tenaga solar.

Turut menjadi kebanggaan adalah pasukan Debat Bahasa Melayu UMP yang mengungguli Pertandingan Debat Perdana Gender dengan menyaksikan Siti Aisyah Mustapha Hashim dinobatkan sebagai pendebat terbaik keseluruhan.

Bagi Pertandingan Cabaran Catur Bistari Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Peringkat Kebangsaan, UMP melalui pasukan Entrap menggondol tempat pertama.

Naib Canselor UMP, Prof. Datuk Dr. Daing Nasir Ibrahim berkata, majlis tersebut diadakan bagi meraikan para pemenang yang berusaha mengangkat nama universiti ke persada dunia.

"Kejayaan cemerlang itu akan merangsang dan mendorong minat rakan-rakan mahasiswa lain untuk terus mencipta kejayaan pada masa akan datang," katanya ketika berucap pada majlis tersebut.

Full content generated by Get Full RSS.

PPM diiktiraf pembentuk integrasi kaum

Posted:

PPM diiktiraf pembentuk integrasi kaum

PPM diiktiraf pembentuk integrasi kaum


SEBAHAGIAN guru pelatih IPGTAA Lipis merangkap ahli pengakap Kumpulan Latihan Kelana Malaysia yang bakal memimpin latihan pengakap di sekolah.


KUALA LIPIS 22 Nov. - Persekutuan Pengakap Malaysia (PPM) diiktiraf sebagai pemangkin kepada usaha kerajaan negeri membentuk integrasi kaum di kalangan remaja dan belia seiring dengan gagasan 1Malaysia.

Bendahari PPM, Datuk Dr. Mohamad Shahrom Osman berkata, kerajaan negeri sentiasa memberi sokongan sehingga persatuan itu berjaya mencipta imej tersendiri dan bertapak kukuh di setiap sekolah.

"Pasukan uniform yang tertua di negara ini mendapat sambutan menggalakkan dalam kalangan pelajar sama ada lelaki mahupun perempuan," katanya di Institut Pendidikan Guru Tengku Ampuan Afzan (IPGTAA), Lipis, di sini baru-baru ini.

Menurutnya, usaha serta komitmen guru di sekolah rendah dan menengah untuk menggalakkan pelajar menyertai persatuan beruniform itu wajar bagi menggilap bakat pelajar iaitu kemahiran dalam aspek kepimpinan serta pembentukan sahsiah.

Katanya, elemen dalam latihan pengakap digariskan menerusi modul Skim Latihan Pengakap yang menjadi panduan latihan sistem enam sekawan (sekolah rendah), sistem berpatrol (sekolah menengah), skim lencana dan pembentukan disiplin.

Mohamad Shahrom yang juga Ahli Parlimen Lipis berkata, di peringkat Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM), sudah wujud Kumpulan Latihan Kelana Malaysia (KLKM) untuk membekalkan guru pelatih dengan latihan bagi menubuhkan kumpulan pengakap pelajar di sekolah.

Di daerah ini katanya, KLKM di institut perguruan itu memberi sumbangan besar terhadap pembangunan persatuan itu khususnya latihan kepimpinan pengakap sekali gus membentuk kepimpinan guru pelatih berkenaan.

"Mereka juga memberi sumbangan dalam kegiatan kemasyarakatan di daerah ini termasuk membantu penganjuran Jambori Pengakap Pahang tahun ini dan perkhemahan di sekolah," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

ICAM perkemas pelapis industri automotif

Posted:

ICAM perkemas pelapis industri automotif

ICAM perkemas pelapis industri automotif


MOHD. Khamil Jamil (tengah) bersama warga kerja DRB-Hicom dan pelajar ICAM di Pekan, baru-baru ini.


PEKAN 22 Nov. - Kolej Automotif Antarabangsa Malaysia (ICAM) di sini terus mengorak langkah dalam memantapkan mutu pengajian automotif apabila menjadi kolej automotif pertama di negara ini memperkenalkan Program Industri Sentrik Adjung.

Melalui program itu golongan profesional dalam industri automotif akan dijemput sebagai Profesor Adjung untuk memberi pendedahan dunia automotif kepada 478 penuntut kolej di bawah kelolaan DRB-Hicom Bhd. (DRB-HICOM).

Ketua Eksekutif ICAM, Dr. Abu Bakar Sade berkata, program yang akan bermula Januari tahun depan itu merupakan pelajaran tambahan kepada penuntut supaya mendapat pendedahan sewajarnya mengenai dunia automotif.

"Kita bekerjasama dengan para profesional daripada pengeluar terkemuka dunia seperti Honda, Mitsubishi, Volkswagen dan Isuzu bagi meningkatkan nilai tambah kepada modal insan tempatan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis pelancaran program tersebut yang disempurnakan oleh Pengarah Urusan Kumpulan DRB-HICOM, Datuk Seri Mohd. Khamil Jamil di Kampus ICAM, di sini baru-baru ini.

Sementara itu, Mohd. Khamil berkata, pelaksanaan program itu selari dengan matlamat ICAM untuk melahirkan pakar dalam industri pengeluaran dan pemasangan automotif.

"ICAM adalah sebuah kolej diasaskan daripada industri automotif negara yang ditunjangi DRB-HICOM dan ia menghasilkan pakar untuk keseluruhan industri itu sendiri.

"Kita tidak melahirkan jurupulih kenderaan atau sebagainya, tetapi melahirkan generasi pakar untuk memandu hala tuju industri ini pada masa depan," ujarnya.

Katanya, ICAM perlu memainkan peranan dalam membawa Malaysia kembali ke landasan itu selepas ditinggalkan oleh Thailand sejak beberapa tahun lalu.

Selain itu katanya, ICAM pada Jumaat lalu menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama Universiti John Moore, Liverpool bagi membolehkan para pelajar menyambung pengajian ke peringkat ijazah pertama selepas selesai program diploma di kolej tersebut.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved