Selasa, 22 November 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Dua warga Iran edar syabu

Posted:

Dua warga Iran edar syabu

Dua warga Iran edar syabu

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 22 Nov. – Dua lelaki warganegara Iran dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah mengedar dadah jenis syabu yang disembunyikan di dalam kasut masing-masing semasa tiba di negara ini pada Julai tahun lalu.

Hakim Noor Azian Shaari menjatuhkan hukuman itu terhadap Hojjat Shahbazi Vali, 28, dan Asghar Rah Gozar Jalil, 28, selepas berpuas hati bahawa kedua-dua tertuduh gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah semasa memberi keterangan membela diri.

Dalam penghakiman ringkasnya, beliau menolak keterangan kedua-dua tertuduh bahawa mereka tidak mengetahui tentang dadah itu kerana kasut jenis Puma berwarna hitam dan putih telah diberikan oleh seorang lelaki bernama Syed sebelum mereka berlepas ke Malaysia untuk melancong.

Menurut beliau, cerita tertuduh bahawa kasut yang diakui mahal itu diberikan oleh orang ketiga serta ketiadaan pengetahuan tentang dadah itu tidak logik, tidak munasabah serta tidak boleh diterima oleh akal yang waras.

Sebaliknya, jelas beliau, cara kedua-dua tertuduh berjalan berjengket-jengket semasa ditahan serta berat dadah yang disembunyikan di dalam kasut masing-masing menunjukkan mereka mempunyai pengetahuan tentangnya.

Hojjat didakwa mengedar 465 gram syabu (methamphetamine), manakala Asghar pula didakwa mengedar 476 gram dadah daripada jenis yang sama di Kawasan Tuntutan Bagasi F, Balai Ketibaan, Aras 3, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) Sepang, dekat sini pada pukul 11 malam, 21 Julai 2010.

Hojjat yang merupakan pemandu teksi dan pekerja gimnasium, Asghar, masing-masing didakwa mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39B(2) akta sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Kamalia Yahdi manakala kedua-dua tertuduh diwakili peguam Datuk N. Sivananthan.

Full content generated by Get Full RSS.

Pekerja restoran edar ketamine

Posted:

Pekerja restoran edar ketamine

Pekerja restoran edar ketamine

SHAH ALAM 22 Nov. - Seorang pekerja restoran dihukum gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah mengedar dadah di tempat dia berkerja, tiga tahun lalu.

Ng Woon Keong, 32, disabitkan bersalah mengedar 539.19 gram ketamine dan 24.73 gram 3.4 methamphetamine di Restoran Old Taste Ipoh White Coffee di No. 1, Jalan Kenari 6, Bandar Puchong Jaya, Puchong dekat sini pada pukul 2.15 petang, 11 September 2008.

Dia dibicarakan mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 39B(2) akta sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Hakim Datuk Sofian Abd. Razak menjatuhkan hukuman itu terhadap Woon Keong selepas berpuas hati bahawa tertuduh gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan semasa memberi keterangan membela diri.

Dalam penghakimannya, beliau berkata, keterangan tertuduh bahawa dadah tersebut adalah milik lelaki bernama Eric atau Alex yang merupakan suami majikannya tidak pernah timbul di peringkat pendakwaan.

Begitu juga cerita bahawa tertuduh pulang ke Batu Gajah pada hari kejadian dan datang semula ke tempat kerja selepas dihubungi oleh majikannya bagi membaiki dua unit pendingin hawa.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Mustaffa P. Kunyalam manakala tertuduh diwakili peguam S. S. Seelan.

Sepanjang perbicaraan, pihak pendakwaan menampilkan lima saksi manakala hanya tertuduh memberi keterangan di peringkat pembelaan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved