Selasa, 22 November 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Akta baru: Tahan tanpa bicara kekal

Posted:

Akta baru: Tahan tanpa bicara kekal

Akta baru: Tahan tanpa bicara kekal

Oleh THOMAS CHONG
pengarang@utusan.com.my


HISHAMMUDDIN Tun Hussein bersama pegawai kanan Kementerian Dalam Negeri memegang buku Tujuh Komitmen Utama di Putrajaya, semalam.


PUTRAJAYA 21 Nov. - Akta baru yang bakal menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada Mac tahun depan tetap mempunyai ciri-ciri penahanan tanpa bicara bagi menangani aktiviti militan dan keganasan yang mengancam negara.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, berlainan dengan ISA, dua akta baru yang masih dikaji itu dijangka menerapkan beberapa perubahan seperti dalam soal tempoh tahanan, notis kepada keluarga yang ditahan dan keperluan untuk mereka membuat rayuan.

Menurutnya, dua akta itu akan mempunyai persamaan dengan pendekatan dalam Akta Patriot Amerika Syarikat, Akta Pencegahan Keganasan United Kingdom dan Akta Antikeganasan Australia yang dikuatkuasakan di negara-negara yang terkenal dengan perjuangan hak asasi manusia itu.

''Jadi, jangan sesekali mengajar saya tentang apa yang perlu dilakukan jika anda sendiri gagal melakukannya.

''Terdapat rakyat Malaysia yang ditahan oleh Amerika Syarikat di Guantanamo tanpa melalui perbicaraan, jangan bersikap pilih bulu dan hipokrit," katanya kepada pemberita selepas menghadiri perhimpunan bulanan dan sambutan hari inovasi kementeriannya di sini, hari ini.

Dalam pada itu, Hishammuddin berkata, pihaknya akan tetap menggunakan ISA untuk menangani aktiviti pengganas sehingga dua akta baru yang menggantikannya dikuatkuasakan.

''Sekiranya negara kita menjadi sasaran pengganas dan pengebom, rakyat akan marah kepada kerajaan.

''Segelintir orang bagaimanapun mempertikaikan tangkapan yang dilakukan, kita akan beri penjelasan lebih teliti apabila keadaan mengizinkan dan orang ramai akan tahu bahawa tangkapan dibuat bersandarkan kepentingan orang ramai," katanya.

Mengenai Rang Undang-undang Perhimpunan Aman, beliau berkata, proses penggubalannya oleh Jabatan Peguam Negara telah memasuki peringkat akhir dengan sumbangan input daripada polis dan Kementerian Dalam Negeri.

''Kita sedang lihat undang-undang baru mengenai perhimpunan aman, penerbitan dan berkenaan darurat. Kita ke arah membenarkan perhimpunan aman yang tidak menjejaskan keselamatan dan tidak menyusahkan orang ramai," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

UPSR: Aplikasi amalan baik sekolah cemerlang

Posted:

UPSR: Aplikasi amalan baik sekolah cemerlang

UPSR: Aplikasi amalan baik sekolah cemerlang

PUTRAJAYA 21 Nov. – Kementerian Pelajaran akan mengaplikasikan amalan-amalan baik yang dipraktiskan oleh sekolah-sekolah biasa sehingga mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, keupayaan guru di sekolah terbabit memimpin pelajar sehingga mencapai keputusan cemerlang harus dimanfaatkan.

''Kalau dapat kenal pasti amalan-amalan baik itu kita akan terapkan di semua sekolah supaya yang kurang baik dapat ditingkatkan jadi baik.

''Ini kerana yang membezakan sekolah itu dengan sekolah lain saya fikir bukan infrastruktur tetapi soal kepimpinan guru di sekolah itu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditanya pada sesi wawancara khas bersama pengacara Syed Munawar Syed Munawar Syed Arabi Idid pada majlis memperkenalkan buku berjudul Sudut Pandangan Muhyiddin Yassin, di sini hari ini.

Menurut Muhyiddin, keupayaan sekolah-sekolah biasa melonjakkan keputusan semasa peperiksaan UPSR sehingga diangkat sebagai sekolah berprestasi tinggi (SBT) harus diberi pengiktirafan kerana membantu meningkatkan kecemerlangan murid.

Bagi tujuan itu, kata beliau, warga pendidik perlu lebih bersedia untuk menghadapi sebarang bentuk cabaran dalam mendidik para pelajar menjadi manusia berguna.

''Guru-guru perlu mendidik anak bangsa menjadi manusia berguna untuk menghadapi cabaran dunia yang luas, bersikap holistik dan mampu memenuhi tuntutan semasa.

''Kita tak boleh kompromi dalam hal ini kerana isu pendidikan harus ke depan, mahu tak mahu guru perlu mengikut arus untuk menghadapi cabaran mendatang," katanya.

Justeru, kata beliau, kerajaan mengambil pelbagai langkah secara berterusan seperti menganjurkan program latihan dalam perkhidmatan untuk meningkatkan profesionalisme guru agar lebih bertanggungjawab dalam melahirkan generasi cemerlang.

Full content generated by Get Full RSS.

Mahasiswa perlu pandai menilai - TPM

Posted:

Mahasiswa perlu pandai menilai - TPM

Mahasiswa perlu pandai menilai - TPM

PUTRAJAYA 21 Nov. - Timbalan Perdana Menteri berkata, kerajaan percaya suasana harmoni di universiti dapat diwujudkan dengan adanya sikap kebertanggungjawaban di kalangan para mahasiswa itu sendiri.

Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, walaupun Perlembagaan negara menjamin kebebasan setiap warganegara termasuk mahasiswa untuk berpersatuan dan bersuara tetapi ia seharusnya diiringi dengan kesedaran serta tanggungjawab mereka bagi mewujudkan suasana yang kondusif kepada perkembangan keilmuan dan kesarjanaan universiti.

Beliau berkata, kebebasan tersebut juga perlu dipastikan dapat menyokong perkembangan intelektual dan sahsiah para mahasiswa secara seimbang sepanjang pengajian mereka.

''Ini menuntut para mahasiswa untuk sentiasa berfikir dengan matang dalam menilai sama ada sesuatu perkara yang dilakukan itu boleh memberi manfaat kepada mereka atau sebaliknya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di mesyuarat Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan (MPPK) Bil 2/2011 di sini, hari ini.

Turut hadir Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Pada majlis itu, beliau turut melancarkan Portal Career4u.

Bagaimanapun, Muhyiddin berkata, usaha murni kerajaan itu hanya akan berhasil sekiranya ia disambut oleh para mahasiswa dengan menjadikan universiti sebagai medan terbaik untuk menimba ilmu pengetahuan.

''Tumpukan sepenuhnya perhatian kepada pengajian dan elakkan daripada terbabit dalam sebarang aktiviti yang boleh menjejaskan pencapaian akademik masing-masing.

''Peranan kerajaan pula adalah untuk memastikan wujud persekitaran yang kondusif dan harmonis di universiti yang dapat membantu mahasiswa mengikuti pengajian dengan sempurna," katanya.

Menyentuh Career4u, beliau berkata, portal itu dapat membantu mahasiswa mendapatkan maklumat berhubung peluang pekerjaan dan tempat latihan industri.

''Ia juga menyenaraikan peluang latihan industri kepada pelajar universiti di samping membolehkan pihak berkepentingan mengakses maklumat berkenaan keluaran institut pengajian tinggi (IPT) dan status kebolehpasaran graduan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved