Selasa, 22 November 2011

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


51 ibu tunggal terima sijil I-Kit

Posted:

51 ibu tunggal terima sijil I-Kit

51 ibu tunggal terima sijil I-Kit

Oleh Zuhayati Yazid
Gambar Aswad yahya


Wan Hasmah Wan Mohd. (empat dari kiri) beramah mesra dengan para peserta pada majlis penyampaian sijil Program I-Kit anjuran Jabatan Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat di Kuala Lumpur baru-baru ini.


BERGELAR ibu tunggal tidak semestinya hanya tahu merintih mengenang nasib ditinggalkan suami.

Sebaliknya ramai ibu tunggal yang gigih berusaha menyara keluarga melalui pelbagai aktiviti yang membolehkan mereka meraih pendapatan.

Malah selagi ada kudrat golongan itu sanggup membuat apa sahaja demi memastikan makan dan pakai anak-anak tidak terabai.

Melihat potensi tersebut Jabatan Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, telah mengenal pasti pelbagai kursus kemahiran untuk dimasukan dalam Program Inkubator Ibu Tunggal (I-Kit).

Antara kursus tersebut jahitan pakaian kurung dan kanak-kanak, bengkel perbidanan dan penjagaan ibu bersalin , kursus jahitan busana muslimah dan tudung.

Kursus lain ditawarkan di bawah program itu ialah bengkel pembuatan kek, pastri dan kuih tradisional.

Kesemua program berkenaan diperkenalkan bagi membantu golongan ibu tunggal dan suri rumah mendapatkan kemahiran sekali gus mengusahakan perniagaan sendiri.

Baru-baru ini 51 orang ibu tunggal telah berjaya menamatkan program I-Kit dan menerima sijil masing-masing daripada Ketua Pengarah Jabatan Pembangunan Wanita, Wan Hasmah Wan Mohd. di sebuah hotel di ibu negara.

Salah seorang peserta, Norizalizah Isa, 33, menyifatkan program I-Kit umpama 'tongkat' kepada golongan ibu tunggal untuk bangun semula selepas kehilangan tempat bergantung apabila kematian atau diceraikan suami.

"Saya bersyukur kerana berpeluang untuk menyertai program ini. Ia sedikit sebanyak telah memberikan semangat kepada saya untuk meneruskan kehidupan dan menyara anak-anak," katanya.

Biarpun pada awalnya tidak boleh menerima kenyataan status ibu tunggal yang digalasnya, kini dia bersyukur kerana status tersebut memberi sinar baru.

Keperitan membesarkan anak berseorangan membuatkan dia semakin tabah dalam mengharungi kehidupan.

Malah kekuatan untuk terus berjaya dalam kehidupan semakin membara, tambahan anak-anak pula sudah semakin membesar dan pandai berdikari.

"Alhamdulillah, daripada perkahwinan dahulu saya dikurniakan tiga anak perempuan.

"Jika boleh, saya enggan mengenang kembali kesusahan hidup saya pada masa dahulu," katanya.

Norizalizah berhasrat untuk membuka butik pakaian muslimah dengan menggunakan segala kemahiran yang diperoleh ketika kursus tersebut.

Seorang lagi peserta, Rajeswary Thara Malingan, berazam untuk mengusahakan perniagaan berkaitan kecantikan selepas tamat mengikuti kursus terapi kesihatan alternatif dan kecantikan

Selepas enam bulan menyertai program I-Kit dan berjaya dengan cemerlang, dia semakin yakin dengan kebolehan diri untuk terus berjaya dalam bidang yang diceburi.

Malah kini, dia dalam persediaan terakhir untuk membuka butik kecantikan yang menawarkan rawatan keseluruhan kepada golongan wanita.

"Memang pada awalnya sedih dengan apa yang menimpa tetapi selepas menyertai program ini baru saya tahu bahawa lebih ramai yang lebih menderita daripada saya sekeluarga,'' ujarnya dengan ceria.

Sementara itu seorang lagi peserta, Latifah Ab. Rahman pula menyifat program I-Kit adalah sesuatu yang memberi sinar kepada golongan ibu tunggal sepertinya.

"Sebelum ini ramai yang sedih dengan apa yang menimpa diri tetapi melalui perkongsian ilmu seperti ini memberikan sinar baru untuk meneruskan kehidupan," ujarnya yang menjanda lebih 10 tahun.

Dia bersyukur program tersebut telah berjaya membantu golongan ibu tunggal untuk mencari hala tuju kehidupan mereka.

Malah melalui program ini juga ia dapat berkongsi maklumat selain dapat berkongsi pengalaman perit yang pernah dilalui.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved