Ahad, 20 November 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Sedia beli rumah penduduk

Posted:

Sedia beli rumah penduduk

Sedia beli rumah penduduk

Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISA
shofi.isa@utusan.com.my


ADNAN Yaakob berjalan kaki bersama Zulkifli Yaakob di Taman Gelora, Kuantan, semalam. - UTUSAN/RUSHDI SALLEH


KUANTAN 20 Nov. - Rakyat di daerah ini boleh menjual rumah yang didiami mereka sekiranya takut menerima kesan ekoran pembinaan kilang pemprosesan nadir bumi oleh Syarikat Lynas Corporation Ltd. (Lynas) di Gebeng, di sini.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, kerajaan negeri melalui agensi kerajaan di bawahnya sedia membeli rumah tersebut jika ia dijual pada harga berpatutan.

"Operasi kilang Lynas adalah tidak berbahaya kepada orang awam, persekitaran dan pekerjanya kerana ia bukanlah kilang nuklear, tetapi hanya kilang kimia biasa.

"Kalau di Fukushima, Jepun itu betul menghasilkan nuklear, kita tidak. Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) juga tidak akan luluskan Lynas jika ia mengancam keselamatan rakyat.

"Tetapi, jika ada rakyat yang masih takut dengan kilang ini, juallah rumah mereka dengan harga murah, kita sedia membelinya dan boleh menawarkan rumah itu kepada orang lain," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Hari Berjalan Kaki Sedunia anjuran Nestle dengan kerjasama Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) di Taman Gelora di sini, hari ini.

Turut hadir, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kuantan (MPK), Datuk Zulkifli Yaakob.

Mengulas lanjut Adnan berkata, pembinaan kilang Lynas itu sengaja dijadikan isu oleh pembangkang terutama Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh dan disokong pula oleh sesetengah pemimpin DAP.

"Ia hanya umpan politik terutama oleh Fuziah yang mahu mengekalkan kedudukannya di Kuantan, sebab itu isu ini (Lynas) dibangkitkan kerana ia adalah berkaitan dengan orang ramai.

"Apa yang kita (kerajaan) lakukan semuanya telah mengambil kira kepentingan rakyat kerana kita tahu hanya kuasa rakyat akan menentukan masa depan kita," katanya.

Beliau dalam pada itu secara sinis mencadangkan kepada pihak yang sering menganjurkan kempen anti Lynas di Taman Gelora di sini supaya mengadakan kempen itu setiap minggu.

"Saya cadangkan kempen ini (anti Lynas) diadakan setiap minggu. Tidak perlu sepanduk-sepanduk, sekadar pakai baju anti Lynas dan berarak di Taman Gelora.

"Saya juga mahu turut serta dan akan bawa penyokong saya yang pro Lynas, kita sama-sama berjalan kaki, baru muhibah," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Bentuk generasi berilmu, berakhlak – Sultan Pahang

Posted:

Bentuk generasi berilmu, berakhlak – Sultan Pahang

Bentuk generasi berilmu, berakhlak – Sultan Pahang

KUANTAN 20 Nov. – Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah bertitah, semua pihak termasuk ibu bapa perlu memainkan peranan bersama dalam melaksanakan pembentukan generasi berilmu dan berakhlak mulia di negara ini.

Baginda bertitah, generasi yang mempunyai kedua-dua sifat tersebut mampu menjadi rakyat yang berjasa kepada bangsa dan agama seterusnya mencorak masa depan negara.

"Orang yang berilmu dan mengutamakan kecemerlangan bukan sahaja akan mendapat kesejahteraan dalam hidup malah mereka dengan mudah dapat mengatasi kelemahan yang wujud dalam diri.

"Seseorang yang berilmu tidak akan berhenti untuk mentelaah dan mereka merupakan orang yang diangkat darjatnya di sisi Allah," titah baginda.

Baginda bertitah demikian ketika berucap merasmikan Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Afzan dan Majlis Cakna Kasih sempena memuliakan ulang tahun Hari Keputeraan baginda di sini, baru-baru ini.

Turut hadir, Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob.

Sementara itu, Sultan Ahmad Shah kelihatan sebak sebaik sahaja bertitah mengenai nama sekolah berkenaan yang diambil sempena nama Almarhum Tengku Afzan Tengku Panglima Perang Muhammad yang mangkat pada 1988.

Full content generated by Get Full RSS.

Gangguan air di Kuantan

Posted:

Gangguan air di Kuantan

Gangguan air di Kuantan

KUANTAN 20 Nov. - Beberapa kawasan di daerah ini akan mengalami tekanan air rendah pada Selasa ini bermula pukul 9 pagi hingga 9 malam berikutan kerja-kerja penyelenggaraan Tenaga Nasional Berhad (TNB) di Sub Stesen Utama Bandar Indera Mahkota di sini.

Jabatan Bekalan Air Pahang dalam satu kenyataan berkata, antara kawasan terlibat ialah BP Chemical, Seri Damai, Jaya Gading, Taman Guru, Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah (KIPSAS) dan Kem Batu 10.

Turut terlibat adalah Taman Inderapura, Taman Indera Sempurna, Kampung Cherok Palok, Sungai Soi, Kempadang dan Tanjung Lumpur.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved