Selasa, 11 Oktober 2011

Utusan Online - Utara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Utara


Kamera DSLR kegilaan remaja

Posted:

Kamera DSLR kegilaan remaja

Kamera DSLR kegilaan remaja

Oleh MALINDA ABDUL MALIK
utusanpenang@utusan.com.my


AHMAD Shafuan Abdul Razak bersama kamera digital lensa refleks tunggal kesayangannya. – utusan/Malinda Abdul Malik


PULAU PINANG 10 Okt. - Masihkah anda ingat lebih sepuluh tahun lalu di mana kamera yang digunakan ketika majlis perkahwinan, konvokesyen dan perkahwinan masih menggunakan filem?

Namun, kepesatan teknologi dan penghasilan pelbagai gajet elektronik menyebabkan penggunaan kamera jenis itu semakin dilupai.

Antara peralatan di pasaran masa kini yang diminati serta mendapat permintaan tinggi adalah kamera digital lensa refleks tunggal (DSLR).

Sedar atau tidak, fenomena fotografi kini bukan lagi melanda golongan jurugambar profesional, malah ia sudah meresapi budaya anak-anak muda yang baru bertatih dalam bidang berkenaan.

Kegilaan terhadap bidang fotografi dilihat semakin ketara sejak kemunculan pelbagai model kamera DSLR yang boleh diperolehi pada harga berpatutan.

Seolah-olah ia sudah menjadi trend di mana anak-anak muda berebut-rebut mahu mendapatkannya.

Ternyata kehadiran kamera DSLR memberi impak positif, sekali gus mendorong orang ramai melibatkan diri dalam dunia fotografi tanpa batasan.

Bagi Ahmad Shafuan Abdul Razak, 22, kehadiran kamera DSLR memberi banyak peluang kepadanya untuk menambah pendapatan selain meramaikan lagi kenalan yang mempunyai minat sama dalam menghasilkan foto kreatif.

Dia yang baru dua tahun berkecimpung dalam bidang fotografi mengakui akan berasa puas selepas melihat hasil karyanya dipuji serta dihargai oleh rakan-rakan selepas dimuat naik ke dalam blog dan laman sosial Facebook.

"Kegilaan kamera DSLR pada masa kini bukan asing lagi kerana ke mana sahaja kita pergi, pasti akan ada remaja membawa alat itu bagi merakamkan gambar mereka tidak kira di mana.

"Gaya hidup moden dan urban pada hari ini memperlihatkan situasi yang cukup menarik. Orang ramai kini tidak hanya obses pada kecanggihan telefon bimbit tetapi pada masa sama kamera digital," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.

Menurutnya, bermodalkan kamera dan sedikit asas fotografi, kini dia sibuk dengan jemputan daripada pelbagai pihak yang mahu mendapatkan khidmatnya bagi merakamkan detik-detik bersejarah seperti hari pernikahan, majlis resepsi pengantin dan majlis rasmi.

Ahmad Shafuan menjelaskan, musim cuti persekolahan merupakan masa yang paling sibuk baginya kerana pada waktu itu.

Ketika itu, jelasnya, jurufoto sepertinya akan meraih durian runtuh apabila menerima banyak undangan daripada pelbagai pihak.

Bagaimanapun, ujarnya, dia tidak hanya menumpukan kepada perkhidmatan jurugambar pada majlis perkahwinan malah sedang merancang untuk membuka syarikat produksi sendiri bagi melebarkan sayapnya kepada fotografi jenis lain.

Remaja yang aktif dan mudah mesra ini juga tidak lokek dengan ilmu yang dimilikinya apabila sepanjang temu bual, dia sering berkongsi teknik yang boleh diaplikasi wartawan sambilan dalam menjalani tugas seharian.

Turut berkongsi minat sama, Rezuan Muhammad Sharif, 25, yang menjadikan hobi fotografinya sebagai sumber pendapatan sampingan.

Rezuan berkata, dia melabur ribuan ringgit bagi memiliki pelbagai jenis kamera DSLR dan aksesori yang sesuai dalam menghasilkan foto kreatif.

Katanya, bagi menghasilkan foto kreatif, seseorang jurugambar bukan sahaja memerlukan kemahiran mendapatkan posisi menarik dan kamera berkualiti malah perlu menguasai teknik mengubahsuai gambar agar foto akan kelihatan lebih unik.

Dia yang berkelulusan dalam bidang pelancongan berkata, lokasi juga memainkan peranan penting bagi mendapatkan gambar menarik.

"Sebelum melakukan sesi fotografi, saya dan rakan-rakan akan berbincang mengenai lokasi sesuai, namun ia bergantung kepada tema gambar yang akan dihasilkan.

"Tapi saya lebih menggemari gambar berlatar belakangkan keindahan flora kerana ia lebih kelihatan neutral selain dapat meluahkan perasaan saya yang cintakan keindahan alam semula jadi," katanya.

Bagi pembaca yang mahu melihat hasil gambar dirakamkan Ahmad Shafuan dan Rezuan boleh melayari laman Facebook http://www.facebook.com/ahmad.shafuan dan http://www.facebook.com/profile.php?id=100001009141572.

Full content generated by Get Full RSS.

12 pesawah terima RM300,000

Posted:

12 pesawah terima RM300,000

12 pesawah terima RM300,000

Oleh MARZITA ABDULLAH
utusanperak@utusan.com.my

KANGAR 10 Okt. – Kerajaan negeri membayar lebih RM300,000 wang sagu hati kepada 12 pesawah setelah tanah mereka diambil bagi pembinaan Projek Rancangan Pengairan Muda Blok ARBD 5 di Kampung Guar Ujong Batu, Utan Aji, dekat sini hari ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu berkata, semua pesawah itu menerima antara RM20,000 sehingga RM40,000 setiap seorang bagi projek yang berkeluasan 750 hektar.

"Tanah tersebut masih dalam permohonan untuk status tanah TOL, namun kerajaan negeri tetap memberi sagu hati kepada pesawah yang terlibat atas sikap prihatin berikutan usaha mereka membangunkan tanah ini untuk pertanian," katanya selepas Majlis Penyerahan Cek Pembayaran Saguhati kepada pengusaha tanah bagi Projek Rancangan Muda Blok ARBD 5, Fasa II di Jabatan Galian dan Tanah Perlis di sini, hari ini.

Menurut Md. Isa, pengambilan alihan tanah tersebut dibuat melalui Menteri Besar Incorporation (MBI) sejak projek itu dimulakan pada 15 Julai tahun lalu.

"Selain untuk membantu petani yang mengusahakan sawah padi, sekali gus meningkatkan pengeluaran padi, pelaksanaan projek ini juga adalah sebahagian usaha mengurangkan masalah banjir di negeri ini," katanya.

Kata beliau, melalui projek berkenaan usaha menaik taraf sistem pengairan padi di kawasan berkenaan dapat memenuhi matlamat kerajaan negeri meningkatkan produktiviti padi sebanyak 10 tan metrik setiap hektar.

Sementara itu, seluas 750 hektar sawah di kawasan Lembaga Kemajuan Pertanian Muda di Utan Aji dan sekitarnya bakal menikmati manfaat melalui peningkatan sistem saliran dan tebatan banjir yang sedang dibangunkan di Kampung Guar Ujong Batu dekat sini.

Md. Isa berkata, sebelum ini, ada pesawah merungut mengenai masalah pengairan dan ancaman banjir melanda kawasan tanaman padi itu sehingga menjejaskan pengeluaran padi dan masalah itu sedang diatasi.

Full content generated by Get Full RSS.

100 gotong-royong baiki titi gantung

Posted:

100 gotong-royong baiki titi gantung

100 gotong-royong baiki titi gantung


Mahdzir Khalid (kanan) dan Ghazali Ibrahim (kiri) bergotong-royong membaiki titi gantung yang usang dan reput di Kampung Musa, Pedu, Padang Terap, kelmarin.


PADANG TERAP 10 Okt. – Kira-kira 100 penduduk Kampung Musa dan Kampung Lubuk Merbau Jaya di sini bergotong-royong membaiki titi gantung usang dan reput di kampung tersebut semalam.

Turut serta dalam aktiviti tersebut ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pedu, Datuk Seri Mahdzir Khalid dan Timbalan Ketua UMNO Bahagian Padang Terap, Datuk Ghazali Ibrahim.

Mahdzir berkata, titi gantung yang menjadi laluan alternatif menghubungkan penduduk di kedua-dua kampung berkenaan rosak akibat hakisan sungai.

"Penduduk kedua-dua kampung memang guna titi ini setiap hari kerana ia menjimatkan masa dan hanya makan masa lima minit untuk menyeberang..

"Kalau penduduk Kampung Musa menggunakan laluan jalan ke Kampung Lubuk Merbau Jaya ia akan mengambil masa kira-kira 20 minit untuk sampai," katanya ketika ditemui di Kampung Lubuk Merbau Jaya di sini, semalam.

Menurutnya, di kawasan Pedu lebih 20 titi seperti itu wujud untuk menghubungkan kampung-kampung dan kebanyakannya telah usang.

"Pihak kami mengambil inisiatif sendiri membaiki titi gantung tersebut kerana pihak kerajaan negeri tidak mengambil tahu mengenai perkara itu.

"Kos untuk membaiki titi ini kira-kira RM6,000 dan proses membaiki titi ini dilakukan secara bergotong royong oleh penduduk kampung ini," katanya.

Seorang penduduk, Badrol Hisham Mohd. Rejab berkata, titi gantung yang dibina menggunakan kayu hutan itu telah wujud sejak 1930-an.

"Titi ini memang reput dan membahayakan penduduk, namun kami tiada pilihan daripada terus menggunakan titi ini untuk menjimatkan masa.

"Kami gembira kerana titi ini dibaiki dan selepas ini penduduk boleh menggunakannya tanpa rasa takut lagi," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved