Selasa, 11 Oktober 2011

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Meningkatkan peranan saintis wanita

Posted:

Meningkatkan peranan saintis wanita

Meningkatkan peranan saintis wanita

Oleh SHOLINA OSMAN
Gambar MOHD FARIZWAN ABDULLAH


Shahrizat Abdul Jalil berramah mesra dengan para ahli panel pada Simposium Antarabangsa Wanita Dalam Sains dan Kejuruteraan 2011 di Pusat Dagangan Dunia Putra, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.


SEKIAN lama golongan wanita seluruh dunia turut memain peranan penting dalam perkembangan sains dan teknologi.

Malah sumbangan mereka diiktiraf melalui anugerah-anugerah berprestij seperti Hadiah Nobel yang setakat ini telah diterima empat saintis wanita termasuk Marie Curie dalam bidang kejuruteraan kimia.

Begitupun saintis wanita masih lagi menghadapi beberapa cabaran besar memandangkan terpaksa membahagikan masa antara kerjaya dan rumah tangga.

Seperti kebanyakan wanita dalam bidang lain, saintis wanita turut terpaksa berusaha dua kali ganda berbanding rakan sejawatan lelaki mereka bagi meraih pengiktirafan yang sama.

Ini tidak dinafikan oleh Presiden Persatuan Kimia Amerika (ACS), Dr. Nancy B. Jackson yang mengakui, sekalipun penyertaan wanita dalam sains dan kejuruteraan meningkat tetapi sebenarnya masih kurang dari segi pengiktirafan dalam bidang ini dan juga sebagai peneraju.

Katanya, wanita harus diberi peluang sama adil untuk menjadi peneraju dalam bidang ini dan bukan sekadar peningkatan jumlah penglibatan sahaja.

"Ini memandangkan wanita juga jika diberikan peluang akan mampu menjadi peneraju yang lebih baik berbanding dengan lelaki,'' katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucaptamanya bertajuk 'Kepimpinan dan Sains' di Simposium Antarabangsa Wanita Dalam Sains dan Kejuruteraan 2011 yang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur baru-baru ini.

Dr. Jackson yakin polemik ini boleh ditangani jika sesama wanita menyokong antara satu sama lain.

"Dalam hal ini tidak perlu ada lagi sempadan negara, bangsa mahupun warna kulit. Sebaliknya, wanita perlu bersatu untuk menyokong antara sayu sama lain," katanya.

Simposium Antarabangsa Wanita Dalam Sains dan Kejuruteraan 2011 diadakan khusus bagi membincangkan penglibatan dan masa depan wanita di dalam bidang ini.

Ia dianjurkan oleh Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Institut Kimia Malaysia (IKM) dan Pertubuhan Wanita Dalam Sains Untuk Pembangunan Dunia (OWSDW).

Tujuannya untuk mengenengahkan pencapaian wanita dalam bidang kejuruteraan.

Di samping itu ia juga untuk menggalakkan lebih penyertaan wanita dalam bidang sains dan kejuruteraan.

Antara isu dibincangkan termasuk berkaitan dengan jantina yang berkait rapat dengan penglibatan kaum wanita dalam bidang sains dan teknologi.

Majlis pelancaran disempurnakan oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Sementara itu dalam ucapan isu jantina bertajuk Peranan Saintis Wanita Dalam Pembangunan Sosio-Ekonomi Dunia Arab: Cabaran dan Masa Depan, Prof. Madya Dr. Amal Al-Aboundi dari Universiti Jordan, Jordan pula mengakui pentingnya sumbangan sains dan teknologi untuk pembangunan negara.

Bagaimanapun sehingga kini pencapaian wanita Arab dalam bidang sains dan teknologi masih lagi rendah.

Sehubungan itu katanya, satu analisis perlu dilakukan supaya dapat menjelaskan punca wanita Arab tidak memilih jurusan sains dan juga masa depannya supaya penglibatan mereka dalam di bidang ini dapat dipertingkatkan.

S.K. Chaundry dan Harjit Kaur dari Jabatan Fizik, Universiti Rohtak, India dalam kertas kerja bertajuk Meningkatkan Penyertaan Kanak-Kanak Perempuan Dalam Sains dan Teknologi di Haryana, India pula menjelaskan pendidikan amat penting bagi merealisasikan hasrat tersebut.

Sehubungan itu katanya, perlu dipertingkatkan usaha pendidikan dalam menjaga kebersihan, penambahbaikan kesihatan keluarga, kesihatan kanak-kanak dan juga kebajikan setiap ahli keluarga.

"Perkara ini berhubung kait dalam usaha untuk memberikan pendidikan sains kepada kanak-kanak perempuan,'' katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved