Selasa, 11 Oktober 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


20,000 hadir majlis jamuan rakyat di Rompin

Posted:

20,000 hadir majlis jamuan rakyat di Rompin

20,000 hadir majlis jamuan rakyat di Rompin


Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah beramah mesra bersama orang ramai di Padang Awam Bandar Tun Razak di Rompin, kelmarin.


ROMPIN 11 Okt. - Kira-kira 20,000 penduduk sekitar gugusan Felda Keratong hadir pada Majlis Jamuan Rakyat dan Ramah Mesra Parlimen Rompin di Padang Awam Bandar Tun Razak di sini semalam.

Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan menutup majlis itu yang diadakan selama dua hari bermula Ahad lalu.

Ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Jamaluddin Mohd. Jarjis berkata, majlis itu adalah usaha pihaknya mendekati rakyat dan menerangkan kepada mereka tentang dasar-dasar baru kerajaan.

"Paling utama sekali ialah menerangkan isu Bajet 2012 kerana takut rakyat salah tafsir," katanya pada sidang akhbar selepas majlis itu di sini.

Jamaluddin memberitahu, kedatangan penduduk yang ramai pada majlis itu menunjukkan sokongan mereka masih padu kepada kerajaan Barisan Nasional (BN).

Katanya, ia merupakan satu petanda baik kerana ramai yang menyambut baik terhadap dasar-dasar kerajaan terutamanya dari sudut belanjawan yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini.

Tambahnya, rakyat yang datang ke majlis itu bukan sahaja datang dari tanah rancangan Felda, tetapi juga kampung tradisional dan penduduk yang tinggal di bandar ini.

Ujar beliau ia membuktikan satu perkembangan positif bahawa rakyat sentiasa memberi sokongan kepada kerajaan yang membawa perubahan hidup kepada mereka dari dulu hingga kini.

Full content generated by Get Full RSS.

Reput dimakan anai-anai warga emas mohon bina rumah baru

Posted:

Reput dimakan anai-anai warga emas mohon bina rumah baru

Reput dimakan anai-anai warga emas mohon bina rumah baru


SITI Deraman (depan empat, dari kanan) bersama orang kampung yang membantu membaiki rumahnya di Kampung Penak Mentakab, Temerloh, baru-baru ini.


MENTAKAB 11 Okt. - Seorang warga emas dekat sini berharap dapat memiliki rumah baru kerana kediaman sekarang tidak selamat lagi untuk diduduki.

Siti Deraman, 75, berkata, rumahnya itu dibina di bawah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) pada 1988 dan kini mulai reput akibat dimakan anai-anai.

Menurutnya, dia yang tinggal berseorangan berharap dapat tinggal di rumah baru supaya sisa-sisa kehidupannya dapat dihabiskan dengan menjalani ibadat dalam keadaan lebih selesa.

"Bukan sahaja rumah, malah bilik air saya juga sudah uzur dan saya tidak mampu melakukan sebarang kerja termasuk membaiki kerosakan rumah.

"Saya hanya bergantung dengan duit yang diterima melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan alhamdulillah, itu sudah mencukupi untuk saya seorang," katanya ketika ditemui pada program membaiki rumahnya di Kampung Penak dekat sini baru-baru ini.

Turut hadir pada program itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Penak, Abdul Rahman Omar dan Penghulu Mukim Mentakab II, Khaidhir Azly Daharudin.

Dalam pada itu, Abdul Rahman berkata, warga emas tersebut didapati tidak pernah memohon bagi pembinaan rumah PPRT tersebut dan pihaknya akan menyelesaikan masalah itu untuk tindakan selanjutnya.

Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada penduduk kampung tersebut kerana membantu membaiki bahagian dapur rumah terbabit.

Selain itu Khaidir berkata, nama warga emas berkenaan sudah ada dalam senarai penerima e-Kasih dan pihaknya akan sentiasa memantau penduduk yang memerlukan bantuan seperti itu.

Beliau meminta setiap Pengerusi JKKK mencari dan mengenal pasti penduduk yang memerlukan bantuan supaya tindakan segera dapat dilaksanakan.

Full content generated by Get Full RSS.

Projek jeti di Sungai Kuala Serau

Posted:

Projek jeti di Sungai Kuala Serau

Projek jeti di Sungai Kuala Serau

Oleh HARIS FADILAH AHMADutusanktn@gmail.com

KUALA LIPIS 11 Okt. - Projek Jeti Komuniti Pengurusan Ekosistem Perikanan (KPEP) bernilai RM200,000 merupakan kemudahan pemuliharaan ikan air tawar di santuari Sungai Kuala Serau, Hulu Jelai dekat sini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jelai, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail berkata, jeti tersebut akan memacu sektor perikanan darat sekali gus menjadi pemangkin meningkatkan pendapatan penduduk berasaskan ternakan akuakultur dan sektor pelancongan.

Menurut beliau, kesungguhan kerajaan negeri menerusi Jabatan Perikanan Pahang memberi fokus terhadap projek itu bertujuan untuk pemuliharaan pelbagai spesies ikan air tawar bermutu tinggi agar tidak pupus pada masa akan datang.

"Jeti berkenaan akan menjadi tempat pelepasan benih ikan air tawar, memberi makanan dan kerja pemantauan pemuliharaan membabitkan penduduk Kuala Serau dengan bantuan Jabatan Perikanan Pahang," katanya di Kuala Serau, dekat sini kelmarin.

Menurut Wan Rosdy, Jabatan Perikanan menubuhkan Jawatankuasa Perikanan Darat membabitkan penduduk setempat yang dilengkapi kemahiran mengenai pemuliharaan dan tugas pemantauan sungai berkenaan.

Beliau yang juga Ketua UMNO Cameron Highlands berkata, penduduk yang menganggotai jawatankuasa itu diberi kemudahan latihan pemuliharaan dan kemudahan bot untuk tujuan pemantauan.

Justeru katanya, Sungai Kuala Serau dipilih untuk projek pemuliharaan tersebut kerana kawasan berkenaan masih belum tercemar sesuai untuk habitat pembiakan ikan air tawar seperti Ikan Kelah, Ikan Baung dan Ikan Lampam.

Jelasnya, kegiatan perikanan darat di Kuala Serau mampu merangsang penduduk di situ memajukan bidang ternakan air tawar di kolam kawasan tanah terbiar dan sangkar di sungai berkenaan untuk menjana pendapatan selaras banyak permintaan di pasaran.

"Projek itu juga merupakan lokasi baru pusat pelancongan di Hulu Jelai berasaskan keindahan alam sekitar, sungai dan pembangunan sektor pertanian," ujarnya.

Beliau berkata, usaha penambahan benih ikan berkenaan akan dilaksanakan secara berperingkat supaya pembiakan ikan lebih terancang dan tanpa gangguan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved