Selasa, 11 Oktober 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Titah bukti ketegasan

Posted:

Titah bukti ketegasan

Titah bukti ketegasan

SHAH ALAM 10 Okt. – Datuk Dr. Hasan Mohamed Ali menyambut baik titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang menyatakan tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) mengadakan pemeriksaan di Dewan 3, Kompleks Dream Centre, Petaling Jaya pada 3 Ogos lalu adalah betul serta berlandaskan undang-undang.

Hasan yang merupakan Exco Hal Ehwal Agama Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri itu berkata, titah Sultan Selangor itu merupakan satu penegasan oleh Ketua Agama Islam Negeri yang mahu aktiviti pemesongan akidah umat Islam tidak berlaku di negeri ini.

"Titah itu adalah satu ketegasan baginda yang mengkehendaki aktiviti pemesongan akidah tidak berlaku di Selangor. Titah itu juga turut menunjukkan komitmen baginda yang tidak berbelah bagi dalam isu membabitkan akidah umat Islam.

"Saya gembira atas titah baginda yang menyatakan bahawa memang wujudnya cubaan memesongkan akidah. Saya juga merasa lega bahawa siasatan JAIS itu telah dilakukan mengikut lunas undang-undang.

"Dengan titah baginda ini, ia jelas dengan sendirinya menyangkal dakwaan bahawa pegawai penguatkuasa JAIS membelakangkan peraturan dan undang-undang dalam menjalankan operasi pemeriksaan tersebut," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Hari ini, Sultan Sharafuddin mengeluarkan titah dan menyatakan tindakan JAIS mengadakan pemeriksaan di Dewan 3, Kompleks Dream Centre adalah betul dan berlandaskan lunas undang-undang serta bidang kuasa yang telah diperuntukkan kepada pihak berkuasa agama itu.

Titah baginda, tindakan JAIS itu adalah selaras dengan bidang kuasa yang diperuntukkan di bawah Enakmen Tatacara Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 2003, Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995 dan Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan di Kalangan Orang Islam) Negeri Selangor, 1988.

Titah itu dikeluarkan setelah baginda menerima laporan penuh daripada JAIS mengenai pemeriksaan ke atas kompleks tersebut yang dilaporkan terdapat unsur-unsur penyebaran agama lain ke atas sekumpulan penganut Islam.

Dalam pada itu, Hasan turut memberitahu bahawa beliau akan mengadakan pertemuan dengan JAIS bagi meneliti titah Sultan Selangor itu, selain menentukan setiap tindakan penguatkuasaan akan dilakukan menggunakan sistem berprestasi tinggi selepas ini.

Sistem penguatkuasaan itu katanya, akan membabitkan penggunaan peralatan yang canggih supaya kes membabitkan kesalahan jenayah syariah dapat dipertahankan ke muka pengadilan.

Full content generated by Get Full RSS.

Hormati titah Sultan Selangor

Posted:

Hormati titah Sultan Selangor

Hormati titah Sultan Selangor

SHAH ALAM 10 Okt. – Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hari ini meminta semua pihak khususnya pertubuhan agama bukan Islam supaya tidak sesekali menyebar atau memesongkan akidah umat Islam dengan ajaran agama mereka seperti yang dititahkan Sultan Selangor.

Mereka juga menjunjung titah baginda yang menegaskan bahawa tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) mengadakan pemeriksaan ke atas Kompleks Dream Centre, Petaling Jaya pada 3 Ogos lalu, adalah betul dan tidak menyalahi undang-undang negeri.

Yang Dipertua Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) negeri, Abdullah Mansor berkata, titah Sultan Sharafuddin Idris Shah itu jelas menunjukkan ketegasan baginda selaku Ketua Agama Islam Negeri dalam menjaga kedudukan agama itu di Selangor.

Ini kerana katanya, titah baginda itu dibuat selaras dengan peruntukan perundangan di bawah Perkara XLVII, Undang-undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959 dan juga Fasal (1) Perkara 3, Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan Islam sebagai agama rasmi negeri dan Persekutuan.

Malah jelasnya, titah itu juga dibuat berdasarkan bidang kuasa yang diperuntukkan kepada JAIS di bawah Enakmen Tatacara Jenayah Syariah (Selangor) 2003, Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995 dan Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan di Kalangan Orang Islam)Selangor, 1988.

"Justeru, kita menjunjung kasih dengan titah baginda mengenai perkara ini yang mahu semua pihak tidak mengira agama supaya menghormati kedudukan agama Islam dan peranan JAIS dalam menguatkuasakan undang-undang membabitkan agama dan penganut Islam di negeri ini.

"Ini kerana, sebarang penyebaran agama lain ke atas umat Islam baik di Selangor atau mana-mana negeri adalah tindakan yang bertentangan undang-undang selain menggugat keharmonian masyarakat," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas titah Sultan Selangor yang menyatakan tindakan JAIS mengadakan pemeriksaan ke atas kompleks berkenaan adalah betul dan berlandaskan lunas undang-undang serta bidang kuasa yang telah diperuntukkan kepada pihak berkuasa agama itu.

Sementara itu, Setiausaha Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (Gagasan) Selangor, Mohd. Faizal Mohd. Salleh turut menyatakan pertubuhan-pertubuhan bukan Islam sepatutnya mengambil iktibar dan perhatian penuh terhadap titah Sultan Selangor yang juga merupakan Ketua Agama Islam Negeri.

Ini kerana katanya, umat Islam tidak pernah menghalang mana-mana penganut agama lain untuk menjalankan aktiviti keagamaan mereka di negeri ini.

"Maka pihak bukan Islam haruslah menghormati dan menjaga hal ehwal agama mereka sendiri bukannya mencabuli hak umat Islam di negeri ini," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Geran Anugerah Merdeka golongan muda

Posted:

Geran Anugerah Merdeka golongan muda

Geran Anugerah Merdeka golongan muda

Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR dan SYUKRI SHAARI
pengarang@utusan.com.my


NAJIB Tun Razak bersama penerima Anugerah Merdeka 2011 Kategori Alam Sekitar, Datuk Dr. Kenneath Yeang (mengangkat tangan), Prof. Mak Joon Wah (lima dari kiri), Dr. Goh Khean Lee (empat dari kiri} serta penerima-penerima anugerah tahun sebelumnya pada majlis penganugerahan di Dewan Filharmonik Petronas KLCC, Kuala Lumpur, malam tadi. Turut hadir Shamsul Azhar Abbas. - Utusan/Mohd Naim Aziz


KUALA LUMPUR 10 Okt. - Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pemberian Geran Anugerah Merdeka untuk Lampiran Antarabangsa bagi mengenal pasti dan menghargai golongan muda berusia 22 hingga 35 tahun yang cemerlang dalam disiplin ilmu masing-masing bermula tahun depan.

Perdana Menteri berkata, geran itu menyasarkan para penuntut cemerlang pasca siswazah dalam bidang pendidikan, seni, sukan, kerja sosial dan komuniti, alam sekitar, kesihatan serta sains dan teknologi.

Katanya, para penerima berkenaan akan terlibat dalam projek usahasama jangka pendek di beberapa institusi hos yang diiktiraf antarabangsa.

"Golongan belia adalah masa depan kita, maka adalah penting untuk kita menyediakan peluang dan kemudahan bagi mereka meneruskan minat masing-masing di institusi terbaik seluruh dunia.

"Ini adalah bagi membolehkan golongan belia meneruskan kecemerlangan dalam bidang pilihan mereka dan memacu negara ke platform berpendapatan tinggi," katanya ketika berucap pada majlis penyampaian Anugerah Merdeka 2011 di sini, malam ini.

Hadir sama Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Anugerah Merdeka, Datuk Shamsul Azhar Abbas.

Pada majlis itu, Najib selaku Penaung Anugerah Merdeka turut menyampaikan anugerah tersebut kepada penerima utama tahun ini dalam kategori Alam Sekitar iaitu tokoh senibina bangunan hijau, Datuk Dr. Kenneth Yeang.

Perdana Menteri turut menyampaikan anugerah kepada dua penerima bersama dalam kategori Kesihatan, Sains dan Teknologi iaitu Prof. Datuk Dr. Goh Khean Lee dan Profesor Dr. Mak Joon Wah.

Mereka menerima trofi, arca khas Anugerah Merdeka dan wang tunai RM500,000.

Anugerah yang dimulakan sejak 2007 itu bagaimanapun tidak mempunyai pemenang dalam kategori Pendidikan dan Komuniti; Kesihatan, Sains dan Teknologi dan Pencapaian Ulung Buat Rakyat Malaysia.

Sementara itu, Dr. Kenneth Yeang berkata, anugerah yang diterima adalah di luar jangkaan. Ia ibarat satu dorongan untuk terus maju dalam bidang penguasaannya.

"Saya sangat tidak menyangka akan diiktiraf sehingga ke tahap ini. Saya amat menghargainya.

"Saya berharap anugerah ini akan menyuntik semangat untuk terus maju," katanya.

Kenneth diiktiraf atas sumbangan cemerlangnya dalam bidang senibina ekologi dan perancangan alam sekitar.

Khean Lee yang merupakan pakar Gastroenterologi Fakulti Perubatan Universiti Malaya pula berkata, anugerah yang diterimanya adalah untuk seluruh rakyat yang mempunyai minat dalam sains dan kesihatan sepertinya.

"Anugerah ini bukan hanya untuk saya tetapi kepada mereka yang berkongsi minat dengan saya.

"Saya berharap pengiktirafan ini akan menaikkan semangat kita semua untuk berusaha lebih gigih demi kebaikan rakyat serta negara," jelasnya.

Sementara itu, Joon Wah pula menyifatkan anugerah diterimanya sebagai pengiktirafan terbesar kepadanya.

Beliau turut berterima kasih kepada pasukan penyelidikannya di atas kerjasama yang diberikan selama ini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved