Isnin, 8 Ogos 2011

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Jangan gelapkan masa depan anak bangsa

Posted:

Jangan gelapkan masa depan anak bangsa

Jangan gelapkan masa depan anak bangsa

DATUK BADRUL HISHAM ABDUL AZIZ ialah bekas Ahli Parlimen Hulu Langat


Empat orang wakil alumni Asrama Yayasan Selangor, berkumpul di hadapan asrama menyatakan bantahan dan rasa sedih apabila pihak Yayasan Selangor ingin merobohkan Asrama Tun Doktor Ismail (lelaki) dan Asrama Toh Puan Norashikin (Perempuan) di Kuala Lumpur. - utusan/ Amin Farij Hasan


Salam dan selamat berpuasa kepada Yayasan Selangor (YS) dan para pentadbir atau pengurusnya yang bijaksana. Saya menulis dan meluahkan rasa hati ini selaku bekas pelajar YS, anak YS pertama menjadi Ahli Lembaga Pemegang Amanah dan anak Selangor jati yang terhutang budi kepada kerajaan negeri (yang dahululah pastinya).

Keputusan YS untuk menutup dua buah asrama pusatnya iaitu Asrama Tun Dr. Ismail - ATDI (lelaki) dan Asrama Toh Puan Norashikin - ATPN (Perempuan) di Kampung Pandan, amat menghiris hati.

Penutupan kedua-dua asrama berkenaan dan kemudiannya memindahkan pelajar ke asrama-rama daerah seperti di Klang dan Sabak Bernam adalah sesuatu yang bertentangan dengan dasar dan matlamat penubuhan YS pada tahun 1970.

Jika Allahyarham Datuk Harun Idris masih ada... dia pasti akan menitis air mata kerana usahanya membuka asrama pertama YS pada tahun 1971 iaitu Asrama Dr. Latiff (ADL) di Pesiaran Gurney Kuala Lumpur selaku perintis, diikuti ATDI dan ATPN mahu dinyahkan begitu sahaja.

Tokoh cendekiawan dan pendidikan negara, Tan Sri Ainuddin Wahid selaku pemegang amanah yang terkanan dan paling lama berkhidmat juga pasti geleng kepala memikirkan tindakan YS yang mengundur ke belakang kerana mahu menghantar pelajar sedia ada di bandar raya Kuala Lumpur kembali ke sekolah luar bandar.

Bekas-bekas penghuni asrama YS yang kini berjaya meletakkan diri di teraju-teraju utama, seperti Datuk Dr. Jamil Maah (Timbalan naib Canselor Universiti Malaya), Datuk Yusli Yusof (Bursa Saham), Hud Abu Bakar (arkitek terkemuka), Lt. Kol Emilia Kamaruddin (juruterbang wanita pertama negara), rakan-rakan doktor yang memiliki hospital (bukan sekadar klinik) sendiri dan ratusan usahawan dan penjawat lain pasti terasa hiba dan sedih juga dengan pendirian dan keputusan YS yang pelik ini.

Luahan rasa hati masing-masing yang tersiar dalam facebook Alumni Yayasan Selangor serta Asrama Dr. Latiff Alumni Network (ADLAN) menjadi bukti kepada keresahan, kerisauan dan rasa tidak setuju mereka terhadap langkah merobohkan asrama-asrama berkenaan.

Bekas penghuni Asrama Dr. Latiff adalah yang lebih terasa kerana asrama perintis dan berjasa di tebing Sungai Klang itu sudah lama menjadi sejarah kerana memberi laluan penambahbaikan laluan air dan laluan trafik di kawasan itu.

ADL memang tidak dapat bertahan lagi dan sebagai pengubat, ahli alumni sering berkata: "Tak apalah sebab ATDI dan ATPN masih ada..."

Namun ATDI dan ATPN pun kini mahu dirobohkan dan tidak kedengaran langsung usaha untuk menggantikan kerana YS berpendapat menghantar para pelajar ke sekolah mana sekalipun adalah sama sahaja kerana semua guru berijazah.

Demikianlah fahaman pentadbir YS seperti mana diuar-uarkan Pengurus Besarnya sendiri, Ilham Marzuki. Kata Ilham, jiran selokasi saya di Bandar Baru Bangi, anaknya yang dipindahkan dari Malay College Kuala Kangsar (sekolah kebanggaan beliau sendiri) tetap cemerlang walaupun belajar di Sekolah Menengah Jalan Tiga, Bandar Baru Bangi!

Saudara Ilham... fahamilah bahawa Sekolah Menengah Jalan Tiga itu sebenarnya adalah sekolah dalam bandar yang pada asalnya mahu dijadikan sekolah berasrama penuh oleh kerajaan pusat. Itulah sebabnya sekolah itu ada asrama.

Namun oleh kerana keperluan mendesak dan SM Jalan Dua BBB tidak dapat menampung permintaan bilangan pelajar yang begitu besar dan terus meningkat, sekolah itu dijadikan sekolah harian biasa.

Oleh kerana sekolah itu mempunyai kemudahan asrama, saya selaku Ahli Parlimen ketika itu, dan Ahli Lembaga Pemegang Amanah bagi pihak YS telah berbincang dengan pihak Pejabat Pelajaran Daerah dan juga sekolah untuk menempatkan 20 orang tajaan YS di sekolah itu.

Pada mulanya, dicadangkan para pelajar dari sekitar Hulu Langat sahaja diambil kerana sekolah-sekolah menengah amat terhad dan pengangkutan awam ke sekolah amat sulit. Cadangan diterima dan mulalah pelajar-pelajar tajaan YS bersekolah di situ.

Mereka pula hanya mempunyai 3A dan 2B dalam Penilaian Darjah Lima kerana yang dapat 4A atau 5A sudah ada sekolah-sekolah tertentu yang berminat. Jika pelajar dengan 3A dan 2B ini tidak diberi peluang, mereka mungkin terus menjadi penoreh seperti ibu bapa mereka sahaja ataupun meningkat sedikit menjadi pekerja kilang di sekitar Beranang dan Bandar Baru Bangi.

Pelajar-pelajar berkenaan berjaya meningkatkan prestasi dengan sekolah terpilih itu. Sekolah Menengah Jalan Tiga memang terkemuka di Selangor dan kerana itulah ia menjadi rebutan.

Saya tak tahu pula anak Ilham masuk ke sekolah itu kerana berhampiran dengan rumahnya ataupun melalui kuota YS (harap-harap tidaklah). Jadi sekolah itu memang terkemuka dan menjadi pilihan.

Jika Ilham percaya dan yakin bahawa semua sekolah menengah sama sahaja kerana guru-gurunya berijazah, kenapa anak beliau tidak ditempatkan ke Sekolah Menengah Ungku Hussin di kampung halamannya di Semenyih? Saya amat yakin, Ilham sendiri tidak mahu menghantar anaknya ke sana!

Bukan bermaksud mahu menghina sesuatu sekolah, saya percaya para ibu bapa 463 pelajar ATDI dan ATPN sekarang pun tidak mahu anak-anak mereka di hantar ke sekolah-sekolah di Sabak Bernam, Klang atau Kuala Kubu Baharu, apatah lagi Batang Berjuntai, asrama dicadangkan menempatkan 1,500 pelajar. Kalau ke desa-desa itu, mereka boleh hantar sendiri tanpa perlu urusan YS.

Khabarnya, mulai tahun depan, tiada pengambilan pelajar baharu ke tingkatan satu kerana perobohan kedua-dua asrama itu. Pelajar sedia ada pula mahu diselitkan ke asrama di sekolah masing-masing.

Saya dimaklumkan bahawa Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan tidak dapat memenuhi hasrat YS ini kerana kekangan dan kepadatan di asrama sekolah-sekolah berkenaan.

Apa pilihan yang ada pada YS selain daripada menyewa bangunan untuk dijadikan asrama? Ada bajet atau ada duit ke? Kalau setakat gunakan duit hasil penjualan tapak asrama pusat tu... jawabnya habis tak tentu fasal sajalah wang yang ada!

Empat tahun lagi, bermakna YS tidak akan ada pelajar luar bandar untuk dicemerlangkan di bandar kerana tak ada asrama. Apakah fungsi YS ketika itu... penjual bangunan dan tanah yang disediakan oleh Tan Sri Muhammad Muhd. Taib dan Tan Sri Abu Hassan Omar (dua bekas MB yang prihatin)?

Wahai rakan-rakan baharu di YS... inilah akibatnya YS nyahkan pegawai-pegawai berjiwa besar yang mengetahui dan menjiwai semangat Datuk Harun dalam yayasan. Mereka faham akan hasrat Datuk Harun, hasrat orang Melayu di kampung dan ibu bapa serta anak-anak YS sendiri amat bangga dengan peranan YS.

Memetik perbualan saya dengan Datuk Jamil Maah baru-baru ini, katanya, "Kalau YS tak kutip Abang Jamil pada tahun 1971 dulu, Abang mungkin kerja kilang sekarang ni." Renungkanlah.

YS juga pernah terlibat dengan penubuhan Kolej Inpens dan Univeristi Industri Selangor (Unisel). Kolej Inpens dijadikan landasan kedua untuk menampung para pelajar lepasan sekolah menengah yang tidak berjaya mendapat tempat yang lebih tinggi.

Kerana itu Inpens menyediakan kursus peringkat sijil dan diploma. Ini termasuklah para pelajar lepasan tajaan YS yang pernah tinggal di asrama-asramanya. Unisel pula ditubuhkan sebagai landasan yang menyambungkan pelajar Inpens dan institusi-institusi seumpamnya meneruskan pengajian peringkat ijazah. Ringkasnya ada kaitan dari sekolah menengah hingga ke universiti.

Sekarang Inpens terumbang-ambing dan Unisel sedang menghadapi masalah kepimpinan kerana tekanan politik.

Saya berharap YS juga tidak dipolitikkan atau mempolitikkan diri sendiri. Tindakan membawa Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk tujuan politiknya seperti pada 19 Julai lalu harus dihentikan. Biarlah YS hadkan peranannya kepada urusan pendidikan sahaja, walaupun Pengurus Besar boleh terus mengagumi parti serban yang ditaksubinya.

Saudara Ilham dan rakan-rakan, lupakan fahaman politik kita, sebaliknya perjuangankanlah amanah sebenar yang diletakkan di atas bahu masing-masing.

Saya masih ingat betapa bangganya kami diberikan sebuah banglo di Kampung Pandan sebagai pejabat Persatuan Anak Yayasan Selangor (PAYS) dahulu. Kami akan tetap mengingati tapak itu dan saya cukup khuatir jika tapak asrama pusat Kampung Pandan nanti dibasahi kencing para alumni YS.

Saudara Ilham, renungkanlah... YS telah jauh menyimpang. Saya tidak mahu sentuh lagi mengenai perbelanjaan sempena sambutan 40 tahun YS. Muhasabahlah. Saya juga berdoa, agar roh Datuk Harun sentiasa tenteram...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Bina pelanggan setia UMNO

Posted:

Bina pelanggan setia UMNO

Bina pelanggan setia UMNO

TAN SRI DR. NORDIN KARDI, Penyandang Kursi Za'ba, Universiti Pendidikan Sultan Idris

DUA minggu lalu saya mencadangkan supaya UMNO elok memikirkan untuk menstrukturkan dirinya bagi menghadapi cabaran-cabaran baru yang muncul dari alam kelilingnya. Dari situ saya menerima beberapa maklum balas yang menggambarkan keraguan tentang praktikalnya cadangan yang saya kemukakan.

Ada yang mengatakan bahawa risiko perpecahan lebih besar dengan struktur yang saya cadangkan berbanding struktur sedia ada yang sudah tahan uji bertahun-tahun. Ada juga yang mengatakan bahawa dengan sistem badan gabungan yang saya cadangkan itu, perebutan jawatan di pusat akan lebih ganas daripada sistem sedia ada.

Hujah mereka yang sangat baik dan munasabah ialah soal kesetiaan. Mereka yang percaya kepada struktur sedia ada merasakan kesetiaan kepada UMNO akan lebih kukuh dalam sistem itu berbanding jika pemimpin dipilih melalui pelbagai badan gabungan UMNO yang mempunyai autonomi.

Saya mengakui hujah ini memang kuat tetapi saya terfikir pula bahawa kesetiaan yang disebutkan ialah kesetiaan ahli sedia ada dan bukan ahli-ahli baru yang belum mempunyai tradisi jiwa UMNO yang sudah berakar. Bagaimana pula dengan anak-anak muda yang mempunyai pilihan dalam pasaran yang terbuka luas?

Untuk menjawab persoalan saya itu, mungkin pemimpin UMNO yang sentiasa mengemas kini ilmu pemasaran perniagaan boleh mengemukakan pelbagai strategi mengekalkan atau menambah pelanggan. Jika itu dilakukan sekali lagi, cadangan struktur yang saya kemukakan itu kembali menjadi pilihan yang viable. Salah satu daripada tiang penting dalam strategi mengekalkan pelanggan setia ialah melakukan perancangan pemecahan pasar sasaran atau market segmentation.

UMNO telah pun melakukan market segmentation tetapi strateginya sangat ortodoks dan tradisional. Maksud saya sasaran pasar dilihat oleh UMNO hanya dalam dua bentuk iaitu umur dan gender yang hasilnya ialah Wanita UMNO, Pemuda UMNO, Puteri dan Putera UMNO.

UMNO tidak membuat pemecahan pasar mengikut idealisme, minat, gaya hidup, keperluan hidup dan pelbagai lagi yang semuanya itu mempengaruhi mereka menjadi pembeli berulang produk UMNO. Jika ada pun UMNO melakukannya, ia hanya bersifat kecenderungan pemimpin semasa, bukan sistem yang terbina dari dalam yang mewajibkannya melakukan pengkhususan itu.

Dalam dunia pemasaran perniagaan, pelanggan setia diertikan dengan mudah iaitu mereka yang menjadi pelanggan yang datang berulang-ulang membeli sesuatu produk. Mereka selalu disebut sebagai repeat customer.

Pemecahan pasar UMNO hanya dua aspek iaitu gender dan umur bukanlah terlalu buruk tetapi keupayaan kapten pemasar akan menjadi terhad. Fokus, kemahiran dan strategi tidak dikhususkan kepada sasaran pasaran yang unik.

Mungkin UMNO selama ini merasakan pendekatan-pendekatan unik dan khusus tidak perlu kepadanya kerana dia melihat dirinya sebagai komoditi keperluan asas. Suka atau tidak suka orang akan tetap membeli. Namun dalam dunia yang sudah berubah jauh rupanya dalam komoditi pun sudah ada pihak yang menggunakan pendekatan pemasaran komoditi prime.

Orang pemasaran selalu memecahkan produk kepada dua iaitu produk komoditi dan produk prime. Produk komoditi mengutamakan jumlah atau volume untuk mengira untung rugi sebaliknya produk prime mengutamakan nilai.

Komoditi mungkin boleh dijual di tepi jalan (kerana diperlukan ramai) sementara produk prime akan dijual menggunakan showroom di tempat yang berprestij.

Isu penting perlu diputuskan oleh pemimpin UMNO sekarang ialah secara konsepsinya apakah kedudukan UMNO di pasaran? UMNO sebagai produk komoditi atau sebagai produk prime?

Pesaing UMNO mungkin sudah menggunakan pendekatan pujukan pasaran dengan mengatakan 'biarkan UMNO kekal menjual komoditi tetapi kami menjual style atau gaya hidup'. Inilah yang saya lihat: pesaing UMNO sedang memalu gendang menjual gaya hidup.

Menjual gaya hidup menyebabkan UMNO mempunyai saingan autoriti yang selari atau parallel authority. Mereka tidak lagi berkongsi lebuh raya pemasaran dengan UMNO.

Mereka telah mencipta lebuh raya mereka sendiri. Mereka bebas bergerak dalam lebuh raya mereka yang UMNO sudah tidak mempunyai kuasa mencampuri atau memasukinya, apalagi menguatkuasakan kehendaknya di lebuh raya yang bukan miliknya itu.

Akibatnya sebahagian daripada pelanggan yang tidak pernah duduk di dalam UMNO atau pelanggan yang telah meninggalkan UMNO melihat di dalam negara sudah wujud dua kerajaan.

UMNO tidak lagi penguasa tunggal kerajaan dalam erti kata memberi tafsiran tunggal terhadap apa yang baik untuk mereka. Fatwa tentang kebenaran dan kebaikan sentiasa dicabar dengan itu dia telah tidak tunggal lagi.

Walaupun seperti jelas adanya pembahagian antara pelanggan setia kepada lebuh raya UMNO dan ada pula pelanggan setia lebuh raya baru namun market share mereka yang berulang alik menggunakan jalan-jalan kecil dan sekali skala memasuki lebuh raya bertol UMNO atau yang satu lagi masih sangat besar.

Mereka ini mempunyai cita rasa yang berlainan. Jika UMNO atau lawan UMNO ingin memperbesarkan saiz pasar, mereka perlu memujuk kumpulan ini daripada menjadi pelanggan bebas kepada pelanggan setia.

Dalam dunia golf, jenama Big Bertha pernah mencipta pasaran pelanggan golf yang telah tepu dengan mencipta club, yang di panggil over-sized, melebihi besar saiz biasa, sedangkan ketika itu 'club' golf yang berkepala kecil kebanyakannya digunakan oleh orang yang benar-benar menyukai golf. Mereka yang baharu berjinak dengan golf akan segera put off meninggalkan golf kerana kecewa oleh susahnya memukul bola yang kecil dengan kepala 'club' yang kecil.

Syarikat Callaway melihat peluang mencipta pasar baru dengan menghasilkan Big Bertha yang berkepala besar menyebabkan orang yang baru berjinak dengan golf atau tidak pernah memegang kayu golf tiba-tiba menyukainya dan termotivasi kerana setiap pukulannya kena kepada bola berbanding dengan club yang berkepala kecil.

Pilihan lain kepada Callaway ialah mencipta permainan lain yang menggunakan bola yang lebih besar, dengan yang demikian nama permainan itu bukan lagi golf. Itu bermaksud Callaway terus keluar daripada keseluruhan pasaran.

Dari situ dapat dilihat Callaway telah keluar dari kelompok persaingan menjual set golf kepada kumpulan yang sama dan terhad kepada mencipta pasar baru iaitu mereka yang mulanya bukan pemain golf. Hasil ciptaan itu rupanya memberi kesan juga kepada pemain golf sedia ada dan yang telah lama kerana dengan set baru itu skor pukulan mereka menjadi lebih baik.

Akhirnya untuk tempoh satu masa Callaway bukan sahaja mencipta pelanggan baru tetapi berkesudahan telah membolot keseluruhan pasaran yang pada mulanya dia hanya bertujuan melakukan segmentation.

Dalam dunia pasaran perniagaan, sekiranya sesuatu produk itu menguntungkan pasaran akan cepat menjadi crowded. Mereka yang letih bersaing dengan margin keuntungan yang kian mengecil dan kos pemasaran terasa tinggi akan cepat-cepat keluar dari pasar yang terlalu 'macet' lalu mencipta pasar baru.

Adakah UMNO masih terasa selesa dalam pasar yang sedia ada atau berminat mencipta pasar baru untuk menukar non-players menjadi pemain UMNO yang bertenaga dan meriah?

Sekali lagi UMNO dilihat perlu menstrukturkan dirinya bagi mencipta pengkhususan untuk membolehkannya mencipta pasar-pasar baru untuk mencipta pula pelanggan baru dan berulang. Untuk mencipta pasar baru kapten pemasaran mesti sangat kreatif dan penuh taktikal.

Jika pasukan bola Harimau Malaysia sudah mula memikirkan untuk mengadakan pasukan pakar taktikal, mungkinkah UMNO juga demikian atau UMNO memang sudah memilikinya?

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved