Isnin, 8 Ogos 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Sentuhan kreatif kayu terbuang

Posted:

Sentuhan kreatif kayu terbuang

Sentuhan kreatif kayu terbuang

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar AHMAD ZAKKI JILAN


Raja Abdul Rahim membersihkan kayu hanyut yang baru dinaikkan dari sungai.


MENGHIAS rumah dengan memanfaatkan alam semula jadi seperti kayu hanyut memang ada keistimewaannya.

Ia umpama menghargai setiap pemberian Allah SWT dengan mengolahnya menjadi satu perhiasan indah untuk kediaman.

Bahan terbuang seperti kayu hanyut yang diambil dari laut, sungai dan hutan bakau sebenarnya boleh ditransformasi menjadi satu gubahan hiasan bunga yang sangat menarik.

Namun untuk menghasilkannya bukanlah satu proses yang mudah sebaliknya memerlukan kesabaran, ketelitian serta kreativiti.

Pengusaha perhiasan kayu hanyut dari Melaka, Raja Abdul Rahim Raja Hussin, 51, berkata, proses menghasilkan perhiasan ini memang memerlukan komitmen yang tinggi.

"Mencari kayu hanyut di sungai perlukan kesabaran, ketelitian dan minat yang mendalam kerana ia membabitkan kerja-kerja yang remeh

"Selain perlu meredah paya dan sungai, tunggul-tunggul kayu hanyut tersebut perlu di'rawat' melalui proses pembersihan, pengeringan dan kemudian di varnish untuk membabitkan seri serta meningkatkan ketahanannya," jelas Raja Abdul Rahim yang ditemui di premis perniagaannya yang terletak di Bandar Hilir, Melaka, baru-baru ini.

Bagaimanapun tidak semua kayu hanyut yang dijumpai boleh digubah menjadi perhiasan kerana hanya bahagian tertentu seperti akar, pangkal dan perdu pokok sahaja yang boleh diolah menjadi perhiasan atas faktor ketahanan dan nilai-nilai estetikanya.

Sejarah penglibatan

Menceritakan tentang penglibatan awal dalam perniagaan kayu hanyut ini, Raja Abdul Rahim berkata, ia bermula ketika dia dan isterinya bersiar-siar di tepi laut.

"Saya nampak banyak kayu hanyut, kebanyakannya kayu bakau, terdampar di pantai. Sekilas pandang ia nampak cantik dengan urat-urat kayu yang seolah-olah ada karakter tersendiri.

"Saya sempat kutip dan bawa balik ke rumah untuk dan terfikir untuk jadikan hiasan, tapi malangnya eksperimen pertama tidak menjadi.

"Tiga tahun saya bereksperimen sebelum mengambil keputusan mengkomersialkan gubahan bunga daripada kayu hanyut.

"Kebetulan saya memang minat gubahan bunga, jadi memang tiada masalah untuk saya menghasilkan gubahan-gubahan yang menarik.

"Cuma saya terpaksa mencari jalan untuk memastikan kayu tersebut tahan lama, tidak mudah dimakan anai-anai dan tidak lapuk," ujarnya.

Proses untuk menyiapkan satu gubahan ini mengambil masa lebih kurang empat hari.

Bagi Raja Abdul Rahim, sentuhan gubahan bunga kayu hanyut hanya dilakukan setahun sekali iaitu pada bulan Ramadan.

Ini kerana sambutan terhadap perhiasan menggunakan sisa kayu reput itu ada permintaannya terutama di kalangan suri rumah yang ingin menghias rumah sempena Hari Raya.

"Istimewanya gubahan kayu hanyut ini ialah ia tidak mempunyai sudut-sudut tertentu, mana-mana bahagian pun boleh menjadi fokus kerana setiap sudut mempunyai nilai estetikanya yang tersendiri.

"Tambahan lagi ia amat unik, satu gubahan tidak akan menyerupai gubahan lain kerana struktur kayu hanyut yang diambil di laut atau sungai tidak akan ada dua yang sama," jelasnya yang memulakan perniagaan gubahan bunga kayu hanyut bermula Ramadan tahun lalu.

Menurut Raja Abdul Rahim, kebiasaannya bunga digubah dalam pasu dan bekas plastik. Namun dengan kreativiti yang ada padanya gubahan bunga di atas kayu hanyut ini tampak seperti landskap asal.

Malahan ia nampak seperti tunggul kayu yang mempunyai keunikannya yang tersendiri.

"Sebenarnya bahan terbuang yang orang lain tidak terfikir akan memberikan manfaat inilah boleh menjana pendapatan ketika Ramadan dan Aidilfitri.

"Banyak manfaatnya jika kita pandai mengolah hasil alam semula jadi termasuklah dari kayu hanyut seperti ini," jelasnya.

Tambahan pula, gubahan bunga dengan kayu hanyut ini boleh didapati dalam pelbagai saiz dan amat sesuai dihias di pelbagai sudut dalam kediaman.

Sebagai contoh di atas meja kopi, sudut tangga, di atas rak, peti sejuk dan boleh juga di satu sudut sebagai penyeri dapur.

Hiasan ini juga bukan saja sesuai untuk rumah, malah di lobi hotel dan pejabat.

Bagi mereka yang menghargai keindahan pastinya mengakui melihat kepada gubahan ini mampu memberi ketenangan.

Selain itu gubahan ini membuktikan bahawa pelbagai inspirasi mampu dizahirkan walau pun dengan hanya menggunakan kayu hanyut yang mungkin tiada nilainya pada pandangan mata sesetengah orang.

"Sebenarnya keindahan memberikan begitu banyak erti bagi seseorang, ia memberikan ketenangan, kelegaan dan umpama satu terapi yang melegakan minda dari pelbagai tekanan.

"Melihat gubahan bunga kain di atas kayu hanyut ini juga salah satu cara terapi terbaik untuk minda seseorang," ujar Raja Abdul Rahim menutup bicara.

Bagi yang berminat gubahan kayu hanyut ini dijual mengikut saiz dari harga RM70 hinggalah RM350 untuk satu gubahan.

Bagi yang berminat mendapatkan gubahan bunga dari kayu hanyut ini boleh menghubungi 013-6384098 atau 013-6384099.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Kibarkan Jalur Gemilang

Posted:

Kibarkan Jalur Gemilang

Kibarkan Jalur Gemilang

RAMAI yang mungkin mengambil kiraan mudah bila diajukan soalan ini - Sudah berapa tahun Jalur Gemilang berkibar di tanah air ini?

Lima puluh empat tahun, tentunya jika berdasarkan sambutan Hari Kebangsaan negara pada 31 Ogos ini.

Sebenarnya Jalur Gemilang dengan 14 jalur merah putih, bulan dan bintang empat belas pecahan berwarna kuning yang berlatar belakang warna biru di satu sudut itu, sudah berkibar tujuh tahun sebelum merdeka.

Empat belas jalur merah dan putih melintang yang sama lebarnya menandakan keanggotaan yang sama dalam persekutuan 13 buah negeri dan kerajaan persekutuan. Warna biru tua di atas sebelah kiri yang mengandungi anak bulan, ialah lambang agama Islam, agama rasmi negara.

Bintang pecah empat belas pula ialah tanda perpaduan 13 buah negeri dan kerajaan persekutuan.

Warna kuning pada anak bulan dan bintang ialah warna diraja bagi raja-raja Melayu.

Bendera kebangsaan dicipta daripada satu pertandingan pada November 1949.

Enam bulan selepas itu Raja Britain, King George ke-VI mengarahkan bendera itu dikibarkan sebagai bendera baru Persekutuan Tanah Melayu pada 26 Mei 1950.

Beberapa pengubahsuaian dilakukan terhadap corak asal bendera itu sehinggalah secara rasminya ia dinamakan Jalur Gemilang pada 1997, ketika negara berusia 40 tahun.

Ramai pula yang bila ditanya sama ada mempunyai Jalur Gemilang dalam simpanan mereka, mengakui sekurang-kurangnya mempunyai sehelai sebagai simpanan peribadi di rumah.

"Saya memang ada Jalur Gemilang, malah saya ada tiga bendera," kata seorang pesara kerajaan.

Yussof Ahmad yang menetap di Sungai Buloh berbangga kerana setiap hari beliau mengibarkan tiga bendera pada tiang di halaman rumahnya — Jalur Gemilang, bendera negeri Selangor (sebab beliau menetap di Selangor) dan Perak (negeri kelahiran).

Kenapa perlu beli bendera setiap tahun? Itu yang ditanya Abdul Rahman Zainuddin, dari Kuching, Sarawak, sebab beliau lebih suka membuat bendera sendiri, mewarnakan kain putih dengan warna Jalur Gemilang.

"Usah beli, buat saja. Cari kain putih yang tebal dan warnakan," katanya.

Baginya bendera yang dibuat sendiri akan lebih dihargai, disimpan dengan lebih baik selepas digunakan kerana bendera buatan sendiri mendatangkan kebanggaan kepada pembuat serta pemiliknya, setiap kali ia dikibarkan.

Harga sehelai Jalur Gemilang yang berukuran lebih kurang 1.5 meter x 1 meter kini tidak lebih daripada RM15 manakala yang bersaiz kecil untuk hiasan pada kenderaan berharga tidak lebih daripada RM5 satu, bergantung kepada kualitinya.

Jika harga bendera tidak mahal, kenapa begitu sukar untuk setiap orang membeli dan memilikinya? Seperti kata Voon Miaw Ping, bukan perlu dibeli selalu.

"Saya guna semula yang sudah ada di rumah. Semua warganegara Malaysia sepatutnya ada sehelai Jalur Gemilang di dalam simpanan mereka, menghairankan kalau tidak ada," tegas Voon.

Kebanggaan memilik Jalur Gemilang bukan sepatutnya satu trend tetapi sudah sedia tersemat di sanubari. Setiap kali Hari Kebangsaan dan setiap kali program kibarkan Jalur Gemilang sempena sambutan Bulan Kemerdekaan, masing-masing rakyat sudah sepatutnya bersedia mengeluarkan bendera masing-masing.

Tidak perlu menunggu bendera percuma yang diagih-agihkan, tidak perlu mempersoal harga sehelai Jalur Gemilang.

Adila Salim, 19 merasakan semangat merdeka biasanya membara bila bulan perayaan kemerdekaan dilancarkan.

"Saya sokong sekiranya Jalur Gemilang dapat kita kibarkan setiap hari untuk sepanjang tahun dan bukan untuk minggu-minggu sebelum sambutan ulang tahun kemerdekaan saja," kata Adila dengan nada bangga.

Pelajar institut pengajian tinggi swasta ini berkata memang tidak dinafikan semangat patriotik seorang warganegara lebih menyerlah dan hangat dirasai ketika kerancakan sambutan bulan kemerdekaan. - BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved