Isnin, 8 Ogos 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Kata dua buat DBKL

Posted:

Kata dua buat DBKL

Kata dua buat DBKL

Oleh ROSLAH OTHMAN
kota@utusan.com.my


PENDUDUK Kampung Sungai Penchala, Segambut, Kuala Lumpur membuat perhimpunan aman di kawasan tembok yang dibina oleh DBKL bagi membantah penutupan Jalan Datuk Sulaiman 1 di situ.


KUALA LUMPUR 8 Ogos - Selama kira-kira 30 tahun sebelum ini penduduk Kampung Sungai Penchala, Segambut hanya memerlukan beberapa minit sahaja untuk ke Taman Tun Dr. Ismail (TTDI).

Namun kini Jalan Datuk Sulaiman 1 yang mereka gunakan untuk ke taman perumahan itu telah ditutup oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tanpa memaklumkan kepada penduduk akan sebab-musababnya.

Sejak dua bulan lalu, DBKL telah membina tembok batu penghadang sepanjang tiga meter di Jalan Datuk Sulaiman 1 untuk memastikan jalan itu tidak boleh digunakan untuk menyeberang ke TTDI.

Tindakan DBKL ini benar-benar membuat penduduk bengang, apatah lagi mereka tidak dimaklumkan mereka tindakan itu dilakukan.

Sehubungan itu, penduduk kampung menggesa DBKL membuka tembok berkenaan atau menghadapi tindakan saman daripada mereka.

Pengerusi persatuan penduduk di situ, Datuk Abdul Hassan Mohd. Rashid berkata, penutupan jalan itu bukan sahaja menyalahi undang-undang kerana ia merupakan jalan awam, tetapi pada masa sama akan melibatkan perkara lain iaitu pengambilan lapan lot tanah milik penduduk kampung berkenaan untuk jalan baharu bagi menghubungkan dengan projek perumahan berhampiran yang sedang giat dijalankan.

Katanya, walaupun sebelum ini pihak pemaju bersedia menaik taraf jalan sedia ada dan menanggung sepenuhnya kos berkenaan, DBKL tetap menutup Jalan Datuk Sulaiman 1 tanpa memberi penjelasan sewajarnya.

"Kami tidak faham kenapa DBKL sanggup membelanjakan RM8 juta hingga RM10 juta mengambil tanah penduduk bagi membina laluan baru.

"Ini dilakukan semata-mata atas desakan seorang individu berkepentingan, sehingga memaksa mereka melupakan kepentingan awam terutama melibatkan kira-kira 12,000 penduduk kampung," dakwa beliau ketika mengetuai sesi bantahan aman melibatkan kira-kira 50 penduduk dan pemilik tanah di kampung berkenaan.

Seorang penduduk, Yahya Arifin, 59, berkata cara pengambilan lapan lot tanah milik penduduk oleh pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan (PTGWP) juga seolah-olah dilihat cuba menafikan hak mereka sebagai tuan tanah.

Katanya, ia bukan berkaitan soal duit atau pampasan, tetapi mengenai hak milik mereka.

"Lebih mengecewakan, ada pihak tertentu cuba menghasut penutupan tersebut wajar bagi mengurangkan jenayah. Kenyataan ini seolah-olah menuduh kami, penduduk di Kampung Sungai Penchala sebagai pencuri dan penyamun," katanya.

Turut melahirkan rasa kesal ialah Norhasinah Muhatab, 42.

Surirumah itu mengakui terkilan dengan tindakan DBKL dan PTGWP yang disifatkan tidak peka dengan kehendak dan kepentingan majoriti rakyat di situ.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

SMK Segambut Jaya lancar Sijil Infaq Wakaf

Posted:

SMK Segambut Jaya lancar Sijil Infaq Wakaf

SMK Segambut Jaya lancar Sijil Infaq Wakaf


Surau sedia ada di SMK Segambut Jaya, Segambut, Kuala Lumpur hanya mampu diisi 400 orang sedangkan sekolah itu mempunyai kira-kira 900 pelajar.


KUALA LUMPUR 8 Ogos - Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Segambut Jaya di sini telah melancarkan kempen Sijil Infaq Wakaf Bina Surau Jumaat untuk mengutip dana bagi membina surau di sekolah terbabit.

Sijil-sijil ini akan diedarkan kepada setiap pelajar untuk diberikan kepada orang ramai yang ingin menderma sehingga Oktober depan.

Pengetuanya, Muhamad Khailani Abd. Jalil, berkata, setiap pelajar akan diberikan satu set sijil, di mana setiap satu set bernilai RM1,000.

Katanya, dalam set tersebut akan terdapat sijil-sijil yang bernilai RM100, RM50 dan RM10, yang akan diberikan kepada orang ramai yang menderma.

"Sijil Infaq Wakaf ini adalah program fasa kedua yang dilakukan dalam usaha mengutip dana bagi membina surau ini. Fasa pertama iaitu program kayuhan amal yang telah diadakan sebelum ini berjaya mengutip RM30,000.

"Sehingga kini kami telah berjaya mengumpul sebanyak RM500,000 dalam usaha membina surau yang bernilai RM3.1 juta secara keseluruhannya," katanya selepas majlis pelancaran program itu di SMK Segambut Jaya di sini.

Pelancaran sijil tersebut telah dilaksanakan oleh Siti Hajar Omar yang mewakili Ketua Pengarah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Datuk Salleh Yusup.

Turut diadakan majlis berbuka puasa untuk warga SMK Segambut Jaya dan 13 buah sekolah berasrama yang lain selepas majlis pelancaran tersebut.

Muhamad Khailani menjelaskan surau sedia ada hanya mampu menampung sebanyak 400 orang sahaja sedangkan keseluruhan pelajar SMK Segambut Jaya ialah kira-kira 900 orang.

"Setiap kali Jumaat juga, kami terpaksa menghantar pelajar-pelajar ini ke masjid-masjid sekitar ibu kota dengan mengunakan perkhidmatan lapan buah bas itu.

"Pihak sekolah harus mengeluarkan perbelanjaan RM6,000 sebulan untuk perkhidmatan bas

"Diharap apabila surau baru siap dibina segala kesulitan akan berakhir seterusnya mampu memberi keselesaan kepada warga SMK Segambut Jaya melaksanakan ibadat," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Houz Depot sedia 5,000 bungkus bubur lambuk setiap hari

Posted:

Houz Depot sedia 5,000 bungkus bubur lambuk setiap hari

Houz Depot sedia 5,000 bungkus bubur lambuk setiap hari


MHD. Amin Nordin (tiga dari kiri) turut memasak bubur lambuk untuk diberi percuma kepada orang ramai dalam program anjuran Houz Depot di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur, baru-baru ini.


KUALA LUMPUR 8 Ogos - Pusat jualan barangan hiasan dan binaan, Houz Depot telah memperuntukkan sebanyak 5,000 bungkus bubur lambuk untuk diagihkan kepada orang ramai pada setiap hari sepanjang bulan Ramadan.

Ini merupakan kali kedua Houz Depot mengadakan program yang dinamakan 'Sebungkus Bubur Lambuk Sejuta Keinsafan' sejak ia dimulakan pada tahun lalu.

Pengarahnya, Mohd. Kamil Othman berkata, pihaknya tidak pernah lupa untuk memberikan sumbangan kepada orang ramai terutamanya pada bulan yang mulia ini.

"Syarikat kami juga akan menyumbangkan bubur lambuk kepada beberapa rumah kebajikan di Lembah Klang seperti Rumah Hope, Pusat Penjagaan Kanak-kanak Cacat Taman Megah, dan Rumah Charis," katanya pada majlis pelancaran program itu di Houz Depot di Jalan Tuanku Abdul Rahman di sini, baru-baru ini.

Majlis itu telah dirasmikan oleh Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan dan Sosio Ekonomi Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Datuk Mhd. Amin Nordin Abdul Aziz.

Turut hadir Pengerusi Pekida Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (DBKL), Putrajaya dan Labuan, Roslan Dahaman bersama Pengasas Kristal Garam Himalaya, Borhan Syarif yang turut memberi sumbangan untuk program itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved