Rabu, 3 Ogos 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


Nik Aziz terus dicabar

Posted:

Nik Aziz terus dicabar

Nik Aziz terus dicabar

oleh Raja Syahrir Abu bakar
syahrir.bakar@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 3 Ogos – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dicabar supaya membuat penafian dengan al-Quran bagi membuktikan beliau atau mana-mana ejennya tidak pernah mempelawa Tengku Razaleigh Hamzah mengetuai pakatan pembangkang pada masa depan.

Pengarah Hal Ehwal Agama, Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Datuk Nik Khairul Annuar berkata, ini kerana penafian Nik Aziz mengenai perkara itu melalui laman facebooknya merupakan satu penafian tidak serius dan janggal.

Pada masa yang sama, katanya, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim pula tidak layak membuat penafian bagi pihak pembangkang berhubung perkara itu kerana tawaran kepada Tengku Razaleigh memang dibuat tanpa pengetahuan beliau.

Selain itu, katanya, para pemimpin pembangkang lain juga mahu menyingkirkan Anwar berikutan dakwaan keterlibatannya dalam isu rakaman video seks yang tidak berkesudahan serta kes liwat yang dihadapinya di mahkamah.

"Nik Aziz tidak pun membuat penafian secara serius dan tidak ubah seperti seorang hipokrit yang akan bertukar lidah mengikut keperluan politik.

"Anwar pula ibarat 'hidung tak mancung pipi tersorong-sorong' sebab pakatan pembangkang serta rakyat Malaysia sudah muak dengan skandal seks peribadi beliau," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Beliau mengemukakan cabaran itu kepada Nik Aziz selepas Menteri Besar Kelantan tersebut menyifatkan pelawaan pembangkang ke atas Tengku Razaleigh atau Ku Li bagi mengetuai mereka sebagai satu lawak jenaka.

Nik Khairul turut menempelak Anwar kerana menafikan perkara tersebut seperti dipetik daripada laporan portal propembangkang Malaysiakini, semalam.

Isu pelawaan pembangkang ke atas Ku Li yang merupakan pemimpin senior UMNO timbul selepas Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim mendedahkannya kepada media pada 28 Julai lalu melalui maklumat yang diterimanya daripada rakan-rakannya dalam PKR.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Pembangkang terdesak cari pemimpin

Posted:

Pembangkang terdesak cari pemimpin

Pembangkang terdesak cari pemimpin

KUALA LUMPUR 3 Ogos - Parti pembangkang kini terdesak mencari pemimpin berkelayakan sebagai ketua setelah penyandangnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak lagi dilihat mampu meraih sokongan rakyat untuk menghadapi pilihan raya umum yang semakin hampir.

Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, Anwar menjadi liabiliti kepada Pas dan DAP dan Ketua Pembangkang itu tidak boleh menggalas tugas yang lebih besar sekiranya diberi mandat mentadbir negara.

''Pembangkang bimbang liabiliti Anwar akan menghakis sokongan rakyat kepada mereka, jadi mereka perlu bertindak segera untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.

''Tidak ada tokoh lain dalam Pas, DAP atau PKR yang boleh menjadi faktor penyatu masyarakat berbilang kaum kerana perjuangan mereka mementingkan kaum, maka mereka terpaksa mencari orang luar yang lebih berpengalaman seperti Tengku Razaleigh," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas dakwaan Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim bahawa Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah atau Ku Li telah dipelawa memegang jawatan Ketua Pembangkang sebagai persediaan jika Anwar disabitkan bersalah dalam kes liwat yang dihadapinya ketika ini.

Mohd. Puad berkata, pembangkang kini gentar dengan pendekatan Barisan Nasional (BN) melalui imej penyatuan dibawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mampu menarik parti-parti politik lain menjadi 'kawan BN' seperti Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) dan Makkal Sakti.

''Mereka perlu mencari pemimpin yang sepadan dengan pemimpin BN, Anwar sudah jauh tertinggal ke belakang untuk bersaing menjadi Perdana Menteri, oleh itu mereka perlukan orang seperti Ku Li berdasarkan pengalaman beliau ketika memimpin Angkatan Perpaduan Ummah (APU)," katanya.

Dalam pada itu, Mohd. Puad berkeyakinan Ku Li akan menolak pelawaan itu kerana beliau ialah seorang pemimpin matang berdasarkan pengalaman politik ketika Semangat 46 membuat pakatan dengan DAP dan Pas dahulu.

''Berdasarkan pengalaman pahit yang dilalui itu, beliau akan berfikir panjang untuk menerima pelawaan tersebut dan akan lebih berhati-hati," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved