Rabu, 3 Ogos 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Pernah rasa ikan bakar tempoyak?

Posted:

[unable to retrieve full-text content]JERANTUT 3 Ogos – Pahang cukup terkenal dengan masakan berasaskan tempoyak terutama ikan patin.

Bazar Ramadan jadi pilihan warga Kuantan

Posted:

Bazar Ramadan jadi pilihan warga Kuantan

Bazar Ramadan jadi pilihan warga Kuantan


MUHAMMAD Khairul Abdul Latiff membakar Murtabak menggunakan dapur panjang di bazar Ramadan berhampiran Stadium Darul Makmur, Kuantan, semalam.


KUANTAN 3 Ogos - Kehadiran Ramadan sememangnya memberi seribu satu kenikmatan yang sangat besar kepada umat Islam.

Bukan itu sahaja, bulan penuh keberkatan ini sentiasa dinantikan kerana segala ibadah yang dilakukan selain berpuasa akan diberikan ganjaran pahala yang berlipat kali ganda.

Malah, satu perkara yang cukup sinonim dengan bulan seribu rahmat ini adalah kewujudan bazar Ramadan yang menyediakan pelbagai juadah berbuka puasa.

Apa yang boleh diperhatikan ialah 'perebutan' di kalangan peniaga yang berlumba-lumba mendapatkan tapak untuk berniaga di bazar bermula kira-kira dua bulan sebelum Ramadan menjelma.

Senario tersebut jelas menggambarkan kehadiran Ramadan mengundang rezeki yang berlimpah ruah terutama kepada peniaga.

Ini kerana, bazar Ramadan dilihat sebagai satu keperluan kerana kebanyakan golongan wanita masa kini adalah bekerja dan tidak mempunyai masa untuk menyediakan juadah berbuka.

Soal sedap atau sebaliknya bukan lagi menjadi persoalan asalkan semuanya terhidang di depan mata dan memudahkan.

Kemeriahan di bazar Ramadan juga menyebabkan golongan suri rumah tidak ketinggalan untuk mengunjunginya walaupun telah menyiapkan juadah berbuka di rumah.

Seolah-olah mengunjungi bazar Ramadan setiap kali tibanya bulan puasa seperti satu kemestian yang tidak boleh dilepaskan.

Segala jenis juadah seperti kuih-muih, lauk-pauk dan minuman yang tidak pernah disajikan selama ini, semuanya muncul.

Bagi seorang kakitangan kerajaan, Farhana Alias, 30, kekangan kerja menyebabkan dia memilih mengunjungi bazar untuk mendapatkan juadah berbuka puasa.

"Kewujudan bazar ini sememangnya memudahkan golongan seperti saya mendapatkan juadah berbuka puasa.

"Bukannya tidak terfikir untuk menyediakan sendiri tetapi masa yang terhad selepas balik kerja kira-kira pukul 5 petang menyebabkan niat untuk memasak terbatal," katanya ketika ditemui di Bazar Ramadan Jalan Stadium di sini semalam.

Menurut Farhana, makanan yang dijual di bazar Ramadan juga semakin berkualiti sejak mendapat pemantauan daripada pihak berkuasa.

Sementara itu, Iskanda Awang Ismail, 43, berkata, dia lebih suka menikmati hidangan yang disediakan isteri di rumah tetapi pada masa sama sering mengunjungi bazar-bazar Ramadan di sekitar bandar ini.

"Saya suka melihat pelbagai juadah menarik terutama kuih-kuih tradisional yang jarang ditemui pada bulan-bulan biasa seperti kuih netbat dan apam baghdad.

"Kadangkala saya membeli juga beberapa juadah sampingan selepas berbuka puasa dengan juadah yang disediakan isteri," ujarnya yang merupakan seorang pekerja swasta.

Bagi Kadir Hussin, 37, dia yang bekerja sebagai pegawai pemasaran akan mengunjungi bazar setiap kali bulan Ramadan.

"Memang sangat wajar bazar-bazar Ramadan diwujudkan kerana ia memudahkan orang ramai yang seharian bekerja mendapatkan juadah berbuka puasa.

"Setiap kali tibanya Ramadan, saya tidak pernah melepaskan peluang mengunjunginya," katanya yang begitu menggemari nasi beriani Pakistan di Bazar Ramadan Jalan Stadium di sini.

Katanya, dengan adanya bazar Ramadan, dia tidak perlu bergegas pulang ke rumah untuk berbuka puasa.

''Seperti tahun-tahun sebelumnya, jika tidak sempat, adakalanya saya berbuka puasa di pejabat bersama rakan-rakan," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Jalur lebar ‘bijak’ tangani jenayah

Posted:

Jalur lebar 'bijak' tangani jenayah

Jalur lebar 'bijak' tangani jenayah

Oleh KHAIRATUL AINAL ABDUL KARIM
utusanpahang@utusan.com.my

KUANTAN 3 Ogos – Semua pegawai dan anggota polis di negeri ini digalakkan menggunakan kemudahan jalur lebar bagi membasmi budaya buta komputer dalam kalangan warga Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Ketua Polis Pahang, Datuk Sharifuddin Ab. Ghani berkata, kebolehan menguasai jalur lebar dilihat sangat penting bagi melicinkan tugas harian mereka.

Kata beliau, penggunaan jalur lebar secara meluas juga dapat membanteras jenayah dengan lebih bijak dan efektif.

"Usaha banteras jenayah ini mempunyai banyak cara antaranya dengan maklumat, kerjasama dan kelengkapan.

"Mereka turut dibekalkan dengan perkhidmatan jalur lebar dan kita sangat mengharapkan mereka menggunakannya dalam membantu tugasan harian," katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis sumbangan komputer riba kepada Polis Kontinjen Pahang di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri di sini hari ini.

Pada majlis tersebut, sebanyak 10 unit komputer riba dan modem diterima oleh IPK Pahang daripada syarikat pembekal telekomunikasi tanah air, Digi.

Sehingga kini, syarikat terbabit menyumbang sebanyak 700 unit komputer riba di ibu pejabat polis dan balai polis di seluruh Pantai Timur sebagai tanggungjawab sosial korporat syarikat itu.

Sharifuddin turut meminta badan korporat lain menyumbang keperluan yang boleh diguna pakai untuk mencegah jenayah selain dapat mengeratkan hubungan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved