Rabu, 3 Ogos 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Saksi dengar jeritan wanita, nampak api

Posted:

[unable to retrieve full-text content]SHAH ALAM 3 Ogos - Seorang pembantu rumah warganegara Indonesia memberitahu dia terdengar suara perempuan menjerit sebanyak dua kali pada pukul 9 malam semasa berada di Ladang Gadong, Banting dekat sini, pada hari Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lagi dikatakan dibunuh.

Terma surat Liong Sik tak sama

Posted:

Terma surat Liong Sik tak sama

Terma surat Liong Sik tak sama

Oleh NORAZLITA MOHD. SIES
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 3 Ogos – Bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr. Ling Liong Sik didakwa menghantar surat mengandungi terma persetujuan berhubung urusan pembelian tanah di Pulau Indah yang berbeza dengan cadangan Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH), Kementerian Kewangan kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir.

Ketua Pengarah JPPH, Datuk Mani Usilappan memberitahu, kandungan surat mengenai pembelian tanah seluas 335.8 hektar di Pulau Indah untuk pembinaan projek pembangunan dan pusat pemindahan kapal itu didapati tidak sama dengan penilaian yang telah diperakukan oleh JPPH berkenaan terma persetujuan bersama tuan tanah, Kuala Dimensi Sdn. Bhd. (KDSB).

Jelas beliau, daripada 10 terma persetujuan bersama KDSB yang terkandung dalam surat kepada Dr. Mahathir bertarikh 29 Jun 2002 itu, terdapat enam terma penilaian yang tidak diperakukan oleh jabatan berkenaan.

Antaranya, surat tersebut menyatakan keluasan tanah asal adalah 404.4 hektar berbanding keluasan yang dinyatakan dalam surat tersebut adalah 43,538,200 hektar dan jumlah harga pembelian sebanyak RM1,088,456,000.

Dalam surat tersebut juga, menurut Mani yang ketika itu menjawat jawatan Timbalan Ketua Pengarah Penilaian II, tempoh pembayaran balik dibuat secara berperingkat selama 15 tahun dan pembayaran balik tahunan ditetapkan pada pertengahan tahun.

Katanya, bekas menteri Kabinet itu turut menyatakan dalam surat tersebut bahawa pendahuluan sebanyak 10 peratus dibayar dalam dua peringkat (dua peratus setelah mendapat kelulusan dan lapan peratus sebaik sahaja Perjanjian Jual Beli ditandatangani).

Saksi pendakwa ketiga itu berkata, turut dinyatakan oleh Liong Sik adalah pengecualian caj faedah bagi tahun pertama dan kedua serta moratorium (penghentian sementara) selama empat tahun.

Beliau berkata demikian ketika disoal semasa pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya, Manoj Kurup dalam perbicaraan terhadap Liong Sik yang didakwa menipu Jemaah Menteri di Mahkamah Tinggi di sini, hari ini.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Ahmadi Asnawi masuk hari ketiga hari ini.

Mani seterusnya berkata, nilai tanah yang diperakukan oleh JPPH adalah RM21 sekaki persegi (skp) berdasarkan nilai khas walhal dalam suratnya kepada Dr. Mahathir, tertuduh itu menyatakan kadar pembelian tanah sebanyak RM25 skp.

Surat tersebut juga menyatakan, kadar berkenaan berasaskan kepada nilai khas yang meliputi kos tanah, kos yang dibiayai oleh tuan tanah, kerja-kerja penyediaan kemudahan infrastruktur asas dan kos kewangan yang meliputi tempoh bayaran balik.

Liong Sik dibicarakan atas tuduhan utama (pindaan) iaitu telah menipu Kerajaan Malaysia dengan sengaja tidak mendedahkan kepada Jemaah Menteri tentang kaedah faedah tambahan terhadap urusan pembelian dua lot tanah. Perbicaraan bersambung esok.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved