Isnin, 22 Ogos 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


1,618 terima sumbangan 1MDB

Posted:

1,618 terima sumbangan 1MDB

1,618 terima sumbangan 1MDB

Oleh MANIRAH ROSEDI
utusanpahang@utusan.com.my


Wan Adnan Wan Mamat (kiri) dan Dr. Shamsul Anwar menyampaikan sumbangan kepada warga emas di Kuantan, kelmarin.


KUANTAN 22 Ogos - Seramai 1,618 orang yang kurang berkemampuan menerima sumbangan wang tunai daripada Yayasan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sempena Aidilfitri dalam satu majlis di Dewan Permata Permai di Kampung Kempadang di sini, baru-baru ini.

Antara penerima sumbangan tersebut ialah anak-anak yatim, warga emas, ibu tunggal dan orang kelainan upaya (OKU).

Program yang julung kali dianjurkan yayasan itu sebagai melaksanakan tanggungjawab sosial korporat sempena Aidilfitri minggu depan.

Pengarah Tanggungjawab Sosial Korporatnya, Dr. Shamsul Anwar Sulaiman berkata, peruntukan itu melibatkan 16 bahagian terpilih di seluruh negara yang berjumlah RM150,000.

Menurutnya, bagi negeri ini, sebanyak empat bahagian dipilih iaitu Kuantan, Indera Mahkota, Raub dan Temerloh menerima sumbangan itu.

"Ia selaras dengan aspirasi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mahukan kebajikan rakyat diutamakan dan mahu nasib golongan kurang berkemampuan diberikan perhatian," katanya ketika ditemui pemberita selepas majlis tersebut di sini.

Hadir sama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Lumpur, Datuk Wan Adnan Wan Mamat; Ketua Pemuda UMNO Bahagian Kuantan, Muhammad Suffian Awang dan Ketua Wanita UMNO Bahagian itu, Senator Datuk Zaitun Mat.

Shamsul memberitahu, pihaknya berhasrat merancang program yang sama pada tahun depan dengan skala lebih besar.

Sementara itu, seorang ibu tunggal, Maharina Muhammad, 42, dari Sungai Isap Perdana yang menerima sumbangan tersebut bersyukur dengan sumbangan berkenaan kerana ia dapat meringankan sedikit beban mereka sekeluarga.

Ibu OKU antara 27 peserta sertai bengkel buat biskut raya

Posted:

Ibu OKU antara 27 peserta sertai bengkel buat biskut raya

Ibu OKU antara 27 peserta sertai bengkel buat biskut raya

JERANTUT 22 Ogos - Seramai 27 wanita termasuk seorang ibu tunggal kurang upaya menyertai bengkel membuat biskut raya anjuran Majlis Daerah Jerantut dan Kolej Komuniti Jerantut serta Temerloh di sini baru-baru ini.

Rozlina Ismail, 41, berkata, dia terpaksa berkerusi roda kerana mengalami kecacatan di bahagian kaki sejak lahir.

Tambahnya, minatnya dalam bidang masakan sejak dahulu lagi membuatkannya menyertai program tersebut bagi menambah pengetahuan.

"Sudah lama saya menunggu peluang mengikuti bengkel membuat biskut raya ini dan kini impian itu tercapai," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Rozlina yang kematian suami sejak enam bulan lalu akan menggunakan pengetahuan yang dipelajarinya untuk membuat biskut raya sendiri sebagai persiapan Aidilfitri nanti.

Katanya, dia seronok kerana dapat menambah kemahiran dan ilmu membuat biskut raya di samping mencari kenalan baharu.

"Kami dapat bertukar pendapat dan berkongsi pengalaman membuat kuih raya. Saya harap MDJ dapat menganjurkan lebih banyak program masakan selepas ini," katanya yang kini mengusahakan kedai jahit.

Dalam pada itu, Ketua Jabatan Kejuruteraan dan Kemahiran Kolej Komuniti Jerantut, Syafizwan Nizam Mohd. Faroque berkata, peserta bengkel tersebut diajar oleh dua tenaga pengajar iaitu Noralia Hanim Hassan dan Khirul Bariah Mat Arup.

"Kali ini peserta diajar membuat beberapa jenis biskut iaitu almond London, cornflakes, biskut kelapa dan kek nanas walnut," ujarnya.

Menurutnya, bengkel tersebut merupakan salah satu program dijalankan oleh kedua-dua kolej komuniti tersebut di bawah Program Latihan 1Malaysia melibatkan kursus selama 20 jam.

Kad ahli percuma dilancar selepas hari raya

Posted:

[unable to retrieve full-text content]KUANTAN 22 Ogos - Lepar Saujana Enterprise yang ditubuhkan empat sahabat kini mendapat sambutan bukan sahaja di kalangan jiran, malah mendapat permintaan di bandar ini serta daerah-daerah lain.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved