Selasa, 2 Ogos 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


UMP pilihan pelajar sesi 2011/2012

Posted:

UMP pilihan pelajar sesi 2011/2012

UMP pilihan pelajar sesi 2011/2012

Oleh SITI NORIZAT SHIKH ABDUL JALIL
utusanktn@gmail.com


Daing Nasir Ibrahim (tiga, kiri) bersama pegawainya meraikan wakil media menikmati durian pada Program Mesra Media 'Jom Makan Durian' di Kuantan, baru-baru ini. - bernama


KUANTAN 2 Ogos - Peranan media menyebarkan maklumat dan mempromosikan institut pengajian tinggi di negara ini menjadikan Universiti Malaysia Pahang (UMP) pilihan pelajar untuk melanjutkan pelajaran.

Naib Canselor UMP, Prof. Datuk Dr. Daing Nasir Ibrahim berkata, bagi sesi pengajian yang akan bermula bulan depan, seramai 2,208 calon ditawarkan dalam 23 program pengajian kejuruteraan dan teknologi daripada keseluruhan permohonan yang berjumlah 15,921.

Menurutnya, pada tahun ini juga terdapat peningkatan sebanyak 30 peratus permohonan kemasukan yang dibuat secara atas talian ke UMP bagi sesi pengajian 2011/2012.

''Seramai 1,738 permohonan dibuat melalui atas talian berbanding 1,046 pelajar pada tahun lalu.

''Peningkatan dalam pilihan ini adalah hasil daripada penawaran program kejuruteraan yang berdaya saing, program perkongsian pintar melibatkan kolej matrikulasi dan politeknik selain aktiviti promosi serta sokongan media dalam mempromosikan nama universiti ini," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media sempena majlis Mesra Media Jom Makan Durian yang diadakan di Pusat Kecemerlangan Biodiversiti Negeri Pahang di Taman Pertanian Sultan Haji Ahmad Shah di Indera Mahkota di sini baru-baru ini.

Menurut Daing Nasir, dalam menyokong hasrat kerajaan melahirkan jurutera praktikal yang kompeten dan memenuhi kehendak industri, UMP menawarkan program berbentuk teknologi kejuruteraan mulai tahun depan.

Selain itu, tambahnya, UMP dengan kerjasama Institut Teknologi Tallagh, Ireland turut menawarkan program teknologi kejuruteraan biofarmaseutikal bagi sesi akademik tahun depan.

''Seramai 1,384 pelajar akan mendaftar di kampus Gambang dekat sini manakala selebihnya akan memulakan sesi pengajian mereka di UMP kampus Pekan pada bulan depan," jelasnya.

Daing Nasir berkata, pengambilan sesi baru itu masih didominasi pelajar perempuan dengan seramai 1,163 orang iaitu 53 peratus berbanding 1,045 pelajar lelaki.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

67 pelajar sertai Kuiz Matematik UIAM

Posted:

67 pelajar sertai Kuiz Matematik UIAM

67 pelajar sertai Kuiz Matematik UIAM


Pemenang Kuiz Matematik UIAM bergambar bersama Mazlan Mohamad (empat kanan) dan Kamaruzzaman Yunus (tiga kanan) di Kuantan, baru-baru ini.


KUANTAN 2 Ogos - Seramai 67 pelajar daripada 19 sekolah menengah di seluruh Pahang menyertai Kuiz Matematik anjuran Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) kampus Kuantan, di Indera Mahkota di sini, baru-baru ini.

Pertandingan yang diadakan sejak 2005 itu mendapat sambutan menggalakkan dengan penyertaannya bertambah setiap tahun.

Ketua program, Mohamad Hazman Mohamad Hazali, 21, berkata, program tersebut bertujuan menarik minat dan mengenal pasti pelajar dalam subjek matematik dan menguasai sepenuhnya subjek tersebut.

Selain itu, katanya, program tersebut dapat mendedahkan pelajar mengenai kursus-kursus yang ditawarkan di UIAM terutama dalam bidang sains dan matematik.

"Pada tahun ini, kita mendapat 67 penyertaan daripada 19 sekolah di sini. Pelajar berkenaan berusia dari 16 hingga 17 tahun dan kuiz ini diadakan selama dua hari," katanya ketika ditemui selepas majlis penutup kuiz itu di UIAM sini, baru-baru ini.

Hadir sama, Pengarah Pelajaran Pahang, Datuk Mazlan Mohamad dan Dekan Kulliyah Sains UIAM, Prof. Dr. Kamaruzzaman Yunus.

Sementara itu, Mazlan berkata, subjek sains dan matematik amat penting kerana ia dapat membentuk masyarakat berinovasi dan progresif selain bakal menjadi pengguna teknologi pada masa hadapan.

"Sekiranya pelajar didedahkan dengan latihan kenal angka, sistem otak akan menjadi lebih kompleks dan mereka boleh berfikir dengan lebih baik dari segi kuantitatif.

"Penghafalan nombor, sifir dan formula dikatakan kurang penting dalam konteks itu, apa yang utama ialah kemahiran memahami maksud hubungan angka seperti nisbah, set atau fungsi," jelasnya.

Tambah beliau, impian untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju dan berpendapatan tinggi pasti tercapai sekiranya semua pelajar diberi pendidikan dan latihan berteraskan sains serta teknologi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

SMK Sultan Abu Bakar juara Kuiz Matematik UIAM

Posted:

SMK Sultan Abu Bakar juara Kuiz Matematik UIAM

SMK Sultan Abu Bakar juara Kuiz Matematik UIAM

KUANTAN 2 Ogos - Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Abu Bakar di sini dinobatkan sebagai pemenang keseluruhan Kuiz Matematik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), kampus Kuantan di Indera Mahkota di sini, baru-baru ini.

Lebih bermakna, salah seorang pelajar sekolah itu, Soh Chin Lip, 17, mendapat anugerah Medal Emas selain wang tunai RM500 dan piala.

Sekolah lain yang turut bertanding adalah Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Kuantan, MRSM Muadzam Shah, Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI) Kuantan, Sekolah Menengah (SM) Sains Sultan Ahmad Shah, Pekan, SM Sains Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan, SM Sains Tengku Abdullah, SM Teknik Kuantan, SMK Clifford dan SMK Inderapura.

Turut serta SMK Ketari, SMK Mahmud, SMK Tun Razak, SMK St. Thomas, SMK Tanah Putih, SMK Air Putih dan SMK Tengku Afzan.

Soh Chin Lip ketika ditemui berkata, dia sangat teruja dan gembira apabila diumumkan sebagai pemenang.

"Ini merupakan julung kali saya menyertai pertandingan seperti ini, pada awalnya saya agak gementar namun, ia hilang sebaik sahaja melihat soalan-soalan yang diberikan," katanya.

Menurut Chip Lip, antara faktor kemenangannya adalah kerana dia sangat meminati subjek sains dan matematik sejak daripada sekolah rendah.

Bagi rakan sepasukannya, Edwinson Ong, 17, berkata, dia agak gugup pada awalnya lebih-lebih lagi apabila melihat saingan daripada banyak sekolah.

"Mereka semua nampak hebat dan bijak matematik, namun setelah mendapat kata-kata semangat daripada guru, saya kembali mendapat keyakinan," katanya.

Seorang lagi rakan sepasukannya, Ng Ee Meng, 17, berkata, pertandingan sedemikian wajar diadakan dari semasa ke semasa kerana ia dapat menarik minat pelajar dalam subjek matematik.

"Kebanyakan pelajar kurang berminat dengan subjek sains dan matematik kerana ia dikatakan agak sukar difahami dan perlu berfikir untuk menyelesaikannya berbanding subjek lain.

Rakannya, Leow Zi Xiang, 17, pula berkata, selain dapat membawa pulang piala pusingan dan wang tunai, dia dapat berkenalan dan bertukar fikiran dengan pelajar dari sekolah lain.

"Seronok berjumpa dengan kawan baru dari pelbagai sekolah. Kalau boleh saya hendak menyertai lagi pertandingan seperti ini," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved