Selasa, 2 Ogos 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Kursus motivasi dera pelajar?

Posted:

Kursus motivasi dera pelajar?

Kursus motivasi dera pelajar?

Oleh HANIZA HASSAN
utusanjohor@utusan.com.my


Sebahagian pelajar menunjukkan kepala yang dibotakkan ketika mengikuti program di Penjara Kluang, Johor, semalam. – utusan/Nasirruddin Yazid


JOHOR BAHRU 1 Ogos – Seramai 33 pelajar lelaki Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Uda (SMKBBU) di sini, mendakwa didera secara fizikal semasa menyertai kursus motivasi di Penjara Kluang, minggu lalu.

Dalam program selama tiga hari itu, mereka bukan sahaja dibotakkan kepala tetapi mendakwa dipukul di perut, digari, dicengkam di tengkuk dan diarahkan untuk memakai baju persalinan banduan.

Seorang pelajar, Mohd. Fakhrullah Masali, 16, mendakwa, pihak sekolah memberitahu program tersebut merupakan kem motivasi bagi pelajar yang mempunyai masalah disiplin dan akan diadakan di hotel.

Namun, Jumaat lalu mereka dibawa ke Penjara Kluang dan diminta menyerahkan semua barangan peribadi kepada pihak urus setia kursus.

"Saya agak terkejut sebab pada mulanya kami diberitahu akan menjalani kursus motivasi di hotel selain diberi beberapa kemudahan lain.

"Namun apabila tiba di sana, kami dilayan tak ubah seperti banduan, malah dikejutkan seawal 4.30 pagi untuk latihan kawad dan sebagainya," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Pelajar, Firdaus Mohammad, 16, memberitahu, mereka turut didera melakukan pelbagai aktiviti termasuk tekan tubi, berguling atas jalan dan ketuk ketampi sebanyak 150 kali.

Dakwanya, peserta juga dimarah dan dipukul sehingga ada yang menangis akibat tidak tahan.

Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Johor Bahru, Khalid Mohamed yang menerima aduan tersebut berkata, satu memorandum ditandatangani oleh ibu bapa peserta terbabit akan diserahkan kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran.

Menurutnya, tindakan yang dilakukan oleh pihak urusetia kursus tidak sesuai dan sewajarnya tidak berlaku.

"Saya harap pihak kementerian menyiasat dan mengambil tindakan tegas terhadap guru-guru terlibat termasuk pihak Jabatan Penjara Kluang.

"Kami rasa marah dan terkejut apabila para pelajar berkenaan dihantar ke penjara umpama seorang penjenayah malah turut digari. Tindakan seumpama itu seperti tidak bertamadun dan zalim," katanya.

Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah berkenaan, Datuk Samsol Bari Jamali ketika dihubungi hari ini mengakui pihaknya sedia maklum dengan program berkenaan iaitu pelajar menjalani simulasi kehidupan di penjara.

Menurutnya, sekolah berkenaan bukan yang pertama menjalani aktiviti itu, malah sebelum ini dua buah sekolah lain pernah mengikuti aktiviti sama.

"Konsultan dilantik oleh pihak sekolah juga adalah yang biasa dilantik oleh Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Johor Bahru dan mungkin modul sahaja berbeza. Bagaimanapun, pihak sekolah akan bersemuka dengan para pelajar apabila sekolah dibuka Rabu ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Sistem biometrik berjaya kesan pengganas - Hishammuddin

Posted:

Sistem biometrik berjaya kesan pengganas - Hishammuddin

Sistem biometrik berjaya kesan pengganas - Hishammuddin

PUTRAJAYA 1 Ogos - Kemasukan anggota kanan kumpulan Jemaah Islamiah (JI) yang juga warga Indonesia, Agus Salim, ke negara ini, berjaya dikesan berikutan pelaksanaan sistem biometrik di pintu masuk negara bermula 1 Jun lalu.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, lelaki berusia 34 tahun itu ditangkap di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 6 Jun lalu.

Katanya, ketika itu, Agus cuba membantu menyeludup keluar seorang pengganas amat dikehendaki kerajaan Singapura iaitu Mas Selamat Kastari yang bersembunyi di Johor.

Menurutnya, pengganas itu merupakan anggota JI yang diarahkan untuk membantu menyeludup keluar Mas Selamat menerusi jalan haram yang didalangi sindiket penyeludupan manusia.

"Agus pernah ditangkap sebelum ini iaitu pada 1 Mac 2009 dan telah pun diusir ke Indonesia pada 27 April tahun yang sama, namun berdasarkan hasil siasatan dan pemantauan rapi pihak berkuasa termasuk Jabatan Imigresen, Agus telah menyusup masuk semula ke negara ini hujung tahun lalu dengan menggunakan identiti baru.

"Dia menggunakan pasport Indonesia dengan nama Abdul Halim, namun pihak berkuasa berjaya mengesan pergerakan Agus berdasarkan rekod biometrik sebelum ditahan dan diusir sekali lagi ke negara asal," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Tambah beliau lagi, seorang warga Sri Lanka dikenali sebagai Thirugnanasampandar Manivannan, 37, yang ditahan 12 Jun lalu di Kuala Lumpur merupakan salah seorang militan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) yang paling dikehendaki dan menjadi buruan kerajaan Sri Lanka.

Kedua-dua pengganas terbabit telah dihantar balik ke negara asal selepas kerajaan berpuas hati dengan hasil siasatan yang dilaksanakan pihak polis.

Hishammuddin turut merakamkan ucapan tahniah kepada pihak berkuasa khususnya polis dan Jabatan Imigresen kerana melaksanakan tugas dengan cekap sehingga dapat mengesan pengganas yang cuba menyelinap masuk ke negara ini.

"Saya juga mahu setiap gerak kerja berkaitan perjalanan, dokumen keluar masuk mereka yang datang ke negara ini dipantau dengan teliti demi untuk menjaga keselamatan dan ketenteraman negara," katanya.

Tegas beliau, jenayah seumpama itu mempunyai kaitan dengan jenayah rentas sempadan yang didalangi pihak tertentu dan menjadikan wang ringgit sebagai matlamat utama.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Perdana Menteri selamat jalani pembedahan lutut

Posted:

Perdana Menteri selamat jalani pembedahan lutut

Perdana Menteri selamat jalani pembedahan lutut

KUALA LUMPUR 1 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini selamat menjalani pembedahan 'arthoscopic' pada lutut kirinya di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Datuk Dr. Hasan Abdul Rahman dalam satu kenyataan di sini berkata, pembedahan yang dilalui Perdana Menteri itu dilakukan secara minimum dengan memasukkan peralatan skop untuk melihat kerosakan pada bahagian lutut yang cedera.

"Menerusi skop itu juga, alat pembedahan digunakan untuk membaiki kecederaan di lutut yang ditemui," katanya.

Pada Mei lalu, Najib mengalami kecederaan di bahagian lututnya itu sewaktu bermain futsal sempena sambutan Hari Belia di Putrajaya.

Menurut Najib, ia merupakan kecederaan lama semasa aktif bersukan dan bermain bola sepak dalam perlawanan terakhir bagi memperingati Allahyarham Datuk Mokhtar Dahari.

Hasan menambah, pembedahan yang bermula pada pukul 8.30 pagi itu mengambil masa selama 45 minit dan berjalan dengan baik.

Katanya lagi, para doktor yang bertanggungjawab juga berpuas hati dengan hasil pembedahan itu dan Perdana Menteri dinasihatkan supaya berehat di hospital sehingga Rabu ini.

"Beliau dijangka boleh memulakan semula tugas pada minggu hadapan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved