Selasa, 2 Ogos 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Lapan pegawai imigresen dibebas dengan perintah tahanan

Posted:

Lapan pegawai imigresen dibebas dengan perintah tahanan

Lapan pegawai imigresen dibebas dengan perintah tahanan

KUALA LUMPUR 2 Ogos - Kesemua lapan pegawai imigresen yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) perlu melalui perintah tahanan termasuk melaporkan diri di balai polis setiap minggu sepanjang tempoh tahanan itu.

Selain itu, mereka yang akan dibebaskan secara berperingkat-peringkat mulai hari ini juga perlu melaporkan pergerakan mereka kepada pihak polis di daerah masing-masing.

Perintah tahanan bermaksud, kesemua pegawai itu sepatutnya ditahan selama 16 bulan. Bagaimanapun, dengan keputusan kerajaan semalam, mereka dibebaskan daripada tahanan namun perlu mematuhi perintah dan syarat-syarat tahanan yang ditetapkan.

Dalam pada itu, pihak berkuasa meneruskan pemantauan terhadap aktiviti pegawai-pegawai imigresen berkenaan bagi memastikan tidak lagi wujud hubungan mereka dengan rangkaian sindiket penyeludupan manusia.

Menurut sumber, tiga daripada mereka iaitu dua lelaki dan seorang wanita berpangkat KP17 berusia antara 24 tahun hingga 31 tahun itu dibebaskan hari ini dengan syarat mengikut perintah sekatan.

"Walaupun kesemua tahanan dibebaskan, ia tidak bermakna rangkaian sindiket penyeludupan manusia yang menjadikan Malaysia sebagai transit telah lumpuh," kata sumber itu.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein semalam memaklumkan pembebasan lapan pegawai imigresen yang ditahan di bawah ISA tahun lalu kerana disyaki terlibat dengan sindiket penyeludupan manusia.

Katanya, keputusan tersebut diambil selepas kementerian mendapati mereka menunjukkan kesedaran dan keinsafan di atas kesilapan yang dilakukan selain berjanji tidak mengulanginya lagi.

Sementara itu, sumber berkata, siasatan berhubung harta dan aset pegawai-pegawai tersebut yang mencecah jutaan ringgit itu masih dijalankan mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLA).

"Pihak berkuasa akan memutuskan sama ada akan merampas harta-harta tersebut atau menyerahkan kembali bergantung kepada hasil siasatan nanti," katanya lagi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Mangsa berazam lihat wajah peragut

Posted:

Mangsa berazam lihat wajah peragut

Mangsa berazam lihat wajah peragut

KUALA TERENGGANU 2 Ogos - Mangsa ragut, Maleha Malik, 24, merayu polis dan orang ramai membantu menangkap segera dua peragut yang mengakibatkan dia terlantar di hospital manakala adiknya, Maizatul Akmal, 22, masih koma sejak Ahad lalu diberkas dengan segera.

Menurut Maleha, dia teringin untuk melihat wajah kedua-dua peragut itu dan mahu mereka menerima nasib sama seperti dia dan adiknya.

Ujarnya, jika terus lepas bebas, lebih ramai bakal menjadi mangsa kerana penjenayah seperti itu mungkin sanggup lakukan apa sahaja dan perlu diajar.

"Tolonglah bantu saya dan adik saya untuk tangkap peragut itu dengan segera. Kalau ada maklumat maklumkan pada polis. Saya memang nak sangat lihat wajah peragut itu," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) dekat sini hari ini.

Dalam kejadian pukul 8.30 pagi itu, kedua-dua beradik berkenaan yang menaiki motosikal, dalam perjalanan dari rumah mereka menuju ke Kompleks Sri Iman dekat sini untuk mengambil wang Dana Bakti Remaja sebelum diragut oleh lelaki yang menunggang motosikal.

Mereka lalu nekad mengejar peragut yang melarikan beg tangan namun bertembung dengan sebuah lagi motosikal dari arah bertentangan di Jalan Kamaruddin di sini lalu terjatuh dan dirempuh oleh sebuah kenderaan dari belakang.

Maleha mengalami kecederaan parah di bahagian tangan dan badan manakala adiknya, Maizatul Akmal yang mengalami pendarahan di kepala, koma dan masih ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) HSNZ dekat sini.

Dalam pada itu, Ketua Polis Negeri, Datuk Jamshah Mustapa yang melawat dua beradik itu hari ini turut menyatakan simpati dan pihaknya kini sedang berusaha menjejaki dua peragut itu.

"Saya berharap orang ramai yang menyaksikan kejadian tersebut tampil memberi maklumat walaupun hanya sedikit agar lebih banyak bukti dapat dikumpulkan untuk memudahkan penjenayah itu dikesan," katanya.

Dalam pada itu, beliau memaklumkan lebih ramai anggota polis akan ditempatkan di kawasan tumpuan sempena bulan Ramadan dan musim perayaan ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved