Selasa, 2 Ogos 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Mati akibat jatuh secara tak sengaja

Posted:

Mati akibat jatuh secara tak sengaja

Mati akibat jatuh secara tak sengaja

Oleh SITI NOORALINA AHMAD
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 2 Ogos - Seorang pakar patologi memberitahu Mahkamah Koroner di sini hari ini bahawa punca kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbaini Mohamed adalah disebabkan jatuh secara tidak sengaja dari tempat tinggi sehingga menyebabkan kecederaan kepala yang teruk dan kesukaran bernafas.

Profesor Madya Dr. Faridah Mohd. Noor dari Bahagian Forensik, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) juga menolak kemungkinan Allahyarham dibunuh atau bunuh diri dengan memberikan beberapa alasan berdasarkan laporan bedah siasat yang disediakannya.

''Allahyarham tidak dibunuh berdasarkan ketiadaan sebarang kesan luka tangkis (kesan mangsa mempertahankan diri) di anggota badan lelaki itu selain tiada langsung kesan pergelutan berlaku di tempat kejadian.

''Allahyarham juga didapati tidak membunuh diri berdasarkan ketiadaan tanda-tanda yang biasanya wujud dalam kes sedemikian iaitu kelar di mana-mana anggota badan atau kandungan dadah atau racun di dalam badannya,'' kata beliau.

Saksi ke-29 itu menyatakan demikian ketika disoal oleh Timbalan Pendakwa Raya, Hanim Rashid pada prosiding inkues menyiasat punca kematian Ahmad Sarbaini, 56, yang bertugas di pejabat Kastam Pelabuhan Klang .

Lelaki itu ditemui mati di gelanggang badminton di bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan di sini selepas dia pergi ke bangunan itu untuk menukar pengakuannya berhubung siasatan kes rasuah pada 6 April lalu.

Selain itu, pakar forensik itu menyatakan Allahyarham berada dalam keadaan sedar diri dan 'spatial' (tahu setiap ruang di atas, bawah, kiri dan kanan badannya) ketika dia jatuh dan bukannya tidak sedarkan diri seperti cadangan peguam yang mewakili keluarga Allahyarham, Awtar Singh.

''Allahyarham jatuh dengan tangan kirinya dahulu, tulang tangan kirinya kemudian patah, iaitu menunjukkan dia cuba untuk melawan kejatuhannya (break the fall) sebelum terhempas ke lantai.

''Selepas dia terhempas, dia masih hidup tetapi memandangkan keadaan kepalanya terlangkup ke lantai, banyak darah keluar dari sekeliling mulut, hidung dan telinga kiri sehingga menyukarkan dia bernafas.

''Ketika saya dan pegawai penyiasat kes tiba di lokasi kejadian pada pukul 10.30 pagi hari kejadian, suhu badan Allahyarham masih suam dan badannya mengalami kekejangan,'' kata saksi itu lagi.

Menurut Faridah yang pernah menjalankan bedah siasat dalam kes jatuh bangunan seperti itu, kekejangan yang berlaku menunjukkan Allahyarham meninggal dunia dalam anggaran masa lebih dari 30 minit.

Beliau sebelum itu menjelaskan terdapat 42 kesan kecederaan dalaman dan luaran di tubuh Allahyarham dan kesemua kesan tersebut adalah konsisten dengan trauma jatuh dari tempat tinggi.

Ditanya oleh peguam Datuk Seri Dr. Muhammad Shafee Abdullah mengenai mengapa beliau merumuskan bahawa punca kematian adalah jatuh secara tidak sengaja, Faridah berkata, ia berdasarkan corak kecederaan serta keadaan tempat kejadian yang tidak mendorong kepada kejadian dibunuh mahupun bunuh diri.

Mengenai andaian sekiranya Allahyarham dipukul, pengsan dan kemudian dibuang ke luar tingkap di tempat kejadian, bagaimana pula keadaan caranya terjatuh, saksi itu menjelaskan, pastinya tiada kesan 'break the fall' kerana tiada ciri-ciri sedarkan diri dan 'spatial'.

Disoal pula apakah implikasinya sekiranya Allahyarham dipaksa, diikat dan ditolak ke luar tingkap dalam keadaan sedar, Faridah berkata, sudah tentu ada pergelutan dan kecederaan luka tangkis seperti di bawah lengan namun ia tidak dijumpai langsung dalam kes ini.

Perbicaraan di hadapan Koroner Aizatul Akmal Maharani bersambung esok.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Kes Liong Sik: Tun Dr. M akan dipanggil beri keterangan

Posted:

[unable to retrieve full-text content]KUALA LUMPUR 2 Ogos - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad akan dipanggil sebagai saksi dalam perbicaraan kes terhadap Tun Dr. Ling Liong Sik di Mahkamah Tinggi di sini yang didakwa menipu Jemaah Menteri berhubung skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) membabitkan pembelian tanah bernilai RM1.08 bilion.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved