Selasa, 2 Ogos 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Songket Teh Collections ke Amerika Syarikat

Posted:

Songket Teh Collections ke Amerika Syarikat

Songket Teh Collections ke Amerika Syarikat

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar FAUZI BAHARUDDIN


Roslina Maliki (kiri) dan Siti Khotijah menunjukkan kurung songket yang telah siap di Teh Songket.


SONGKET merupakan warisan yang menjadi kebanggaan orang Melayu. Lazimnya ia dipakai oleh pengantin atau ketika menghadiri majlis-majlis rasmi.

Bagaimanapun pada masa sekarang ramai kaum lelaki yang memakai samping songket dan lengkap berbaju Melayu terutamanya pada hari Jumaat.

Ini sekali gus dapat membantu usaha kerajaan meninggikan taraf pendapatan pengusaha songket.

Keindahan dan kehalusan tenunan songket terutama yang dihasilakn menggunakan tenunan tradisional menjadikan harganya tinggi.

Apatah lagi jika tenunan songket tersebut menggunakan benang emas.

Justeru, tidak hairanlah sehelai samping songket mampu mencecah harga puluhan ribu ringgit.

Bagi peminat songket, bakal pengantin atau pemilik butik, nama Teh Collections bukan sesuatu yang asing.

Lebih 17 tahun menjalankan perniagaan songket di premis yang terletak di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur, Teh Collections masih tetap bertahan walaupun kedudukannya boleh dikatakan agak tersorok.

Bertemu dengan pemiliknya, Roslina Maliki dan adiknya, Siti Khotijah, mereka mengakui pemakaian songket kini telah dipelbagaikan dan bukan lagi khusus untuk pengantin sahaja.

''Tidak semestinya pengantin sahaja yang boleh memakai songket. Mereka yang menghadiri majlis perkahwinan juga boleh memakainya. Malah pemakaian songket oleh tetamu akan menambah seri sesuatu majlis,'' kata Roslina ketika ditemui baru-baru ini.

Beliau berkata, bagi memberi peluang kepada semua orang memiliki dan memakai songket, coraknya telah dikomersial dan dipelbagaikan.

Ukuran kain ini juga telah diubah supaya boleh dipakai oleh lelaki dan perempuan.

Setakat ini katanya, selain mendapat sambutan daripada pelanggan tempatan, songket Teh Collections turut mendapat permintaan daripada Persatuan Silat Gayung Amerika Syarikat untuk samping dan tanjak.

Dalam pada itu menjelang hari raya tidak lama lagi, Teh Collections menjual kain songket dalam ukuran bagi samping lelaki dan yang boleh dibuat baju wanita.

''Ukuran sebegini sesuai bagi suami isteri yang mahukan baju raya yang sedondon.

"Selain cantik dan eksklusif, baju songket ini juga tahan lama dan boleh disimpan untuk dipakai oleh anak-anak pula.

"Ini kerana kain songket tidak lekang dek panas dan tidak lapuk dek hujan.

''Selepas raya, baju songket boleh pula dipakai ke pejabat pada hari Jumaat atau jika ada majlis-majlis tertentu," katanya.

Menurut Roslina, terdapat banyak pilihan warna untuk samping yang boleh dipadankan dengan baju Melayu seperti warna coklat, ungu, biru firus, oren dan lemak ketam.

''Pada masa kini pelanggan lebih sukakan warna-warna kontra. Contohnya baju Melayu biru dipakai bersama-sama samping warna merah. Berbeza dengan tahun-tahun dahulu di mana orang suka yang sedondon.

''Selain samping untuk lelaki dewasa, kami juga menyediakan samping kanak-kanak, kain pelikat dan kain batik sarung yang boleh dijadikan cenderahati atau sedekah,'' tambahnya.

Menurut Roslina lagi, bagi keselesaan pemakai, kain songket yang dijual di Teh Collections dibuat daripada fabrik kapas bercampur poliester yang selesa dan lembut.

Harganya juga amat berpatutan dan mampu dimiliki oleh semua golongan.

"Ramai yang mahukan yang cantik dan murah namun terdapat juga pelanggan yang inginkan songket yang berkualiti tinggi walaupun harganya agak mahal,'' jelas Roslina yang banyak dibantu oleh, Siti Khotijah.

Kepada yang berminat dengan songket Teh Collections, boleh menghubungi Roslina di 012-6698429 atau lawati laman sesawang tehsongket.blogspot.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Ibu Glow, ibu menawan

Posted:

Ibu Glow, ibu menawan

Ibu Glow, ibu menawan

BUKAN mudah mencari seorang individu yang bukan sahaja mempunyai personaliti menarik dan berkeyakinan tinggi tetapi juga mempunyai sikap positif terhadap pengambilan mikronutrisi buat kulit.

Itu yang cuba ditonjolkan mengenai kriteria pemenang, seorang ibu yang boleh berkongsi mesej dan memberikan kesedaran kepada para wanita di negara ini menerusi malam yang penuh glamor dan gemerlapan, Malam Gala Glowing Youthful Mother Contest yang berlangsung pada 30 Jun lalu.

Bertempat di Pusat Konvensyen Sime Darby, seiring dengan konsep 'ala ratu cantik', Toh Mi Mi, 38, telah dinobatkan sebagai pemenang pertandingan Glowing Youthful Mother. Dia merupakan seorang ibu kepada dua orang anak dan berkerjaya sebagai peguam. Dia membawa pulang wang tunai RM5,000 berserta bekalan suplemen kesihatan kulit Glow dan Pynocare dari Mega Lifesciences Sdn. Bhd.

Tempat kedua jatuh kepada Umayaal Vanthini, 33, ibu kepada dua orang anak dan merupakan seorang doktor. Dia membawa pulang wang tunai RM3,000 manakala seorang guru dan juga ibu kepada dua orang anak, Juliana Mohamed, menduduki tempat ketiga dengan menerima wang tunai RM2,000. Mereka turut menerima produk daripada Mega Lifesciences Sdn. Bhd.

Ketiga-tiga wanita ini adalah contoh ibu jelita yang menawan, bukan sahaja mempunyai keanggunan malah keyakinan membuatkan keperibadian mereka terserlah di pusingan akhir pertandingan.

Mereka juga contoh kepada wanita moden yang mementingkan pengambilan nutrisi yang betul untuk mengekalkan kejelitaan dan keremajaan kulit dari dalaman dan luaran.

Secara kebetulan, ketiga-tiga ibu ini datangnya dari latar belakang bangsa yang berbeza, namun mereka berkongsi perspektif yang sama dalam memperkasa wanita mengenai kesihatan dan kecantikan diri dari dalaman.

Kehidupan moden yang bergerak pantas serta gaya hidup yang sentiasa sibuk meninggalkan risiko yang buruk kepada para wanita. Mereka harus memastikan kehendak dalam bidang profesional dipenuhi dan keperluan buat keluarga dizahiri.

Lanjutan dari itu wanita mula mengabaikan pentingnya menjaga dan memanjakan diri sendiri. Tekanan daripada kehidupan seharian menjadi faktor kepada pengambilan diet tidak seimbang yang menyebabkan malnutrisi kepada kulit mereka, sekali gus membuatkan kulit matang sebelum usia serta memberikan kesan negatif seperti kulit kusam, kasar, berkedut dan tona tidak sekata.

Justeru, Mega Lifesciences Sdn. Bhd. sebuah syarikat yang komited dalam meningkatkan kesihatan umum dan peneraju dalam bidang kesihatan kulit , melancarkan peraduan kecantikan yang dinamakan Peraduan Glowing Youthful Mother.

Peraduan ini sebuah wahana untuk memberi kesedaran dan mendidik wanita tentang konsep anti-penuaan serta berkongsi rahsia untuk kelihatan muda dan remaja melalui pengambilan nutrisi yang betul bagi memangkin kesihatan dalaman kulit.

Peraduan yang dilancarkan pada Mac lalu telah menerima 500 borang penyertaan oleh para ibu di seluruh negara yang berusia di antara 30-an, 40-an dan 50-an melalui laman facebook www.facebook.comglowforever serta laman sesawang rasmi peraduan www.glowing-youthfulmothercontest.my.

Malam penuh glamor itu diadili panel juri Rosy Senanayake iaitu seorang ahli politik, aktivis sosial, bekas ratu cantik dan duta Glow dari Sri Lanka; pelakon Noniswara Baharudin; Penerbit Filem, Nancie Foo serta Pengarah Serantau Mega Lifesciences Sdn. Bhd., Sudhir Ghandi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved