Isnin, 18 Julai 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


MB Kedah nafi sandiwara politik

Posted:

MB Kedah nafi sandiwara politik

MB Kedah nafi sandiwara politik

ALOR SETAR 18 Julai - Kerajaan negeri Kedah menafikan tuduhan menyatakan Pas dan DAP 'bersandiwara politik' berhubung keputusan untuk menarik balik keputusan melarang pusat hiburan di negeri ini beroperasi sepanjang Ramadan.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, kerajaan negeri tidak pernah berbincang dengan kepimpinan DAP termasuk Pengerusinya, Karpal Singh atau Penasihat parti itu, Lim Kit Siang tentang isu tersebut.

"Sandiwara apa? Kita tak pernah bincang perkara ini dengan Kit Siang. "Saya hanya buat perjumpaan dengan Dewan Perhimpunan Cina Kedah yang mewakili masyarakat itu dan Dewan Perniagaan Cina Kedah yang mewakili semua peniaga Cina," katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di Wisma Darulaman di sini, hari ini.

Semalam, Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berkata, parti itu sudah menjangkakan Pas tunduk kepada bantahan DAP untuk menarik balik keputusan larangan pusat hiburan beroperasi pada Ramadan ini.

Soi Lek mendakwa, apa yang berlaku itu adalah sandiwara politik kerana Pas sudah tahu keputusan dibuat akan mendapat bantahan daripada DAP dan MCA.

Mengulas lanjut, Azizan berkata, kedua-dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Cina itu menyerahkan memorandum kepada beliau dan mengemukakan cadangan untuk memastikan orang Islam tidak akan dibenarkan mengunjungi pusat hiburan sepanjang Ramadan ini.

"Mereka yang berikan cadangan untuk memastikan orang Islam tidak masuk pusat hiburan kerana menghormati Ramadan, jadi saya ucap terima kasih kepada mereka dan kita perlu menghormati masyarakat bukan Islam," katanya.

Mengenai mekanisme untuk memastikan umat Islam tidak mengunjungi pusat hiburan sepanjang Ramadan nanti, kata Azizan, perkara terperinci mengenainya terletak di bawah pihak berkuasa tempatan (PBT) dan ia akan dilaksanakan dengan kerjasama pengusaha pusat hiburan.

Katanya, ia kerana tindakan kepada pihak pengusaha adalah di bawah undang-undang PBT sedia ada, manakala orang Islam pula tertakluk kepada undang-undang syariah jika didapati melakukan kesalahan syariah.

Pada Sabtu lalu, Karpal memberi kata dua kepada Kerajaan Pas Kedah supaya menarik balik larangan operasi pusat hiburan yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri, mengikut Enakmen hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997.

Serentak dengan amaran tersebut, Azizan mengeluarkan kenyataan bahawa kerajaan negeri bersetuju menimbangkan semula larangan berkenaan bagi menggembirakan semua pihak yang menentang keputusan itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pas cuba tarik sokongan pengundi atas pagar

Posted:

Pas cuba tarik sokongan pengundi atas pagar

Pas cuba tarik sokongan pengundi atas pagar

KUALA LUMPUR 18 Julai - Tindakan Pas yang berdolak-dalik dalam isu larangan pembukaan 13 premis hiburan di Kedah sepanjang Ramadan akan datang menunjukkan parti itu cuba mendapatkan sokongan para pengundi atas pagar di negeri itu.

Timbalan Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa Majlis Profesor Negara, Prof. Dr. Jayum Jawan berkata, larangan itu tidak harus timbul kerana penganut Islam mempunyai kod etika kehidupan tertentu terutama ketika berpuasa.

"Semua tahu orang Islam dilarang minum arak, mesti berpuasa di bulan Ramadan dan isu sama ada masyarakat itu dibenarkan memasuki premis hiburan pada bulan puasa sebenarnya langsung tidak timbul.

"Apatah lagi apabila Pas menyalahkan kerajaan Barisan Nasional (BN) terdahulu yang didakwa tidak melaksanakan undang-undang dengan betul. Itu hanya kenyataan politik yang tidak menentu, ia hanya untuk tarik pengundi atas pagar," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas tindakan Pas yang menarik balik larangan penutupan 13 premis hiburan di Kedah pada Ramadan ini selepas menerima kata dua daripada Pengerusi DAP, Karpal Singh.

Pas kemudiannya mengubah larangan itu dengan membenarkan pembukaan kesemua premis tersebut namun melarang penganut Islam daripada mengunjungi tempat-tempat berkenaan.

Lebih menyedihkan, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam satu sidang akhbar semalam, mendakwa larangan itu dibuat kononnya demi membetulkan peraturan salah yang dibuat oleh UMNO selama ini.

Jayum berkata, masyarakat terutama para pengundi atas pagar perlu menilai setiap isu yang ditimbulkan oleh parti politik tertentu dengan matang agar mereka boleh membuat pilihan dengan tepat pada masa akan datang.

Setiausaha Kluster itu, Prof. Dr. Mansor Mohd. Noor pula berkata, sikap berdolak-dalik Pas itu menunjukkan parti tersebut sengaja bermain dengan sentimen Islam bagi mengukuhkan sokongan di Kedah yang bermajoriti Melayu dan Islam.

"Isu seperti ini boleh menguntungkan Pas kerana Perlis, Kedah, Terengganu dan Kelantan merupakan negeri bermajoriti Melayu dan Muslim sungguhpun setiap penganut Islam tahu had-had mereka.

"Jadi masyarakat pasti tertanya-tanya adakah Pas tunduk kepada DAP, atau DAP tunduk kepada Pas atau Pas sekadar bermain 'real-politik' dengan menggunakan sentimen Islam? Wallahualam," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved