Isnin, 18 Julai 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Berkayak sambil kutip sampah

Posted:

Berkayak sambil kutip sampah

Berkayak sambil kutip sampah

Oleh NOREHAN SALEH
utusanpahang@utusan.com.my


Peserta bersiap sedia memulakan aktiviti berkayak sambil mengutip sampah di Sungai Lembing.


KUANTAN 18 Julai - Pertandingan berkayak lazimnya menyaksikan setiap peserta sanggup bergadai nyawa mengharungi risiko semata-mata untuk ke garisan penamat.

Bagaimanapun, ia berbeza dalam pertandingan kayak di bawah Program Rakan Alam Sekitar di Sungai Lembing, dekat sini baru-baru ini.

Juara dinobatkan kepada peserta yang paling banyak mengutip sampah di dalam sungai.

Pertandingan kayak yang bermula dari Kampung Sungai Rimau itu mengambil masa dua jam untuk sampai ke lokasi terakhir di Kampung Kuala Kernau, Sungai Lembing.

Antara peserta terlibat ialah dari Felda Bukit Goh, Felda Bukit Kuantan, Felda Bukit Sagu dan Sungai Lembing.

Dalam tempoh tersebut, peserta perlu mengutip semua sampah-sarap di dalam atau tepi sungai sebagai usaha mendedahkan masyarakat betapa pentingnya penjagaan alam sekitar.

Sebanyak 55 kayak disediakan Jabatan Pelajaran negeri dan Universiti Malaysia Pahang (UMP) untuk menjayakan program tersebut.

Pada akhir pertandingan, sampah-sarap yang dikutip dibawa ke pusat pengumpulan dan pusat kitar semula bagi bahan-bahan yang boleh dikitar semula.

Pemenang pertandingan tersebut menerima wang tunai, piala dan hamper yang disampaikan oleh Ahli Parlimen Paya Besar, Datuk Abdul Manan Ismail.

Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Lembing, Datuk Md. Sohaimi Mohamed Shah.

Abdul Manan berkata, pertandingan anjuran Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar itu bertujuan mendidik generasi muda menghargai sungai kerana ia merupakan sumber air kepada manusia.

"Sungai tersebut bukan sahaja sebagai tempat rekreasi malah, ia juga merupakan sumber air kepada penduduknya terutama ketika terputusnya bekalan air," katanya kepada Utusan Malaysia selepas pertandingan itu.

Menurut Abdul Manan, sungai tersebut dipilih kerana ia merupakan sumber air kepada kira-kira 2,000 penduduk Sungai Lembing apabila terputus bekalan air paip.

"Saya yakin usaha untuk membaik pulih pencemaran sungai akan berhasil jika usaha ini berterusan pada masa akan datang.

"Peserta bukan sahaja mengutip sisa-sisa pepejal, malah, mereka turut mengutip papan, rangka motosikal dan tayar kenderaan yang dibuang oleh pihak tidak bertanggungjawab," katanya.

Beliau kesal dengan sikap segelintir masyarakat yang menjadikan sungai seolah-olah 'tong sampah' untuk membuang bahan-bahan yang tidak berguna.

"Sungai bukan tempat untuk membuang sampah kerana jika sumber air ini tercemar maka manusia atau masyarakat setempat tidak memperoleh kualiti air yang baik.

"Malah, mereka akan juga akan menerima kesan jangka panjang seperti penyakit kulit dan taun akibat menggunakan air yang tidak bersih," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Guru perlu sokong dasar kerajaan

Posted:

Guru perlu sokong dasar kerajaan

Guru perlu sokong dasar kerajaan

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanpahang@utusan.com.my

MARAN 18 Julai – Guru perlu mendukung dan menyokong dasar kerajaan kerana melaluinya dapat membentuk modal insan berkualiti dalam memenuhi tuntutan kemajuan negara.

Pemangku Pegawai Pelajaran Daerah Maran, Zainul Abidin Daud berkata, warga guru antara profesion utama dalam merealisasikan wawasan negara ke arah melahirkan generasi baru berminda kelas pertama.

Menurutnya, pendidikan merupakan wadah utama dalam menentukan kemajuan dan kemakmuran negara di samping menjadi peneraju bagi membangunkan modal insan berkualiti.

"Sejarah telah membuktikan pendidikan berjaya membina tamadun sesebuah masyarakat dan menjamin keutuhan sesuatu empayar terus dihormati.

"Peranan guru diiktiraf kerana mereka sebagai pencetus kepada proses transformasi sistem pendidikan negara," katanya ketika berucap pada Sambutan Hari Guru Daerah Maran di Dewan Ibnu Sina di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Jengka di sini, semalam.

Program itu dirasmikan oleh Ahli Parlimen Maran, Datuk Ismail Abdul Muttalib.

Zainul berkata, guru perlu bersedia melakukan pembaharuan melalui inovasi dan strategi berterusan kerana sistem pendidikan sentiasa melalui proses perubahan mengikut peredaran zaman.

Katanya, golongan pendidik perlu mengukuhkan kepimpinan pendidikan dengan memberi keutamaan kepada usaha meningkatkan mutu penyampaian dan melonjakkan prestasi pendidikan negara.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kejayaan anak-anak hasil dedikasi ibu bapa

Posted:

Kejayaan anak-anak hasil dedikasi ibu bapa

Kejayaan anak-anak hasil dedikasi ibu bapa


PEMENANG-PEMENANG Pertandingan Mewarna Utusan Malaysia sempena Kejohanan Sepak Takraw KFC-Utusan di Universiti Malaysia Pahang, Kuantan, kelmarin.


KUANTAN 18 Julai – Demi menyokong minat anak-anak, sepasang suami isteri sanggup memandu dari Johor Bahru, Johor semata-mata untuk menghantar empat anaknya menyertai Pertandingan Mewarna Utusan Malaysia sempena Kejohanan Sepak Takraw KFC-Utusan di Universiti Malaysia Pahang (UMP) di sini, semalam.

Sarina Mohd. Salleh, 36, berkata, kesemua anaknya, Fatin Nabilah Mohd. Rozmee, 12; Fatin Nazira, 9; Fatin Najiha, 5 dan Fatin Nabiha, 4, begitu minat melukis sehingga beberapa kali mendapat tempat pertama hingga ke tiga dalam pertandingan yang dianjurkan.

Menurutnya, dia dan suami, Mohd. Rozmee Abdul Rahman, 36, menjelajah hampir seluruh negara semata-mata untuk memenuhi minat anak-anak menyertai pertandingan.

''Kebolehan anak-anak saya dalam bidang seni ini merupakan bakat semula jadi yang diwarisi oleh suami dan datuk mereka yang sememangnya minat terhadap lukisan dan syukur kerana semua anak saya mengikut jejak mereka," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini.

Pada pertandingan tersebut, dua daripada empat anaknya iaitu Fatin Naziran dan Fatin Nabilah, kedua-duanya pelajar Sekolah Kebangsaan Bandar di Johor Bahru mengungguli johan bagi kategori B (7 hingga 9 tahun) dan C (10 hingga 12 tahun) manakala dua lagi anaknya, Fatin Najiha memenangi tempat ke lima dan Fatin Nabiha menerima hadiah saguhati.

Dua beradik itu merupakan sebahagian daripada 800 peserta pertandingan mewarna dengan kerjasama Nestle Koko Crunch dan UMP dengan terbahagi kepada tiga kategori.

Kategori A (prasekolah) dimenangi oleh Nor Afiqah Amuni Sazini, 6, tempat kedua, Nor Afiqah Aliana Sazini, 5, dan tempat ketiga diraih Nor Fadhilla Sugiono, berusia enam tahun.

Bagi kategori B, Mirza Mikhail Mahathir, 9 dan Mohd. Amir Amsyar, 10, masing-masing memenangi tempat kedua dan ketiga.

Manakala Aqmal Shamsuri dan Nor Aina Adibah Zulkifri, masing-masing berusia 12 tahun memenangi tempat kedua dan ketiga pertandingan tersebut.

Semua pemenang setiap kategori menerima hadiah berupa hamper makanan daripada produk Nestle Koko Crunch selain akhbar Utusan Malaysia dan majalah terbitan Utusan Karya Sdn. Bhd. (UKSB).

Hadiah disampaikan oleh Penolong Pengurus Pemasaran Utusan Melayu (Malaysia) Bhd. Wilayah Pantai Timur, Ahmadin Mahmud, Pengurus Penajaan Nestle Wilayah Pantai Timur dan Ketua Pejabat Naib Canselor UMP, Abdul Rahman Shafie mengikut kategori yang dipertandingkan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved