Jumaat, 1 Julai 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Bekas Penolong Gabenor BNM didakwa

Posted:

Bekas Penolong Gabenor BNM didakwa

Bekas Penolong Gabenor BNM didakwa

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 1 Julai - Bekas Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Datuk Mohamad Daud Dol Moin dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas dua tuduhan menerima wang suapan berjumlah RM100,000 berhubung projek 'Percetakan Wang Polimer RM5' oleh sebuah syarikat di Australia, tujuh tahun lalu.

Mohamad Daud, 58, yang ketika itu sebagai Penolong Gabenor bagaimanapun mengaku tidak bersalah menerima wang tunai sebanyak RM50,000 daripada seorang ahli perniagaan, Abdul Kayum Syed Ahmad, 62, menerusi orang tengah.

Suapan tersebut didakwa untuk membantu mendapatkan kontrak berkaitan permohonan projek 'Percetakan Wang Polimer RM5' oleh Note Printing Australia Limited.

Tertuduh juga didakwa menerima suapan RM50,000 lagi daripada orang sama bagi tujuan yang serupa di Restoran Dome, G7, aras bawah, Bangsar Shopping Center di sini pada 1 Disember 2004 dan 16 Februari 2005.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 11 (a) Akta Pencegahan Rasuah 1997 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 16 akta sama yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun serta denda lima kali nilai suapan atau RM10,000 atau mana yang lebih tinggi.

Hakim Rosbiahanin Arifin membenarkan Mohamad Daud yang diwakili peguam bela Collin Goonting diikat jamin RM100,000 dengan seorang penjamin seperti yang dicadangkan Timbalan Pendakwa Raya, Manoj Kurup dan menetapkan sebutan semula kes pada 2 Ogos ini.

Sementara itu, di Mahkamah Sesyen Shah Alam, Abdul Kayum juga mohon dibicarakan atas dua tuduhan memberi rasuah RM100,000 kepada Mohamad Daud bagi mendapatkan kontrak pencetakan wang tersebut.

Tertuduh didakwa memberi suapan itu kepada Mohamad Daud melalui seorang ejen penyamaran di Eon Bank, Jalan Taipan, Subang Jaya dekat sini pada 24 November 2004 dan 15 Februari 2005.

Suapan itu sebagai dorongan untuk membantu tertuduh mendapatkan kontrak berkaitan permohonan projek pencetakan wang polimer RM5 oleh syarikat yang sama.

Dia dituduh mengikut Seksyen 11(b) akta tersebut dan boleh dihukum mengikut Seksyen 16 akta sama.

Peguam Gurbachan Singh yang mewakili tertuduh, memohon jaminan RM100,000 yang dicadangkan oleh Manoj dikurangkan dengan alasan jumlah itu terlalu tinggi dan tidak munasabah.

Kata beliau, anak guamnya juga kini tidak mempunyai pekerjaan dan terpaksa menyara tiga anak selain isterinya juga tidak bekerja.

Hakim Asmadi Hussin membenarkan Abdul Kayum diikat jamin RM50,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan tarikh yang sama bagi sebutan semula kes itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Castillo ditahan lagi

Posted:

Castillo ditahan lagi

Castillo ditahan lagi

Oleh ROZIANAH RISMAN dan WAN NOOR HAYATI WAN ALIAS
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 1 Julai - Romeo Castillo yang didakwa ejen warga Filipina untuk membawa gerakan komunis di negara ini, ditahan untuk kali kedua oleh polis ketika dalam perjalanan ke Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) di Sepang, petang semalam.

Timbalan Setiausaha Agung sebuah parti berhaluan kiri, Partido Lakas dan Massa (PLM) serta Organisasi Hadapan Komunis di Filipina yang berusia 59 tahun itu ditahan lagi kerana dipercayai mempunyai kaitan dengan parti komunis Filipina, kira-kira pukul 4 petang.

Castillo sebelum ini ditahan bersama sekumpulan 29 ahli Parti Sosial Malaysia (PSM) dan seorang warga Korea, Min Young Song, 24, di hadapan Kolej Matrikulasi Ledang, Johor pada Sabtu lalu, bagaimanapun dibebaskan keesokan harinya.

Menurut sumber, penahanan semula Castillo ketika dia bersama seorang ahli PSM dikenali sebagai Mohan dipercayai dalam perjalanan untuk pulang ke Filipina selepas siasatan mendapati dia membawa unsur-unsur komunis dan kaitannya dengan PSM di negara ini.

Kata sumber itu, Castillo ditahan mengikut Seksyen 56 (1)(1) Akta Imigresen dan akan diusir ke negara asalnya dalam masa terdekat ini supaya tindakan lanjut boleh diambil pihak berkuasa Filipina.

"Penahanannya bagi membantu siasatan unsur-unsur komunis yang kini diserap masuk ke negara bagi menjatuhkan kerajaan.

"Difahamkan, PLM telah menyerahkan satu memorandum untuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melalui Kedutaan Malaysia di Filipina pagi ini bagi mendesak pihak polis membebaskan aktivis PSM dan Castillo secepat mungkin.

"Jika tuntutan itu tidak dipedulikan, mereka akan mengadakan demonstrasi besar-besaran di hadapan kedutaan tersebut dalam tempoh terdekat ini," kata sumber itu.

Akhbar Utusan Malaysia baru-baru ini melaporkan agensi-agensi perisikan antarabangsa termasuk National Intelligent Coordinating Agency (NICA) mengesahkan Castillo adalah Timbalan Setiausaha Agung PLM serta Organisasi Hadapan Komunis di Filipina.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved