Isnin, 13 Jun 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


11 rumah rosak dipukul ribut

Posted:

11 rumah rosak dipukul ribut

11 rumah rosak dipukul ribut

Oleh MUSAZLILA MUSTAPAR
utusanpahang@utusan.com.my


SEORANG penduduk memotong sebatang pokok yang tumbang sehingga menyebabkan reban ayam kampung yang diusahakannya rosak di Kampung Padang Lalang, Mentakab, semalam.


MENTAKAB 13 Jun – Lagi ribut melanda Pahang. Kali ini di dua kampung di sini apabila sebanyak 11 rumah penduduk rosak dipukul angin kencang kira-kira pukul 8 malam semalam.

Dalam kejadian itu, sembilan daripada rumah itu berlaku di Kampung Padang Lalang manakala selebihnya di Kampung Gantok.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Padang Lalang, Abdul Rahman Omar berkata, selain rumah penduduk, bencana alam itu turut memusnahkan kebun getah, kebun pisang dan ternakan ayam menyebabkan penduduk mengalami kerugian besar.

"Kejadian itu berlaku dengan pantas, namun saya bersyukur kerana tiada kemalangan dilaporkan. Selepas kejadian itu saya segera menghubungi pihak berkenaan supaya tindakan lanjut dapat diambil," katanya kepada pemberita ketika ditemui di kampung itu.

Salah seorang mangsa, Muhamad Isa Idris, 52, berkata, ketika kejadian, dia bersama isteri dan tiga anaknya sedang berehat di rumah sebelum secara tiba-tiba angin kencang melanda mengakibatkan bekalan elektrik terputus.

Katanya, dia segera menyuruh salah seorang anaknya melaungkan azan namun angin kencang itu masih belum berhenti dan menyuruh mengulangi azan kali kedua.

"Selepas azan kedua, angin semakin kencang dan saya mengambil keputusan membawa ahli keluarga keluar dan pergi ke rumah jiran.

"Dalam kejadian itu, sebatang pokok menghempap rumah saya namun bernasib baik kerana rumah ini tidak rosak teruk hanya rasuk di bahagian atap yang patah," katanya.

Seorang lagi mangsa, Muhamad Petah, 54, berkata, dia mengalami kerugian sebanyak RM10,000 apabila kebun pisang miliknya seluas hampir tiga hektar musnah sekelip mata.

Dia reda menerima dugaan itu dan bersyukur ahli keluarga serta semua penduduk kampung selamat dalam kejadian ribut yang berlaku dalam masa beberapa minit itu.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mentakab, Datuk Chuah Boon Seong sempat melawat mangsa dan melahirkan rasa simpati atas kejadian tersebut.

Beliau berharap mangsa ribut bersabar dan menerima dugaan itu dengan tabah.

"Semua ini adalah dugaan dan saya bersyukur kerana tiada kemalangan jiwa. Saya juga berterima kasih kepada pihak bomba dan penyelamat serta agensi terlibat yang membantu menebang pokok yang tumbang," katanya.

Kelmarin, sebanyak 14 rumah tercabut atap apabila dipukul ribut di Kampung Melayu dan Kampung Baru, Kuantan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Warga emas putih mata rumah dihempap pokok

Posted:

Warga emas putih mata rumah dihempap pokok

Warga emas putih mata rumah dihempap pokok

KUANTAN 13 Jun - Seorang warga emas berputih mata apabila melihat rumahnya ranap selepas dihempap tiga batang pokok durian di Felda Bukit Kuantan di sini, kelmarin.

Ketika kejadian pada pukul 6.30 petang itu, mangsa, Salebiah Johan, 64, tiada di rumah kerana menziarahi anaknya di Kemaman, Terengganu.

Salebiah yang ditemui memberitahu, kejadian yang terburuk dialaminya itu dimaklumkan oleh jirannya.

"Mujur saya tiada di rumah, jika tidak, mungkin nyawa saya terancam," katanya yang tinggal seorang diri setelah suaminya meninggal dunia.

Menurut Salebiah, sebelum kejadian itu, dia berasa tidak sedap hati dan mengambil keputusan untuk ke rumah salah seorang anaknya di Kemaman.

"Ada hikmah di sebalik kejadian ini dan saya reda dengan ketentuan Ilahi walaupun rumah rosak teruk," katanya yang telah tinggal di rumah itu sejak 40 tahun lalu.

Sementara itu, penduduk kampung telah mengadakan gotong-royong membaiki atap rumah Salebiah melalui peruntukan yang disalurkan Ahli Parlimen Paya Besar, Datuk Abdul Manan Ismail.

Abdul Manan berkata, setelah dimaklumkan ketua kampung, peruntukan sebanyak RM500 disalurkan untuk membaiki atap rumah Salebiah.

"Dengan bantuan penduduk, bahagian atap rumah mangsa ini siap dibaiki kerana bimbang jika hujan, ia akan memburukkan lagi keadaan.

"Selain itu, bagi rumah-rumah penduduk yang turut terlibat dalam ribut ini, saya akan usulkan kepada Jawatankuasa Bencana Alam negeri untuk mendapatkan peruntukan bagi meringankan beban mereka,'' ujarnya.

Sehubungan itu, beliau berharap penduduk yang mengalami musibah itu dapat membaiki rumah mereka terlebih dahulu sebelum sumbangan disalurkan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ternakan puyuh berbaloi

Posted:

Ternakan puyuh berbaloi

Ternakan puyuh berbaloi

Oleh M. SHAHRINNAHAR ABD. LATIB
nahar.latib@utusan.com.my


Sarijan Ali menguruskan ternakan puyuh di Felda Lepar Hilir 1, Kuantan.


KUANTAN 13 Jun - Burung puyuh memang enak dimakan. Ia boleh dijadikan pelbagai hidangan seperti goreng kunyit, masak cili dan sebagainya.

Malah, telurnya pula sering mendapat permintaan tinggi di kalangan pengguna dan pengusaha restoran.

Namun, pengeluaran daging puyuh secara besar-besaran di negara ini didapati masih terhad berbanding ternakan lain meskipun sambutannya begitu menggalakkan.

Melihat pasaran pengeluaran daging puyuh semakin berkembang, sebuah syarikat Bumiputera, OZ Biofarm (M) Berhad bersama peneroka Felda Lepar Hilir, di sini mengambil inisiatif untuk memulakan program perintis ternakan puyuh daging secara komersial, baru-baru ini.

OZ Biofarm yang merupakan sebuah syarikat milik penuh bumiputera di bawah subsidiari OZ Seventy Five Holdings (M) Berhad merupakan pencetus idea kepada projek tersebut.

Seorang peserta, Hawari Bachik, 59, yang juga peneroka Felda Lepar Hilir 1, mengakui projek berkenaan amat berbaloi untuk diusahakan kerana ia tidak begitu sukar untuk dikendalikan.

"Saya perlu memberi lebih tumpuan terhadap 5,500 burung puyuh yang saya ternak ini terutama dalam tempoh dua minggu pertama dari aspek suhu badannya.

"Selepas itu, penjagaan ternakan ini agak ringkas iaitu saya hanya perlu menjaga pemakanan dan minumannya sebagaimana kaedah yang ditunjukkan oleh wakil syarikat OZ Biofarm," katanya ketika ditemui di sini, baru-baru ini.

Seorang lagi penternak, Sarijan Ali, 59, yang mengusahakan ternakan itu bersama keluarganya berkata, ternakan puyuh berupaya meningkatkan pendapatan mereka.

"Sebanyak 5,500 ekor anak puyuh dibekalkan kepada saya untuk diternak pada 29 April lalu dan kini sebahagian daripadanya sudah boleh diproses untuk dijual.

"Saya berpuas hati dapat menternak puyuh kerana pusingan jualannya cepat dan saya menjangkakan mampu mendapat keuntungan kira-kira RM5,000 daripada jumlah itu," katanya.

Sebelum mengecapi hasil lumayan itu, Sarijan memberitahu, dia terlebih dahulu mengeluarkan perbelanjaan sebanyak RM20,000 bagi penyediaan rumah puyuh, ternakan dan makanan.

Dia kini tidak teragak-agak untuk melangkah lebih jauh dalam bidang ternakan itu berikutan ia menjanjikan hasil setimpal dengan kos yang dikeluarkan.

Dalam pada itu, wakil Pengurusan Felda Lepar Hilir 1, Tirmizi Ruslan berkata, pihaknya menyambut baik program tersebut berikutan ia menjana pendapatan peneroka terutama ketika proses penanaman semula kelapa sawit dijalankan.

"Program ternakan puyuh adalah salah satu program Gudang Makanan Negara. Selain menghasilkan makanan kepada negara, ia bertujuan menambah pendapatan para peneroka ketika penanaman semula.

"Sehingga kini, program berkenaan mempamerkan sesuatu yang positif dan difahamkan ia akan diperluaskan ke felda-felda yang lain," katanya.

Sementara itu, wakil OZ Biofarm, Norhan Mohd. Nor, 36, berkata, menerusi skim SFVP atau Smart Farming Venture Program, projek itu menampakkan hasil lebih baik dari segi disiplin perniagaan dan pengkhususan penternak sebagai usahawan berdaya maju serta berdaya saing.

Beliau yang melalui pengalaman selama enam tahun menjadi penternak tunggal di situ berkata, projek ternakan puyuh daging itu dilihat sebagai salah satu program perintis yang diusahakan bersama peneroka Gugusan Felda dalam merintis salah satu program Sumber Makanan Negara.

"Para peneroka yang terlibat dalam projek ini menggunakan inisiatif modal sendiri pada peringkat permulaan dalam pembinaan reban puyuh, makanan, ubat-ubatan dan anak-anak puyuh," katanya.

Sebagai permulaan kepada projek perintis yang ditumpukan di Felda Lepar Hilir, kata Norhan, sebanyak 100,000 ekor puyuh dibekalkan kepada 10 peneroka di Felda Lepar Hilir 1 dan 4 untuk diternak.

"Kita akan menambah bilangan puyuh itu secara berperingkat-peringkat bagi memenuhi permintaan pasaran yang besar.

"Di samping itu, penyertaan peserta di kalangan peneroka juga akan ditambah dari semasa ke semasa bagi meningkatkan pengeluaran daging puyuh," katanya.

Norhan berkata, dari segi teknikal dan penjagaan, peneroka tidak akan menghadapi masalah kerana OZ Biofarm menyediakan khidmat nasihat secara percuma kepada peserta bermula sejak hari pertama ternakan sehingga tempoh matang 30 hari dan pemprosesan.

Seterusnya, kata beliau, daging-daging puyuh proses itu akan diedar di pasaran tempatan atau eksport ke Singapura, China dan Asia Barat kerana permintaannya yang menggalakkan.

"Bekalan puyuh di negara ini amat terhad kerana hanya segelintir pengusaha yang menjalankan ternakan ini.

"Ia tidak selari dengan permintaan tinggi orang ramai dan fokus kita adalah untuk memenuhi permintaan daripada beberapa pasar raya besar terlebih dahulu.

"Untuk pasaran luar negara seperti Singapura pula, kita cuba memenuhi permintaan negara jiran itu yang memerlukan bekalan daging puyuh sebanyak tujuh tan seminggu dan buat masa ini kita hanya mampu mengeksport dua tan," katanya.

Beliau berkata, sekiranya projek perintis di Felda Lepar Hilir itu berjaya, pihaknya mensasarkan untuk meluaskannya ke tanah rancangan Felda di seluruh negara bagi memenuhi permintaan besar tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved