Jumaat, 11 April 2014

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Posted: 11 Apr 2014 12:28 PM PDT

Zulkiflee Bakar

Pejabat Malaysiakini yang terletak di Bangsar Utama, Kuala Lumpur di simbah cat merah, Februari lalu.

SETIAP kali apabila kita meletakkan kenderaan di mana-mana kawasan termasuk bangunan, pihak pengurusan bangunan atau kawasan tersebut akan memaparkan notis mereka tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kejadian yang berlaku kepada kenderaan berkenaan.

Bagaimanapun, ia tidak bermaksud pihak pengurusan mengamalkan sikap lepas tangan, mereka tetap berusaha melakukan langkah pencegahan termasuklah menempatkan pengawal keselamatan tetapi kalaulah sesuatu kejadian hendak berlaku juga ia sudah tentulah di luar kawalan.

Tetapi sekurang-kurangnya langkah pencegahan dilakukan dan bukannya hanya mahu mengaut keuntungan melalui bayaran parkir sahaja.

Namun kalau mengkaji sikap Malaysiakini, moral dan martabat mereka tidak setaraf dengan pengurusan tempat parkir kenderaan.

Mereka mewujudkan ruangan untuk pembaca portal berita propembangkang itu memberi sebarang ulasan atau komen tanpa kawalan. Untuk melepaskan diri, Malaysiakini meletakkan notis bahawa mereka tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang disiarkan.

Lebih menarik lagi Malaysiakini menggunakan istilah di laman sosial ini. Apabila istilah itu digunakan ia sudah tentu memberi pemahaman kepada kita bahawa pembaca boleh komen apa sahaja tanpa batas.

Sama ada komen itu boleh mendatangkan kemudaratan kepada masyarakat atau negara, itu soal kedua tetapi demikianlah kebebasan yang kononnya ingin dipaparkan oleh Malaysiakini.

Jika Malaysiakini benar-benar bertanggungjawab, mereka juga akan mencontohi pihak pengurusan tempat parkir, walaupun tidak akan bertanggungjawab kepada kenderaan yang diletakkan di kawasan seliaan, mereka namun langkah-langkah pencegahan tetap dilakukan.

Tetapi ini tidak dilakukan oleh Malaysiakini kerana sebagai portal berita yang mengamalkan kewartawanan zaman batu atau mungkin juga hukum rimba dengan membenarkan orang berkata apa sahaja terhadap sesuatu berita, Malaysiakini sememangnya tidak mahu bertanggungjawab apatah lagi berusaha mengawal sesuatu pandangan atau komen supaya ia tidak memudaratkan mana-mana pihak.

Malaysiakini begitu gembira apabila komen-komen negatif terhadap musuh mereka diterima bertubi-tubi. Tetapi jika ada komen positif sudah pasti sampai kiamat pun belum tentu Malaysiakini akan menyiarkan. Itu pun Malaysiakini masih mahu mendabik dada kononnya mereka mengamalkan kebebasan media dan kebebasan bersuara.

Kebebasan bersuara hanya layak untuk kelompok yang memihak kepada mereka sahaja, kalau kebebasan bersuara itu menghentam mereka sudah pasti ia disenyapkan dengan seribu satu alasan.

Jika benar Malaysiakini mengamalkan kewartawanan tulen maka mereka perlu mengamalkan sikap bertanggungjawab dengan menapis terlebih dahulu apa juga komen yang mereka fikirkan tidak sesuai disiarkan.

Tetapi ini bukanlah perkiraan Malaysiakini kerana dalam agenda kewartawanan Malaysiakini bukannya mahu mengamalkan kewartawanan yang profesional tetapi lebih banyak dipengaruhi oleh sentimen yang kadang kala pasti mengenepikan rasional.

Dengan berselindung di sebalik istilah Malaysiakini tidak akan bertanggungjawab dan laman sosial, Malaysiakini tidak boleh melenting jika mereka dianggap berbuat demikian untuk melakukan serangan kepada mana-mana pihak yang mereka tidak senangi termasuklah kerajaan Barisan Nasional (BN).

Baca dan kajilah komen-komen yang disiarkan oleh Malaysiakini, ia cukup memualkan dan mampu mewujudkan ketegangan kepada mana-mana pihak. Itupun Malaysiakini masih tergamak untuk membiarkan pembacanya menuduh media lain melakukan laporan sampah sedangkan mereka sendiri menyiarkan komen-komen bertaraf sedemikian.

Malaysiakini berbuat demikian kerana mereka begitu galak untuk melondeh atau memperlekehkan mana-mana juga pihak termasuklah media yang tidak sehaluan dengan mereka tetapi jauh sekali mahu mengkaji apatah bermuhasabah untuk mengubah corak kewartawanan yang diamalkan.

Sememangnya tidak sesiapa boleh berhak memaksa Malaysiakini untuk menyebelahi mana-mana pihak walaupun semua orang tahu bahawa portal berita itu amat-amat cenderung pembangkang tetapi apa yang orang ingin lihat ialah sikap bertanggungjawab dalam menyiarkan berita atau komen-komen dalam portal berita itu, bukannya menyiarkan keseluruhannya tanpa tapisan yang kadang kala komen tersebut bukan lagi bertaraf sampah malah sudah sama taraf dengan air kumbahan.

Keadaan itu berlaku kerana Malaysiakini membuka laluan dengan mengiktiraf komen-komen pembaca sebagai ruangan laman sosial, apabila disebut sahaja laman sosial ia samalah tarafnya dengan akaun facebook atau twitter yang pemilik akaunnya tidak mempunyai sebarang rasa tanggungjawab atau memikirkan apa juga risiko terhadap apa yang dipaparkan di laman itu.

Kalau begitulah keadaannya, bagaimana mungkin Malaysiakini mahu mendakwa mereka mengamalkan sikap bertanggungjawab. Apabila sesuatu media atau portal berita untuk menganggap sesuatu ruang yang mereka wujudkan bertaraf laman sosial dan disertakan pula dengan notis tidak akan bertanggungjawab jelaslah sememangnya mereka bukanlah golongan bertanggungjawab.

Penulis tidak mahu terlalu banyak mempersoalkan apakah agenda di sebalik kewujudan Malaysiakini tetapi apa yang pasti kecenderungan mereka melaporkan sesuatu berita dan menyiarkan komen tanpa batasan sudah boleh memberikan gambaran agenda sebenar portal berita itu.

Sebenarnya, Malaysiakini boleh terus berbuat demikian dengan tidak mahu bertanggungjawab terhadap sesuatu komen oleh pembacanya jika ia merasakan boleh menaikkan imej portal berita itu tetapi sikap Malaysiakini tidak ubah seperti kepala unta yang boleh melihat sekeliling tetapi badan sendiri tidak mahu dilihatnya.

Malaysia tak rugi apa-apa tanpa 'Pak Hitam'

Posted: 11 Apr 2014 12:28 PM PDT

Rozaman Ismail

Warga Afrika yang menakluki mana-mana kawasan perumahan selalunya akan menjadikan kawasan tersebut seolah-olah mereka yang punya.

KALAU nak bercerita mengenai warga Afrika yang berada di Malaysia, rasanya sudah tidak ada cerita baharu. Ceritanya sama sahaja. Dan tidak ada cerita baik pun. Hampir semua negatif. Bila tengok sahaja Pak Hitam ini, persepsi pertama berlegar di depan mata ialah jenayah dan masalah sosial yang sinonim dengan mereka.

Oleh kerana banyak sangat kes jenayah yang dilakukan oleh kumpulan warga Afrika ini, mereka sering dipandang serong. Sehinggakan mereka yang jujur dan baik dari negara-negara di benua itu pun turut terkena tempias persepsi ini.

Tidak ada salahnya untuk beranggapan sedemikian. Persepsi sudah bertukar menjadi fakta. Dulu mereka bawa masuk jenayah Black Money Berapa ramai rakyat Malaysia yang kena tipu hidup-hidup. Yang kena kencing itu bukan calang-calang manusia. Oleh kerana warga sindiket ini meletakkan sasaran orang berduit, maka ramai yang terkena adalah golongan berduit.

Selepas terbongkar dan tidak laku lagi dengan Black Money, mereka tukar strategi baru jadi kasanova siber. Warga Afrika berkulit hitam ini menjual cinta di internet. Mereka menyamar menjadi lelaki Amerika atau Inggeris atau orang Eropah berkulit putih. Mereka memasang jerat berumpankan bahasa cinta. Sasaran mereka adalah wanita-wanita kesepian.

Ramai juga gadis yang masih solo, anak dara tua, janda, ibu tunggal menyahut panggilan cinta ini. Walaupun tak pernah bersua, mangsa yang kebanyakannya sedang angau disampuk cinta siber mudah termakan umpan. Demi panggilan cinta juga mereka berbuat apa sahaja untuk kekasih yang entahkan wujud, entahkan tidak. Ramai yang tertipu, habis segala duit simpanan, duit pencen bulanan atau simpanan caruman KWSP. Jumlah bukan sedikit ada kerugian berpuluh-puluh ribu malah ada yang beratus-ratus ribu ringgit. Itu kes yang dilaporkan kepada polis atau diadu kepada Biro Aduan MCA. Yang malu atau takut diketahui keluarga dan rakan-rakan entah berapa banyak jumlahnya. Mereka ini adalah kumpulan yang sengsara dalam diam.

Selain kes cinta palsu banyak lagi kes jenayah dilakukan pendatang asing warga Afrika ini. Semuanya berkaitan dengan pemalsuan dan dadah. Pemalsuan pasport, pengeluaran pasport palsu, wang palsu, jam palsu, pengedaran dadah, penyeludupan dadah dan merekrut keldai dadah.

Yang peliknya pergilah ke ceruk mana sekalipun di Malaysia ini, pasti akan terjumpa dengan kumpulan ini. Perhatikan di tempat-tempat tumpuan orang ramai, pasti ada mereka. Paling kurang pun mereka menjaja jam Petaling Street atau menjual cakera padat digital (DVD) haram.

Barangkali kerana menyedari betapa makmurnya Malaysia, betapa mudahnya mencari rezeki di sini dan betapa baiknya rakyat Malaysia, warga Afrika sanggup meredah perjalanan berpuluh ribu kilometer untuk ke sini mencuba nasib.

Oleh kerana syarat imigresen yang ketat, mereka menggunakan strategi mendaftar sebagai pelajar asing di kolej-kolej swasta sebagai jalan mudah untuk memperoleh visa. Bagaimanapun belum pun habis satu semester belajar, mereka sudah hilang. Visa pelajar yang diperoleh dijadikan tiket untuk memudahkan pergerakan. Visa pelajar kerap kali menjadi perisai penyelamat ketika ditahan pihak berkuasa.

Sebahagiannya pula masuk sebagai pelancong. Setelah tamat tempoh permit lawatan sosial mereka tak keluar pun dari Malaysia. Yang gagal masuk secara halal akan cuba masuk secara haram menerusi sempadan negara. Menurut laman web rasmi Biro Siasatan Persekutuan (FBI) jenayah melibatkan warga Afrika khususnya dari Nigeria bukan masalah baru tetapi telah mula dikesan sejak tahun 80-an dan banyak berlaku di negara maju seperti Amerika Syarikat (AS).

Agensi perisikan itu mengkategorikan jenayah melibatkan warga Afrika ini sebagai jenayah terancang yang perlu diberi perhatian. FBI juga mengesan kumpulan warga Nigeria itu turut aktif melakukan jenayah sama di 80 buah negara lain. Kumpulan berkenaan yang digelar perusahaan jenayah Nigeria dipercayai mengumpul dana hasil jenayah penipuan dan dadah untuk membuka cawangan baru di negara lain.

Menurut satu lagi laporan, lelaki warga Nigeria yang terlibat dalam jenayah penipuan dipercayai menjalani latihan menipu di beberapa buah sekolah khas yang diwujudkan di kawasan terpencil. Setelah tamat latihan mereka dihantar ke negara sasaran. Dengan kata lain yang datang di sini bukan sembarangan orang. Mereka sudah dibekalkan dengan ilmu. Selama ini dua bidang kepakaran yang dikuasai mereka ialah jenayah penipuan dan dadah.

Bagaimanapun insiden dua warga Afrika melepaskan tembakan ke arah dua anggota polis baru-baru ini satu kejadian yang sangat mengejutkan. Rasanya tidak pernah lagi ada kes Pak Hitam menembak polis sebelum ini.

Kejadian tersebut jika benar berlaku adalah satu ancaman baharu. Kalaupun tidak ada tembakan dilepaskan, adegan kejar mengejar dengan kereta peronda polis sudah dikira sangat berani. Tanpa berselindung, mereka bukan sahaja ingkar tetapi sudah berani melawan polis secara terbuka.

Orang ramai sudah lama memerhatikan bagaimana beraninya warga Afrika menakluki satu-satu kawasan perumahan. Mereka membina koloni dan menjajah kawasan yang diduduki. Kumpulan ini seringkali menimbulkan masalah sosial yang tidak disenangi penduduk setempat.

Mereka membuat bising, mabuk dan sampai ke satu peringkat secara terbuka mengusung gadis-gadis tempatan ke rumah-rumah sewaan mereka. Oleh kerana jumlah mereka yang agak ramai ditambah dengan susuk fizikal dan perwatakan kasar, para penduduk tidak berani bersuara sehingga mereka semakin naik kepala. Masyarakat setempat turut merasa tercabar dengan gelagat kumpulan pendatang asing ini.

Kemunculan warga Afrika sebagai pemain baru dalam jenayah kategori berat ini sudah tentu menambahkan rasa takut dan rasa tidak selamat masyarakat. Sebelum ini pun jenayah tembak dan rompak sudah banyak kali dilaporkan dilakukan oleh warga asing negara lain.

Pihak berkuasa perlu berbuat sesuatu. Mereka datang untuk mencari rezeki dengan cara yang salah. Pendatang asing seperti ini tidak diperlukan di sini. Malaysia tak akan rugi apa-apa tanpa Pak Hitam kategori ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved