Jumaat, 11 April 2014

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Tiada rahsia resipi jodoh kekal

Posted: 11 Apr 2014 12:28 PM PDT

Oleh FARHANA JONI

USIA perkahwinan mereka kini sudahpun memasuki angka 22 tahun.

SIKAP saling mempercayai di antara satu sama lain menjadi pegangan utama bekas Pengarah Pejabat Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan Sarawak, Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman dan isteri, Dr. Sarina Shuib dalam melayari bahtera rumah tangga.

Pasangan suami isteri yang diijab kabul pada 20 Februari 1992 begitu bersyukur kerana perkahwinan yang dibina atas dasar cinta dan restu daripada kedua-dua ibu bapa berkekalan sehingga hari ini.

Menurut Wan Ahmad Uzir, sejak 22 tahun mendirikan rumah tangga dengan isteri tercinta, mereka tidak pernah mempunyai sebarang rahsia.

Alhamdulillah, perkahwinan kami berkekalan hingga hari ini dan seperti pasangan suami isteri yang lain, perkara utama dalam rumah tangga adalah sikap saling mempercayai.

Sebagai pasangan yang berkerjaya, sudah tentu kami sering dihambat dengan pelbagai tuntutan kerja sehingga kurang mempunyai masa untuk bersama," katanya ketika ditemui S2 di pejabatnya di Jalan Simpang Tiga, Kuching, Sarawak baru-baru ini.

Menurut beliau, sikap saling mempercayai itu juga mengeratkan lagi hubungan mereka suami isteri kerana semua perkara akan dikongsi dan bercerita bersama.

Katanya, keadaan itu dapat dilihat apabila beliau dan isteri tiada masalah dan berfikiran terbuka untuk menjalin hubungan jarak jauh suatu ketika dahulu.

Apabila saya menerima arahan untuk bertugas di Sarawak enam tahun lalu, saya dan isteri langsung tidak terkejut, malah kami langsung tidak berasa risau.

Niat ketika itu adalah untuk bekerja, cari rezeki untuk isteri dan anak-anak. Alhamdulillah, tidak berapa lama kemudian, isteri saya turut ditawarkan bekerja di sini," katanya.

Selain itu, Wan Ahmad Uzir mengakui sikap kontra antara beliau dan isteri menjadikan hubungan mereka saling melengkapi antara satu sama lain.

Beliau yang kini bertugas sebagai Pengarah Bahagian Susun Semula Masyarakat di Unit Penyelarasan Pelaksanaan di Jabatan Perdana Menteri berkata, Dr. Sarina seorang yang tegas dan mengutamakan kesempurnaan dalam semua perkara manakala beliau sebaliknya.

Dari segi emosi juga begitu, isteri saya seorang yang mudah tersentuh dan berprinsip tetapi saya lebih tenang malah kini mahir untuk mengawal keadaan supaya kembali stabil.

Kami sepakat, jika isteri marahkan anak-anak, saya akan diam walaupun ketika itu saya tidak setuju dengannya dan sebaliknya," katanya.

Jelasnya, cara itu bagi menggelakkan perbezaan pendapat berlaku di hadapan empat cahaya mata mereka, Muhammad Afiq, 20, Nurafiqah, 19, Muhammad Adli, 16, dan Muhammad Arman, 12.

Dalam soal mendidik anak-anak pula, Wan Ahmad Uzir dan isteri menggunakan pengalaman dan latar belakang masing-masing yang mempunyai latar belakang keluarga yang mengutamakan soal agama dan pendidikan.

Katanya, beliau mengambil contoh didikan ibu bapanya sewaktu kecil untuk diaplikasi pula dalam menjaga dan membimbing empat anaknya.

Meskipun saya dan isteri sibuk dengan kerja masing-masing, namun ternyata kaedah didikan sedemikian membuahkan hasil yang positif apabila anak-anak kami menjadi modal insan yang baik.

Tradisi baharu yang saya amalkan dalam keluarga ini adalah mengadakan majlis makan-makan sekurang-kurangnya sekali seminggu, tidak kira di gerai mahu pun di restoran eksklusif," katanya.

'Cemburu punca dia sakiti saya'

Posted: 11 Apr 2014 12:28 PM PDT

Normala Hamzah

ISTILAH perosak dalam apa juga keadaan sering menjadikan manusia hilang pertimbangan dan hala tuju sehingga mencetuskan perbalahan dan bermasam muka sesama manusia.

Golongan ini sangat bijak dalam melakukan kerja-kerja negatif ini kerana telah terbiasa berbuat demikian tanpa memikirkan dosa. Janji hati mereka puas apabila melihat orang yang ingin dianiaya menangis tak berlagu.

Namun Allah melihat apa yang hamba-Nya lakukan kepada hamba-Nya yang lain. Berkongsi cerita minggu ini, saya paparkan kisah yang dikirim oleh Linda (bukan nama sebenar )untuk iktibar pembaca semua.

Begini kisah Linda.

Saya berusia awal 40-an, seorang suri rumah dan ibu kepada dua orang anak, seorang lelaki dan seorang perempuan berusia antara 13 dan 18 tahun. Suami, Fadzil (bukan nama sebenar), seorang penjawat awam memberi sepenuh kepercayaan kepada saya untuk menguruskan rumah tangga dan sentiasa memberi perhatian terhadap saya dan anak-anak.

Syukur dengan rezeki yang dikurniakan kepada kami sekeluarga, selain turut dikongsi dengan kedua-dua ibu bapa kami. Walau dalam serba sederhana, saya bahagia dengan kehidupan kami.

Langit tidak selalunya cerah, pun begitu gelap bukan bermakna kesusahan akan selalu melanda, setelah reda terus berdoa insya-Allah akan terpancar sinar harapan.

Pada hari ini segala-galanya bergerak pantas dalam semua perkara terutama teknologi. Yang tidak pandai akan jadi pandai, begitulah juga dengan saya. Sikit-sikit saya tahu jugalah tentang telefon bimbit walaupun tidak bekerja.

Satu pagi, sedang saya sibuk dengan kerja-kerja rumah yang bermula seawal pagi, tertera mesej pada skrin telefon bimbit, Awas puan, Fadzil sudah buka cawangan. Tahniah!".

Terkejut saya, jantung saya seolah-olah berhenti seketika. Pada mulanya, saya panik dengan sebaris ayat yang boleh meruntuhkan rumah tangga kami, tetapi saya tidak bertindak melulu.

Saya tarik nafas panjang-panjang dan lepaskan dengan perlahan-lahan untuk menghilangkan perasaan cemas dan bersikap positif. Mungkin juga pesanan tersebut sekadar usikan dari rakan-rakan yang nakal.

Mesej tersebut saya abaikan dan tidak bertanya kepada suami atau rakan-rakan setugas dengannya kerana tidak mahu ia diperbesarkan. Jika diturutkan hati memang saya inginkan penjelasan tetapi bila difikirkan kembali tindakan yang melulu selalunya akan berakhir dengan pertengkaran kerana masing-masing tidak mahu mengalah atau mengaku.

Dalam tempoh sebulan, hampir setiap hari saya menerima mesej seperti itu sehingga saya nekad untuk bersemuka dengan si pengirim misteri yang saya anggap sebagai makhluk perosak.

Hairan! bila diajak untuk bersemuka pelbagai alasan yang diberikannya. Sibuk, dan macam-macam lagi, tetapi ada masa pula mengirim mesej seperti itu kepada saya.

Disebabkan gangguan dan mesej itu berterusan, saya beranikan diri bertanya suami akan kebenarannya dengan mengirim semula mesej tersebut kepadanya.

Linda, awak sihat ke? Itu jawapan yang saya terima dari Fadzil. Saya terdiam seketika, mungkin tindakan itu kurang tepat pada masanya. Saya faham benar dengan sikap Fadzil yang tidak suka melayan hal yang remeh-temeh, bercakap hal yang penting dan jika bergurau jangan sampai menyinggung emosi.

Tiba di rumah Fadzil seperti biasa diam, malah tidak langsung buka mulut untuk bertanyakan mengenai mesej tersebut. Baginya mulut manusia akan tertutup bila dia sudah tidak boleh berkata-kata, ertinya setelah dia meninggal dunia.

Saya menghormati pendiriannya. Cerita dia tambah cawangan berhenti di situ. Begitulah hari-hari yang kami lalui, sentiasa dihujani dengan mesej yang entah apa motifnya.

Kami menggelar pengirim mesej itu sebagai makhluk perosak. Tujuannya semata-mata untuk seronok melihat kehidupan orang lain kucar-kacir dan bagi mereka, itu satu kepuasan yang membahagiakan. Disebabkan gagal menghuru-harakan kami, si makhluk perosak ini telah menjalankan jarumnya dengan cara yang lain pula.

Sayangnya, caranya itu telah memerangkap diri sendiri. Satu hari, ketika kami sekeluarga bertandang ke rumah jiran atas jemputan kenduri, tiba-tiba saya disapa oleh seorang kenalan lama.

Mungkin juga terlalu rindukan saya, Salmah (bukan nama sebenar) terus memeluk saya. Saya biarkan sahaja tindakannya kerana mungkin itu caranya untuk melepaskan rindu kepada seorang sahabat.

Lama juga kami bersembang sambil mengimbau kisah silam semasa sama-sama menuntut di kolej. Sambil menikmati juadah, saya perkenalkan Fadzil dan anak-anak kepada Salmah yang begitu teruja sekali dengan keluarga bahagia saya.

Selesai majlis, masing-masing pulang dan pada malamnya saya tidak dapat melelapkan mata kerana seluruh tubuh terasa sakit dan bengkak. Mungkin juga tersalah makan atau alahan kepada makanan yang saya makan, itu fikir saya.

Suami membawa saya ke klinik untuk mendapatkan rawatan dan saya disahkan alahan kepada makanan. Seminggu saya mengambil ubat-ubatan mengikut nasihat yang diberikan doktor tetapi bengkak dan kesan kehitaman pada seluruh tubuh semakin serius.

Atas nasihat keluarga terdekat, saya juga mencuba perubatan alternatif. Syukur dengan izin Allah, bengkak semakin berkurangan dan selepas seminggu pulih walaupun tidak sepenuhnya, alhamdulillah, penderitaan saya berkurangan.

Pelbagai soalan berlegar di fikiran, angkara siapa dan kenapa tiba-tiba saya dapat penyakit ini? Tetapi saya tidak mahu menuduh orang tanpa saksi dan bukti. Cara yang terbaik adalah dengan berdoa semoga Allah memberi kesembuhan yang sepenuhnya dan penyakit misteri tersebut tidak berulang kembali.

Saya serahkan segalanya kepada Allah kerana kita sebagai hamba-Nya akan diuji dengan pelbagai percubaan yang terkadang boleh menyebabkan hilang keyakinan dan berputus asa dengan kehidupan.

Saya malas untuk memikirkan perbuatan siapa ini? Cuma saya benar-benar mengharapkan orang yang melakukan perbuatan itu segera bertaubat dan tidak mengulangi lagi kerja yang tidak baik itu. Setiap hari selesai solat saya berdoa, mohon Allah ampunkan orang yang mengirim penyakit misteri itu kepada saya, jika benar ia ada berlaku.

Takdir Allah tiada siapa yang dapat menghalang, khabar yang saya terima Salmah mengidap penyakit misteri sama seperti saya. Atas dasar persahabatan, kami sekeluarga pergi menziarahinya di rumah setelah dimaklumkan oleh jiran.

Hampir sebulan dia terlantar di rumah. Sama seperti kes yang saya lalui. Telah puas dia mengambil ubat-ubatan tetapi penyakit semakin serius. Akhirnya atas permintaan keluarga, Salmah di bawa pulang ke rumah ibunya di kampung.

Sebagai sahabat lama, saya sedih melihat keadaannya yang lebih serius dari apa yang saya alami. Hampir dua jam kami menziarahinya dan sebelum pulang saya memeluknya walaupun keadaan dirinya yang begitu uzur.

Salmah menangis semahu hati dan dia enggan melepaskan saya sambil berbisik dengan nada yang perlahan maafkan saya Linda .. ini mungkin balasan yang saya terima atas dosa silam yang saya lakukan kepada awak.. saya yang cemburu kepada awak dan melakukan kerja jahat sehingga awak menderita penyakit dan balasan yang saya terima ini amat perit sekali.

Saya tergamam dengan pengakuan Salmah dan tanpa berlengah saya terus berbisik di telinganya, Salmah saya maafkan awak dan kita sama-sama diuji. Dalam menahan kesakitan Salmah melemparkan senyuman dan saya mendengar dengan jelas tangisan seorang sahabat yang telah insaf dengan kata-kata taubat yang tidak putus daripada bibirnya.

Sekembali di rumah saya ceritakan kepada suami, terkejut dia bukan kepalang. Hanya kerana cemburukan kebahagiaan saya, Salmah sanggup berbuat demikian kepada saya.

Seminggu selepas itu sedang saya sibuk melayan keluarga, terdengar suara memberi salam. Salmah dan keluarga muncul di muka pintu rumah kami. Sekali lagi kami berpelukan dan menangis.

Syukur segalanya telah selamat dan tiada lagi dendam dan sengketa antara kami. Untuk apa bermusuh jika tiada sebab yang munasabah! Apa yang berlaku saya anggap takdir Allah dan saya gembira kerana Salmah telah insaf dengan perbuatannya. Semoga persahabatan dan rumah tangga saya kekal hingga ke Jannah, kata Linda menamatkan ceritanya.

Saya menarik nafas panjang, terkejut dengan cerita yang diluahkan oleh Linda. Mungkin sebahagian daripada kita tidak akan percaya tetapi hakikatnya, Linda telah melalui semuanya ini.

Apa pun, alhamdulillah dengan apa yang telah berlaku. Syukur kerana segala-galanya telah berakhir dengan baik. Sungguh mulia hati Linda memaafkan perbuatan Salmah. Tidak semua orang boleh memaafkan orang dengan mudah setelah apa yang dilakukannya.

Mudah-mudahan Linda dan keluarga sentiasa di dalam perlindungan Allah SWT.

Menutup catatan minggu ini, pesanan ikhlas saya, Allah menurunkan kedamaian kepada mereka yang ingat kepada-Nya di kala mereka dalam kesusahan.

Salam.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved