Jumaat, 11 April 2014

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Konvensyen Parti Demokrat perlu digantung

Posted: 11 Apr 2014 12:28 PM PDT

Marzuki Alie

JAKARTA 11 April - Ahli politik kanan Parti Demokrat, Marzuki Alie menyarankan agar konvensyen parti pemerintah itu digantung berikutan pencapaian lemahnya dalam Pemilihan Umum (Pemilu) Parlimen kelmarin.

Konvensyen itu diadakan bagi memilih calon Presiden. Berikutan keadaan sekarang, memang sukar untuk menamakan calon Presiden," katanya dalam perbincangan bertajuk Apa Pula Selepas ini, Indonesia? di sini semalam.

Berdasarkan keputusan awal, Parti Demokrat hanya mendapat sembilan peratus undi, amat jauh daripada sasarannya iaitu 15 peratus undi.

Marzuki, yang juga pengerusi Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) berkata, kiraan awal undi oleh beberapa badan kaji selidik menunjukkan Parti Demokrat berada di tempat keempat dalam kalangan 15 parti yang menyertai Pemilu.

Jumlah undi yang diperoleh Parti Demokrat itu tidak memungkinkan parti itu meletakkan calonnya untuk bertanding dalam pemilihan Presiden pada 9 Julai, katanya.

Marzuki, yang turut menyertai konvensyen itu berkata, sebuah parti politik lain boleh memilih calon parti itu untuk menjadi gandingannya dalam pemilihan Presiden.

Berilah peluang kepada peserta konvensyen ini," katanya.

Beliau bagaimanapun berkata terserahlah kepada ketua majlis tertinggi parti itu, Susilo Bambang Yudhoyono, yang juga Presiden Indonesia, untuk membuat keputusan mengenainya.

Sudah tentu saya akan serahkan perkara itu kepada ketua majlis tertinggi," katanya.

Di bawah Undang-undang Pilihan Raya Indonesia, sesebuah parti perlu mendapat sekurang-kurangnya 25 peratus undi popular atau menguasai 20 peratus kerusi di dalam DPR untuk melayakkannya meletakkan calon Presiden.

Menurut keputusan kiraan awal undi oleh Lingkaran Survei Indonesia (LSI) yang berpejabat di Jakarta, Parti Demokrat menduduki tempat keempat dengan memperoleh 9.72 peratus undi, di belakang Parti Demokratik Indonesia Perjuangan (PDI-P) yang menduduki tempat teratas, diikuti Parti Golkar di tempat kedua dan Parti Gerakan Indonesia Raya (Gerindra) di tempat ketiga.

Kelmarin, Susilo berkata parti pimpinan beliau bersikap terbuka untuk membentuk pakatan dengan mana-mana parti, termasuk Gerindra yang memilih Prabowo Subianto sebagai calonnya bagi jawatan Presiden. - BERNAMA

86 terbunuh pertempuran di Syria

Posted: 11 Apr 2014 12:28 PM PDT

BEIRUT 11 April - Sekurang-kurangnya 86 orang terbunuh dalam satu pertempuran yang berlaku antara dua kumpulan pemberontak berdekatan di Syria yang bersempadan degan Iraq semalam.

Pertempuran itu berlaku pada waktu subuh selepas Kumpulan Negara Iraq dan Jajahannya (ISIL) menyerang hendap sebuah kubu pertahanan kumpulan Barisan al-Nusra dan sekutu mereka dalam usaha menawan semula bandar Albu Kamal yang terletak di timur wilayah Deir al-Zour.

Badan Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria melaporkan, ISIL disingkirkan dari bandar itu pada Februari lalu yang menghubungkan dua kubu kuatnya di barat Iraq dan timur laut Syria.

Menurut agensi berita dpa, laporan daripada media sosial mendedahkan, pejuang ISIL telah berundur ke sebuah zon industri di luar bandar itu selepas pertempuran tersebut berakhir.

Aktivis dari badan pemantau itu, Abu Mohammed yang berada di kawasan pertempuran tersebut melaporkan, pertempuran yang berlaku agak sengit sebelum Barisan al-Nusra dan beberapa kumpulan pemberontak lain berjaya mengawal semula sebahagian besar Albu Kamal.

Sementara itu, laman web Twitter yang menyiarkan perkembangan operasi ISIL di Deir al-Zour melaporkan, kumpulan tersebut telah menawan kembali kawasan pengeluaran minyak yang terletak sejauh 130 kilometer dari bandar terbabit.

Pertempuran itu juga mendorong pasukan tentera Iraq di kawasan sempadan memperkukuh kedudukan mereka bagi mengekang pencerobohan ke negara tersebut.

ISIL dan Barisan al-Nusra sebelum ini pernah terlibat dalam beberapa siri pertempuran yang sering mengakibatkan jumah kematian yang tinggi. - AFP/DPA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved