Isnin, 14 April 2014

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


AS salur dana RM3.25 bilion kepada Ukraine

Posted: 14 Apr 2014 12:59 PM PDT

WASHINGTON 15 April - Amerika Syarikat (AS) bersedia untuk menyalurkan dana pinjaman berjumlah AS1 bilion (RM3.25 bilion) kepada Ukraine, sebagai sebahagian daripada pakej ransangan untuk memulihkan ekonomi negara tersebut selepas berlakunya pergolakan politik dengan Rusia.

"Rakyat Ukraine telah menunjukkan keberanian mereka dalam mempertahankan kemerdekaan dan kerajaan begitu memahami apa yang rakyat mereka mahukan. AS akan sentiasa berada di barisan hadapan untuk membantu Ukraine," kata Setiausaha Perbendaharaan AS, Jacob Lew dalam satu kenyataan semalam.

Pengumuman itu dibuat selepas Lew mengadakan pertemuan dengan Menteri Kewangan Ukraine, Oleksandr Shlapak, di sini. - AFP

Penulis blog dibebaskan atas tuduhan tindakan subversif

Posted: 14 Apr 2014 12:48 PM PDT

HANOI 15 April - Vietnam membebaskan seorang lagi penentang politik negara ini, yang kedua seumpamanya dalam tempoh masa seminggu, selepas banyak tekanan diberikan kepada pihak kerajaan atas tindakan menahan dan memenjarakan mana-mana pihak yang mengkritiknya.

Nguyen Tien Trung, serang penulis blog dibebaskan dari sebuah penjara di selatan Ho Chi Minh, selepas melakukan tindakan subversif dan berita yang dikeluarkannya bukan ditujukan untuk masyarakat.

Bapa suspek, Nguyen Tu Tu menyifatkan pembebasan Trung merupakan satu tindakan yang positif daripada pihak berkuasa dan berharap badan antarabangsa dapat memainkan peranan dalam membantu menjamin kebebasan anaknya. - REUTERS

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved