Khamis, 3 April 2014

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


MH370: Dron bawah air diperlukan

Posted: 03 Apr 2014 03:58 AM PDT

PERTH 3 April - Sebuah kapal selam robotik atau dron bawah permukaan air diperlukan untuk fasa seterusnya dalam operasi mencari dan mengesan (SAR) pesawat penerbangan Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang di selatan Lautan Hindi, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, beliau telah berbincang dengan rakan sejawatannya dari Australia, Tony Abbott mengenai keperluan untuk mendapatkan bantuan daripada negara-negara lain bagi teknologi berkenaan.

Katanya, teknologi itu diperlukan sebaik pinger bateri pada kotak hitam kehabisan dalam tempoh empat hari dan perlu bagi pasukan SAR mencari pesawat berkenaan.

Dron bawah permukaan air adalah antara perkara-perkara penting yang dibincangkan kedua-dua pemimpin dalam pertemuan di Commonwealth Centre di sini hari ini.

Dron bawah permukaan air bergantung kepada denyutan sonar untuk mencari di dasar laut dan pernah digunakan untuk membantu mengesan pesawat Air France 447 yang terhempas di Atlantik pada tahun 2009. - BERNAMA

624 kontraktor undi 181 projek RM6.7 juta di Terengganu

Posted: 03 Apr 2014 01:57 AM PDT

KUALA TERENGGANU 3 April - Sebanyak 624 kontraktor menghadiri majlis pengundian untuk 181 Projek Infrastruktur Awam (PIA) dan Projek Penyelenggaraan Infrastruktur Asas (PIAS) bagi daerah Kuala Terengganu di sini hari ini.

Proses undian untuk 181 projek bernilai RM6.7 juta itu disaksikan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said.

Ahmad ketika ditemui pemberita berkata, undian itu merupakan proses rutin dilaksanakan kerajaan negeri bagi memastikan pengagihan projek secara adil dan telus kepada kontraktor.

"Jadi, hari ini kita tengok semuanya berjalan lancar dengan 181 projek yang bernilai daripada RM30,000 hingga RM90,000 setiap satu.

"Harapan saya agar semua projek ini dapat dilaksana dengan baik mengikut jadual yang telah ditetapkan," katanya di sini. - BERNAMA

Sektor penerbangan awam perlu dikaji semula - Hishammuddin

Posted: 03 Apr 2014 01:50 AM PDT

HONOLULU 3 April - Wujud keperluan untuk mengkaji semula sektor penerbangan awam bagi tujuan meningkatkan keupayaannya dan mengatasi kelemahan yang dikesan berikutan kehilangan pesawat Malaysia Airlines Penerbangan MH370.

Semasa menyatakan perkara itu, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, landskap keselamatan dan pertahanan juga perlu disemak semula untuk mengatasi apa yang mungkin dianggap sebagai kelemahan susulan insiden kehilangan pesawat itu sejak lebih tiga minggu lalu.

"Kami mungkin perlu melihat kepada perkara seperti satelit, radar dari segi kepakaran yang diperlukan serta pemerolehan aset," katanya yang juga Pemangku Menteri Pengangkutan kepada Bernama di sini hari ini. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved