Khamis, 6 Mac 2014

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Dua lagi pengikut Tuhan Harun didakwa membunuh

Posted: 06 Mar 2014 07:06 PM PST

KUANTAN 7 Mac - Dua lagi pengikut ajaran sesat 'Tuhan Harun' dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini berkaitan tuduhan membunuh Ketua Penolong Pengarah (Penguat Kuasa), Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), Ahmad Raffli Abd. Malek, November tahun lalu.

Shamsinar Abdul Halim, 37, dituduh bersama Sumustapha Suradi, 40, dan seorang lagi yang masih bebas, membunuh Ahmad Raffli di Lorong IM2/29 Bandar Indera Mahkota di sini pada 10 November lalu.

Jefferi Safar, 37, pula dituduh bersama-sama ketua ajaran tersebut, Harun Mat Saat, 48, isterinya, Azida Mohd. Zol, 31, dan pemandu, Shaizral Eddie Nizam Shaari, 38, bersama-sama melakukan konspirasi jenayah iaitu bersetuju antara satu sama lain dengan niat membunuh Ahmad Raffli.

Kesalahan itu adalah bertentangan dengan Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 120B (1) dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan.

Majistret Noor Zaihan Mohamad Ali kemudian menetapkan kes itu akan disebut semula di Mahkamah Tinggi pada 17 Mac ini. - UTUSAN ONLINE

Ibu akui anak bohong, berpakat

Posted: 06 Mar 2014 10:39 AM PST

STOCKHOLM 6 Mac - Ibu warga Malaysia yang sedang dibicarakan atas tuduhan memukul anak-anaknya di Sweden memberitahu bahawa mereka bukan sahaja berupaya berbohong tentang kejadian dipukul tetapi mempunyai motif untuk berbuat demikian.

Sambil menafikan kesemua pertuduhan yang dihadapinya, Shalwati Nor Shal memberitahu, 'cerita' yang ditimbulkan oleh anak-anaknya ketika disoal siasat pegawai polis adalah hasil kekeliruan dan diperbesar-besarkan dan dalam sesetengah kes adalah pembohongan semata-mata.

Walau bagaimanapun, ketika disoal oleh peguam Johan Kallus yang mewakili anak-anaknya, sama ada kesemua kejadian yang dimaksudkan oleh mangsa itu sesuatu yang direka, Shalwati mengakui insiden itu benar-benar berlaku tetapi telah diperbesar-besarkan tentang kaitannya dengan keganasan.

Memandangkan Sweden telah mengharamkan hukuman membabitkan fizikal sejak 1979, ini bermakna Shalwati dan suaminya, Azizul Raheem Awaludin berhadapan dengan hukuman penjara maksimum enam tahun sekiranya didapati bersalah atas tuduhan memukul anak-anak mereka.

Shalwati juga mendedahkan bahawa anak keduanya, Ammar adalah seorang yang suka mencari perhatian dan tidak berpuas hati dengan rakan-rakan sekolahnya yang tidak mempedulikannya.

"Ammar adalah seorang yang kurang matang dan dia berpendapat, boleh menjadi popular sekiranya memberitahu kepada rakan-rakannya yang dia telah dipukul di rumah,'' katanya merujuk kepada dakwaan pihak pendakwaan berhubung perbualan anaknya itu menerusi Skype yang menyatakan dia membenci ibu bapanya.

"Apa lagi yang diperlukan," soal Shalwati sambil menitis air mata ketika memberi keterangan di Mahkamah Daerah Solna.

Ibu kepada empat anak itu juga mempertikai keterangan anak bongsunya, Ariff yang langsung tidak menyentuh mengenai insiden dia dipukul oleh pasangan itu ketika disoal siasat oleh pegawai polis pada awal keterangan, tetapi beberapa minggu kemudian, keterangannya itu berubah.

"Ariff mengagumi Ammar dan mudah dipengaruhi oleh abangnya itu.

"Rotan yang yang digambarkan olehnya kepada pihak polis sebagai sebatang rotan yang lengkap (rotan itu telah patah dua sebelum mereka pindah ke Sweden) hanya digunakan terhadap Ammar ketika di Afrika Selatan,'' kata Shalwati.

Peguam Kristofer Stahre yang mewakili wanita itu ketika ditanya sama ada Aishah mampu berbohong, sambil mengeluh panjang Shalwati memberitahu, anak sulungnya itu sangat cenderung berbuat demikian terutamanya untuk menyembunyikan hal-hal yang memalukannya.

"Misalnya, Aishah pernah berbohong berhubung hal mencuri coklat ketika dia sedang berdiet dua tahun yang lalu," katanya.

Sementara anak ketiganya, Adam pula, Shalwati berkata, mudah terkeliru ketika ditanya soalan kerana dia mempunyai masalah pemahaman.

"Ketika disoal siasat sebelum ini pun, Adam kelihatan keliru dan tidak dapat mengingati tarikh-tarikh dan jawapannya mengelirukan pegawai yang merekodkan keterangan," katanya.

Pada 10 Februari lalu, Azizul Raheem dan Shalwati didakwa atas pelbagai pertuduhan mencabul integriti kanak-kanak dengan cara memukul dan mendera anak-anak mereka.

Perbuatan tersebut didakwa dilakukan di kediaman mereka di Spanga, di pinggir bandar Stockholm di antara 15 September 2010 dan 17 Disember 2013.

Perbicaraan bersambung 10 Mac ini. - THE STAR

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved