Jumaat, 14 Februari 2014

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Laluan bahayakan pengguna

Posted: 13 Feb 2014 10:42 AM PST

Oleh KHAIRUL NAJIB ASARULAH KHAN
utusanN9@utusan.com.my

JALAN Springhill 1/22 Fasa Satu di Port Dickson, Negeri Sembilan yang rosak ternyata membahayakan para pengguna jalan berkenaan, terutama pada waktu malam. - UTUSAN/KHAIRUL NAJIB ASARULAH KHAN

TELOK KEMANG 13 Feb. - Lubang yang semakin membesar dan bahaya di Jalan Springhill 1/22 Fasa Satu, Port Dickson dekat sini memerlukan perhatian pihak kerajaan untuk dibaiki segera.

Menurut penduduk, jalan tersebut telah dua kali diturap tetapi tidak bertahan lama kerana berlaku rekahan dan mendapan, malah saiznya semakin membesar.

Tambah membimbangkan, penduduk mendakwa, di bawah jalan berkenaan merupakan laluan air, yang boleh menyebabkan keadaan lebih teruk jika terus dibiarkan.

Seorang penduduk, Mohamad Mohd. Yusop, 44, berkata, kali terakhir jalan tersebut mendap adalah sejak Oktober lalu.

''Bermula dengan rekahan kecil, lama kelamaan lubang membesar dan mula mendap. Bayangkan pada waktu itu, jika ada kenderaan yang melaluinya tentulah akan membahayakan keselamatan.

''Lagipun, kawasan itu juga bahaya kepada kanak-kanak dan kami meminta kerajaan membaiki segera kerosakan yang berlaku," tegasnya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

G. Mahenthirian, 44, pula mendakwa, dengan hanya meletakkan palang keselamatan tanpa dibaiki semula oleh pihak bertanggungjawab, keadaan itu tidak mendatangkan perubahan.

''Kita telah membuat aduan sejak beberapa bulan lalu dan belum ada tindakan yang menggembirakan. Kita tidak mahu apabila berlaku tragedi, barulah ramai yang datang memulihkannya," katanya.

Seorang lagi penduduk, Suzana Amir Hussain, 46, berkata, jalan tersebut adalah laluan utama dan digunakan lebih 500 penduduk setiap hari.

''Selepas sebahagian ditutup, laluan ini hanya boleh dilalui dengan sebuah kenderaan pada satu-satu masa. Laluan ini dibimbangi terus merekah lebih-lebih lagi jika dilalui oleh kenderaan berat terutama bas-bas sekolah," ujarnya.

Katanya, penduduk bersedia untuk menggunakan laluan alternatif walaupun jauh jika kerajaan bersedia untuk membaikinya segera.

MBMB roboh kotak tanaman halang laluan

Posted: 13 Feb 2014 10:42 AM PST

PASUKAN Penguat Kuasa Bahagian Kejuruteraan dan Alam Sekitar MBMB menggunakan jentolak untuk merobohkan kotak tanaman yang menghalang laluan kaki lima di salah sebuah premis di Melaka Raya Banda Hilir, Melaka, semalam.

MELAKA 13 Feb. - Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) bertindak tegas mengingatkan pemilik premis perniagaan di sekitar bandar raya supaya merobohkan kotak tanaman (planter box) di hadapan dan tepi premis dalam memastikan kaki lima tidak menghalang laluan orang awam.

Pengarah Kejuruteraan dan Alam Sekitar MBMB, Rokman Mohd. Dayan berkata, sebanyak 2,000 premis yang membina struktur kekal termasuk kotak tanaman telah diberikan notis supaya membersihkan kaki lima premis masing-masing daripada halangan berkenaan.

Menurutnya, bermula tahun ini, MBMB akan memberi tumpuan terhadap kerja-kerja meroboh kotak tanaman di hadapan premis perniagaan dengan menggunakan pendekatan lembut melalui notis peringatan di bawah Seksyen 46(1)(b) Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974.

"Kita memberi peluang kepada penyewa premis atau pemilik bangunan untuk merobohkan sendiri kotak-kotak tanaman yang menghalang laluan kaki lima tersebut dalam tempoh hari sebelum kompaun dikeluarkan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita semasa menjalankan Operasi Halangan Planter Box di sekitar Taman Melaka Raya, Banda Hilir di sini hari ini.

Dalam operasi tersebut, sebanyak dua premis telah diberikan notis peringatan sejak Disember tahun lalu tetapi masih gagal diambil sebarang tindakan tegas, namun hari ini, struktur kotak tanaman itu akan dirobohkan dengan menggunakan jentolak.

Jelasnya, kedua-dua premis ini telah membina struktur kotak tanaman di kaki lima hadapan dan tepi premis tanpa kebenaran MBMB yang didapati menghalang parit terbuka.

"Pembinaan struktur itu bukan sahaja menghalang laluan pejalan kaki dan golongan orang kurang upaya (OKU), malah membawa masalah bagi pihak pembersihan untuk menjalankan kerja-kerja penyelenggaraan parit di premis berkenaan," ujarnya.

Selain pembinaan kotak tanaman itu katanya, terdapat juga beberapa masalah lain yang dikenal pasti mendatangkan kesan buruk terhadap alam sekitar termasuk pelepasan air secara terus ke longkang.

Ujar Rokman, pelepasan air secara terus ke longkang tanpa perangkap minyak merupakan satu kesalahan di bawah seksyen 55(3) akta sama dan boleh dikenakan kompaun sebanyak RM500 jika didapati bersalah.

Justeru katanya, penguatkuasaan tersebut diharap dapat menjadi permulaan dan memberi kesedaran kepada pemilik premis terutamanya di sekitar bandar raya untuk lebih peka terhadap kepentingan serta keselesaan orang ramai, selain menyokong usaha kerajaan negeri ke arah Melaka Maju Negeriku Sayang.

Perkukuh kekuatan, persaudaraan Islam

Posted: 13 Feb 2014 10:42 AM PST

MUSA Wahab (kanan) menyampaikan cenderamata kepada Ustaz Don Daniyal Don Biyajid di Dewan D'Sury Kuala Klawang pada Majlis Sambutan Maulidur Rasul di Jelebu, Negeri Sembilan, semalam.

JELEBU 13 Feb. - Lebih 1,500 orang hadir dalam majlis sambutan Maulidur Rasul yang dianjurkan oleh Pejabat Daerah dan Tanah Jelebu bersama Pejabat Agama Islam Daerah Jelebu di Dewan D'Sury, Kuala Klawang dekat sini hari ini.

Pegawai Daerah Jelebu, Mohamed Roduan Ujang berkata, sambutan berkenaan diadakan untuk umat Islam menghayati kisah dan keperibadian junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

''Keperibadian dan akhlak baginda Rasulullah wajib dicontohi dalam mengharungi kehidupan harian sebagai seorang umat Islam," katanya dekat sini hari ini.

Yang turut hadir menyempurnakan sambutan ialah Undang Luak Jelebu, Datuk Mendika Menteri Akhirulzaman, Datuk Musa Wahab dan Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Lui, Mohd. Razi Mohd Ali.

Katanya lagi, umat Islam perlu mengekalkan kesatuan agar tidak berpecah belah sehingga menampakkan agama Islam yang suci itu sebagai ekstrem dan bahaya.

''Bina kekuatan, saling memahami antara satu sama lain dan pelajari ilmu dan ajaran Islam supaya kita tidak mudah dipesongkan dengan fahaman yang tidak betul sehingga membawa kepada perkara yang tidak baik," ujarnya.

Tegasnya, pada saat umat Islam berhadapan pelbagai cabaran daripada musuhnya yang sentiasa iri hati dengan persaudaraan ini, adalah baik umat Islam itu sendiri menjaganya dari dalam supaya ia tidak meledak menjadi lebih parah.

''Marilah kita bersama-sama berusaha untuk menjaga hubungan umat Islam ini dengan baik serta tidak membiarkan agama suci ini dipermainkan anasir luar.

''Belajarlah ilmu dengan betul supaya ia menjadi rujukan dalam kehidupan. Sentiasalah berpandukan kepada al-Quran dan sunah supaya kehidupan kita menjadi lebih selamat," ujarnya.

Pada sambutan berkenaan, ceramah telah disampaikan pendakwah terkenal, Don Daniyal Don Biyajid.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved