Ahad, 2 Februari 2014

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Galak guna pengangkutan awam

Posted: 02 Feb 2014 10:13 AM PST

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusangroup.com.my

Sebahagian warga kota yang menyertai KL'xtra Pagi Bebas Kenderaan, semalam. - UTUSAN/AMIR HAFIZ ABD RAHMAN

KUALA LUMPUR 2 Feb.- Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan mengurangkan penyediaan tempat letak kereta di bangunan-bangunan komersial menerusi penetapan baharu standard piawaian perancangan untuk pembangunan akan datang.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata, langkah tersebut diambil dalam usaha mengurangkan kemasukan kenderaan ke pusat bandar.

Menurutnya, berdasarkan syarat baharu itu hanya setiap 1,000 meter persegi sahaja membolehkan satu lot tempat letak kereta diwujudkan berbanding setiap 500 meter persegi sebelum ini.

"Inisiatif berkenaan bagi menggalakkan penggunaan pengangkutan awam dalam bandar dan amalan gaya hidup sihat.

Ahmad Phesal Talib (hadapan) bersama-sama sebahagian warga kota berbasikal sempena Program Car Free Morning kedua di Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur, semalam.

"Turut terlibat kawasan-kawasan berhampiran stesen transit aliran ringan (LRT) yang akan dikurangkan sebanyak 30 peratus daripada jumlah lot tempat letak kereta dalam jarak 200 meter dari stesen," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan program 'Car Free Morning' kedua, di sini hari ini.

Yang turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Teknikal dan Trafik Kuala Lumpur Car Free Morning (KLCFM), Datuk Naim Mohamad dan Ketua Pengarah DBKL, Datuk Mhd. Amin Nordin Abd. Aziz.

Terdahulu beliau menyertai aktiviti berbasikal bersama kira-kira 2,500 peserta,.

Acara dua jam bermula 7.30 pagi itu disertai peserta yang datang bersama keluarga dan rakan sambil berbasikal, berjalan kaki dan berkasut roda.

Sempena program itu juga beberapa jalan terlibat ditutup.

Antaranya, Jalan Raja Laut, Jalan Sultan Ismail, Jalan Tunku Abdul Rahman, Jalan Dang Wangi, Jalan Ampang, Jalan P.Ramlee dan Jalan Tun Perak.

Tambah Ahmad Phesal, , penetapan baharu jumlah tempat letak kereta berdasarkan piawaian perancangan pembangunan akan dilaksanakan terhadap mana-mana permohonan pembangunan komersial bermula tahun ini.

"Walaubagaimanapun bagi pengurangan lot tempat letak kereta dari stesen LRT telah pun dilaksanakan sejak lebih setahun lalu," jelasnya.

Mengulas mengenai penganjuran program 'Car Free Morning' beliau berkata, ia membuktikan kesungguhan DBKL dalam menyediakan ruang terbaik di tengah-tengah pusat bandar sebagai lokasi riadah terutama kepada warga kota.

Kempen yang dijalankan pada hari Ahad pertama setiap bulan ini adalah antara langkah untuk mengurangkan pelepasan asap karbon dioksida di dalam bandar.

Hari Wilayah: Warga kota rebut ganjaran

Posted: 02 Feb 2014 10:13 AM PST

Orang ramai beratur panjang untuk menaiki bot yang ditawarkan percuma sempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan sepanjang Februari ini di Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 2 Feb. - Warga kota tidak melepaskan peluang memanfaatkan ganjaran yang ditawarkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sepanjang bulan ini sempena Hari Wilayah Persekutuan.

Antaranya, menaiki bot dan pony ride di Taman Tasik Titiwangsa, penggunaan kemudahan sukan seperti gelanggang futsal, tenis, badminton , squash dan penggunaan tandas awam DBKL.

Turut ditawarkan semua kompaun trafik sebanyak RM30.

Tinjauan Utusan Malaysia hari ini mendapati taman berkenaan menjadi tumpuan warga kota membawa ahli keluarga beriadah, walaupun terpaksa beratur panjang untuk menaiki bot disediakan.

Seorang pekerja swasta, Mazlina Rais, 40, menyifatkan tawaran itu sebagai usaha menggalakkan lagi warga kota melakukan aktiviti riadah bersama keluarga.

"Saya memang selalu datang ke sini bersama-sama ahli keluarga terutama pada sebelah petang setiap hujung minggu.

" Tawaran ini saya anggap sebagai hadiah yang tidak ternilai," kata ibu kepada empat orang anak itu.

Pekerja swasta, Rozaidi Ramli, 38, pula berkata, dia sememangnya tidak sabar untuk menyambut Hari Wilayah Persekutuan yang jatuh pada 1 Februari setiap tahun itu.

Katanya, ini kerana sempena sambutan itu pelbagai ganjaran menarik ditawarkan kepada warga kota.

"Walaupun tiada insentif baharu ditawarkan tahun ini, usaha DBKL mengekalkan tawaran percuma seperti menaik bot dan pony ride serta semua kompaun trafik sebanyak RM30 ia sudah cukup baik,"katanya.

Turut sependapat dengan Rozaidi, Mekahinda Nasor, 38.

Katanya, pemberian 'goodies' dan penganjuran pelbagai aktiviti melibatkan warga kota itu sekurang-kurangnya memberi peluang mereka menghayati perayaan itu.

"Saya berharap warga kota dapat memanfaatkan tempoh tawaran yang diberikan ini sebaik mungkin,"katanya.

SPUK: Perkasa kemahiran, tambah pendapatan usahawan kecil WP

Posted: 02 Feb 2014 10:13 AM PST

SEBAHAGIAN peserta kursus kecantikan SPUK bergambar selepas penyampaian sijil tamat kursus di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

KUALA LUMPUR 2 Feb. - Kira-kira 46 peserta menyertai kursus kecantikan melalui Skim Pembangunan Usahawan Kecil (SPUK) anjuran Yayasan Wilayah Persekutuan (YWP), baru-baru ini.

Pengurus Bahagian Perancangan & Pembangunan Komuniti YWP, Ida Harlina Ikhwan Nasir berkata, program itu merupakan inisiatif berterusan yayasan untuk memperkasakan kemahiran dan menambah pendapatan usahawan-usahawan kecil di seluruh wilayah ini.

"Semua peserta diharapkan dapat mengamalkan teknik dan ilmu yang dipelajari.

"Saya percaya hanya kemahiran akan membezakan tahap marhalah dan pendapatan seseorang usahawan," katanya pada majlis penutupan dan penyampaian sijil kepada 46 peserta di sini.

Kursus yang dikendalikan Akademi Jemari itu memfokuskan kepada dua jenis kursus iaitu Solekan & Dandanan Rambut, Tudung dan Spa & Rawatan Muka.

Sepanjang kursus selama empat hari itu peserta diberi pendedahan secara praktikal bertujuan meningkatkan kemahiran serta kualiti perkhidmatan kepada pelanggan.

Peserta juga dibekalkan dengan peralatan dan keperluan untuk dipraktikkan dan memulakan perniagaan secara kecil-kecilan, khususnya secara bergerak atau dari rumah.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved