Khamis, 16 Januari 2014

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


'Macam tak ada sinar'

Posted: 16 Jan 2014 10:14 AM PST

Oleh FERZALFIE FAUZI dan SUFIAN HADI MOHD. SOJAK
sukan@utusan.com.my

Khairy Jamaluddin

KUALA LUMPUR - Sudahlah dikejutkan dengan berita Pengurus Besar, Kenny Goh mahu meletak jawatan, Persatuan Badminton Malaysia (BAM) menerima satu lagi tamparan apabila ditegur oleh Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin.

Hendak buat perubahan tetapi tidak jadi, itu kata Khairy ketika datang menonton kejohanan Siri Super Terbuka Malaysia di Stadium Putra, Bukit Jalil semalam, yang menyaksikan sebahagian besar wakil negara tersingkir awal.

Walaupun Presiden baharu, Tan Sri Tengku Mahaleel Tengku Ariff memerlukan masa untuk membuat perancangan, namun Khairy menegaskan, beliau juga mempunyai hak menyatakan kebimbangan mengenai prestasi semasa badminton.

Kem badminton negara turut pulang dengan keputusan mengecewakan pada Sukan SEA di Myanmar minggu lalu dengan sekadar meraih satu pingat emas menerusi Woon Khe Wei-Vivian Hoo.

"Prestasi di Myanmar kurang memuaskan dan di Terbuka Malaysia sekarang tidak beberapa bagus. Saya sudah memberi masa kepada kepimpinan baharu BAM untuk buat beberapa perubahan nampaknya seperti tidak ada sinar di hujung terowong," katanya kepada media ketika ditemui di Stadium Putra, Bukit Jalil semalam.

Tengku Mahaleel mula memimpin BAM sejak Julai tahun lalu namun sejak dari itu beliau dilihat masih kurang jelas tentang perubahan yang ingin dilakukan dan ia tidak selancar seperti yang dijangkakan oleh peminat badminton tanah air.

Jelas Khairy, selepas Terbuka Malaysia beliau akan berjumpa kepimpinan BAM untuk membincangkan beberapa perkara serta mendapat penjelasan berikutan Tengku Mahaleel terlalu banyak menggalas tanggungjawab dalam badan tersebut.

"Tidak ada pengagihan tugas yang jelas. Tidak beberapa jelas mengenai jawatankuasa, yang ada membuat keputusan di luar skop. Kedudukan hari ini masih sama, seperti tahun lepas masih bergantung kepada seorang pemain (Datuk Lee Chong Wei).

"Tidak cukup pemain untuk berada di kedudukan 20 teratas dunia, begitu juga pendedahan di peringkat kebangsaan dan peringkat tertinggi. Sebelum ini ramai beraksi di kejohanan antarabangsa tetapi dikurangkan," katanya.

Ujar Khairy, BAM juga tidak ada petunjuk prestasi utama (KPI) yang jelas mengenai kedudukan pemain di ranking antarabangsa dan dari segi pembangunan juga masih banyak bergantung kepada Sekolah Sukan serta Majlis Sukan Negara (MSN).

"Bukan saya hendak salahkan kepimpinan baharu tetapi saya hanya meluahkan kebimbangan kerana saya risau mereka tidak tangani masalah," katanya.

Liga Malaysia kini sudah jadi fenomena

Posted: 16 Jan 2014 10:14 AM PST

Oleh Herman Hamid
sukan@utusan.com.my

RIBUAN penyokong Pahang menyerbu kaunter jualan tiket di Stadium Darul Makmur, Kuantan semalam untuk mendapatkan tiket perlawanan Piala Sumbangsih yang akan berlangsung malam ini. - UTUSAN/AHMAD ZAKKI JILAN

KUANTAN - Bahang Liga Malaysia (Liga-M) musim ini jelas dirasai dalam kalangan penyokong Tok Gajah yang seawal pukul 7 pagi mula memenuhi pekarangan Stadium Darul Makmur semalam bagi memastikan tidak ketinggalan mendapatkan tiket perlawanan Piala Sultan Ahmad Shah antara Pahang menentang Lions XII.

Biar pun keadaan sesak sebaik kaunter dibuka pada pukul 10 pagi, namun keseluruhannya proses penjualan tiket di Stadium Darul Makmur dan Stadium Temerloh berjalan lancar tanpa sebarang insiden.

Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang (PBNP), Fuzzemi Ibrahim berkata, sambutan hangat penyokong Tok Gajah itu jelas satu petanda baik dalam usaha semua pihak untuk melihat bola sepak tempatan menjadi fenomena dalam kalangan rakyat.

Katanya, biar pun merupakan aksi sulung Liga Super, namun keterujaan peminat kepada pasukan Tok Gajah yang berjaya membawa pulang Piala Malaysia musim lalu nyata suatu khabar gembira yang pasti menyemarakkan semangat pemain untuk memberi aksi terbaik malam ini.

''Saya harap sambutan penyokong yang diberikan ini akan berterusan sepanjang musim 2014, bukan sahaja peminat di Pahang malah di seluruh negara.

''Kalau lihat sambutan peminat yang datang seawal pukul 7 pagi bagi mendapatkan tiket, saya anggap ini adalah fenomena baru kepada bola sepak kita.

''Sudah tentu kita mahu senario positif ini berterusan dan pada masa sama penyokong kita menunjukkan semangat kesukanan yang tinggi dalam apa jua keadaan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini semalam.

Mengenai jualan tiket, Fuzemi berkata, penyokong Tok Gajah masih boleh mendapatkan tiket bagi menyaksikan perlawanan malam ini di kaunter Stadium Darul Makmur mulai pukul 10 pagi.

''Tiket perlawanan Piala Sultan Ahmad Shah masih ada untuk jualan esok (hari ini). Cuma tiket untuk tempat duduk utama berharga RM25 telah habis dijual.

''Keseluruhan kita peruntukkan 31,000 keping tiket mengikut kapasiti tempat duduk Stadium Darul Makmur. Walaupun sambutan tinggi, namun kita perlu patuhi aspek keselamatan selain untuk keselesaan penyokong sendiri," jelasnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved