Isnin, 27 Januari 2014

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Survival negara tanpa PATI

Posted: 27 Jan 2014 10:56 AM PST

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

Para majikan berbaris panjang di pekarangan Pusat Kelulusan Setempat (OSC) bagi mendaftarkan pekerja asing pada hari terakhir Program Khas Pengurusan PATI (PKPP) di Kementerian Dalam Negeri (KDN), baru-baru ini.

Pada 1988 lagi isu pendatang haram sudah berbangkit sebagai isu besar di Malaysia.

Ketika itu, Tan Sri Dr. Rais Yatim sebaik sahaja keluar dari Kementerian Luar, telah didatangi pihak-pihak dari Indonesia untuk merundingkan berhubung pekerja-pekerja dan petugas dari Indonesia ke Semenanjung.

Dan sebagai bekas Menteri Luar, kata Rais kepada mereka, Malaysia mesti mengutamakan pekerja-pekerja atau penjawat profesional dalam kalangan pakar. Yakni, pakar jururawat yang tinggi tahap khidmatnya, pakar matematik, bahasa dan perubatan termasuk daripada sektor guru.

Namun pada waktu itu Rais 'bertembung politik' pula dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad menyebabkan projek membawa masuk pakar-pakar berkenaan terbengkalai.

Sejak 1988 itulah dianggarkan sejumlah 3.5 juta manusia telah bergerak masuk ke negara ini. Hampir 50 peratus atau lebih terdiri daripada mereka bertaraf pendatang asing tanpa izin (PATI).

Istilah pendatang haram dan tanpa izin menunjukkan kita ibarat 'sejumlah orang yang takut'. Sepatutnya diistilahkanlah sebagai pendatang haram di sisi undang-undang. Malangnya, suara untuk mengekalkan istilah pendatang haram itu 'tenggelam' dek kononnya atas pertembungan kemanusiaan.

Soalnya, isu kemanusiaan Malaysia tidak difikirkan tetapi kemanusiaan warga asing pula yang diserabutkan - terdiri daripada warga Indonesia, Bangladesh, Myanmar, China dan India sehingga mencecah 3.5 juta.

Rais, 72, yang kini Penasihat Kerajaan dalam Hal Ehwal Budaya dan Sosial menarik perhatian penulis mengenai isu PATI yang kini digerak gempur oleh Kementerian Dalam Negeri di bawah teraju menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.

"Betapa oleh kerana fenomena sosial begitu berat terutama daripada PATI Indonesia dan Bangladesh yang 'tidak mewakili para profesor' atau nilai tambah kepada Malaysia, melainkan hanya sekadar datang sebagai buruh kasar - maka dari segi budaya dan fakta penyusunan masyarakat tidak hadir atau wujud menerusi mereka.

"Tujuan sebahagian mereka datang semata-mata untuk mencabul undang-undang negara ini khasnya risiko yang terpaksa ditanggung (Jabatan) Imigresen, walhal mereka ini hantar balik berbilion-bilion ringgit ke negara asal.

"Bagaimanapun jika diteliti sedalam-dalamnya, kemasukan PATI ini seakan-akan terancang," kata Rais ketika ditemui di pejabat Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di Gombak, kelmarin.

"Kita boleh kata benar kita ada rezeki emas tapi alasan itu tidak boleh diterima. Mereka datang ramai disebabkan kelonggaran kita.

"Mungkin ada yang kecil hati dengan ulasan saya ini tapi ini benar.

"Antara tekong, mereka berurusan dengan majikan. Ini berlaku terutamanya antara 1989-1990 yang memang amat mudah orang luar masuk ke pantai kita di Sabah dan Terengganu, serta sedikit di Sarawak. Waktu masuk di Tanjung Tuan, Negeri Sembilan dan Pulau Pisang di Pontian, Johor, ini semua dalam pengamatan kita, ya (pengamatan) semasa saya di penghujung bertugas di Wisma Putra pada 1987," kata beliau.

"Memang diakui PATI bekerja dan beri sumbangan besar kepada khidmat tenaga di Malaysia antaranya di ladang-ladang getah dan sawit. Ini menyumbangkan pengeluaran kasar negara.

"Namun di sebaliknya kita menanggung beban sosial amat berat seperti aspek perubatan dan perumahan."

Di satu sisi yang lebih penting lagi, kata Rais:

"Lambakan PATI atau warga asing di negara ini mengajar orang Malaysia menjadi 'tuan besar'.

"Ini khasnya ditujukan kepada orang Melayu yang tak reti (tak berupaya) nak buat kerja-kerja kasar dan asas yang temukan tanah dan tangan, libatkan pertukangan bancuh simen dah tak 'reti' dan tak mahu."

Disebabkan kos pemburuhan murah dalam kalangan warga asing, lama-kelamaan kesemua (kerja) diserah kepada mereka - daripada jual teh tarik, ambil gerai di Jalan Chow Kit sehinggalah buat perkampungan di Balakong dan Berembang.

"Kita dipesongkan dengan majlis keramaian mereka di Taman Dagang, warga Bangladesh pula besar jumlahnya sehinggakan orang Melayu nak sewa kedai di situ pun takut. Di Ampang Point, peniagaan kecil-kecilan dirampas orang asing. Orang Melayu tak ada tempat, di pasar borong pun tak ada.

"Daripada 10 kontraktor tempatan, sembilan guna tenaga buruh luar. Cina, Melayu tak reti bancuh simen, jadi penurap jalan.

"Dengan ini suara Bangladesh, India, Myanmar sudah jadi besar sehinggakan pihak berkuasa rumit untuk bertindak," katanya.

Dalam soal ini, mungkin ada pandangan disuarakan 'kalau tidak ada 3.5 juta PATI dan warga asing, macam mana Malaysia nak survive?".

"Soalnya, survival kita mesti bebas PATI seperti orang Amerika Syarikat, England, Eropah dan Ireland yang menggunakan tenaga keluarga. Kita perlu beransur-ansur kembali ke dunia pra-1988. Ini bukan mudah, cuma melainkan diri sendiri dengan memastikan pengambilan tenaga luar dikurangkan.

"Hal ini mesti direjimentasi dengan pelajaran kita. Ini, nak masak gulai sebelanga pun tak pandai dah, terpaksa guna orang luar. Sistem latihan kita mesti ke arah hidup berdikari," kata Rais.

Baik Rais mahupun penulis sendiri, kami bersetuju kalau orang Barat boleh buat apa sahaja kerja tanpa PATI, kenapa tidak kita juga?

Jika anggaran RM1,000 digaji kepada 3.5 juta orang, maknanya wang dihantar balik seperti dianggarkan oleh pakar ekonomi mencapai angka RM10 bilion hingga RM15 bilion. Ini mewakili separuh daripada nilai RM30 bilion yang dibekalkan oleh Petronas pada masa ini.

Kita tidak boleh beranjak terutama dari segi penetapan gaji kepada pekerja asing. Amaun gaji pembantu rumah misalannya tidak wajar ditentukan oleh pihak luar (kerajaan mereka). Jika sekarang mereka menuntut RM800 sebulan untuk gaji pembantu rumah, akan datang tak tahulah.

Kita jangan dilihat sentiasa beralah. Beban sosial pada negara iaitu beban pertukaran budaya yang mereka bawa sangat berat. Sekarang, warga Sudan dan Nigeria pun sudah ramai bilangannya di Kuala Lumpur.

Dan apabila ditanya adakah mereka pelajar antarabangsa di sini, jawabnya tidak.

Sekali lagi penguatkuasaan kita cukup nominal atau hanya pada nama.

Kita khuatir mereka ini macam Belanda dapat tanah. Lama-kelamaan kampung tergadai.

Bahasa Melayu baku, bahasa ilmu dan perpaduan

Posted: 27 Jan 2014 10:56 AM PST

DARI JENDELA TOK KI

KENYATAAN Profesor Diraja Ungku Aziz Ungku Abdul Hamid mengenai bahasa Melayu amat menarik untuk direnungkan.

Kata beliau - Malang sekali bahasa Melayu ketika ini dikira bahasa rojak. Seolah-olah tidak punyai keperibadian sendiri sama seperti budaya kita.

Bahasa adalah alat komunikasi dan pengucapan. Ia mempunyai etos yang menghubungkan manusia dengan manusia dan juga budaya.

Bahasa jiwa bangsa menggambarkan sesuatu bahasa yang tidak saja diamal dan dihayati tetapi terkandung makna yang menghubungkan pemikiran dan hati.

Bahasa Melayu di Malaysia telah wujud ratusan tahun bersama kehadiran bangsa Melayu dan mengukir sejarah, tradisi dan budayanya. Apabila orang Cina dan India yang datang lebih awal di Tanah Melayu mereka menuturkan bahasa Melayu Peranakan sehingga digelar bahasa Cina dan India Peranakan.

Bahasa Melayu pada waktu itu walaupun sifatnya Peranakan tetapi menjadi bahasa perhubungan dan pengucapan dan ia mampu membina asas perpaduan.

Selepas merdeka bahasa Melayu ditempatkan dalam sistem pendidikan yang membolehkan ia dipelajari secara tertib dengan pemahaman terhadap nahu dan ayat sehingga ia menjadi baku dalam sebutan.

Di suatu tahap bahasa Melayu menjadi bahasa ilmu di institusi pengajian tinggi (IPT) dan mampu melahirkan ramai graduan dalam pelbagai lapangan dan menyumbang kepada kemajuan negara.

Cabaran globalisasi menyebabkan bahasa Inggeris mula dominan di IPT dan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) diperkenalkan untuk mengukuhkan subjek Sains dan Matematik.

PPSMI kemudiannya digantikan dengan strategi Memartabat Bahasa Melayu dan Memperkasa Bahasa Inggeris (MBMMBI) iaitu memartabat bahasa Melayu dan memperkasa bahasa Inggeris. Pendekatan bilingual ini bertujuan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa Inggeris sebagai bahasa dunia.

Strategi ini adalah sesuatu yang bijaksana. Memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, penyelidikan dan pengkaryaan mampu menjadikan bahasa ini berperanan di pentas dunia. Lebih 300 pengucap bahasa ini di rantau Asia Tenggara dan dengan pertumbuhan IPT yang pesat membolehkan pelajar luar negara mempelajarinya.

Ia menuntut keberanian dalam kalangan pembuat dasar menjadikan bahasa Melayu wajib dipelajari oleh setiap warganegara Malaysia secara baku dan ditawarkan kepada pelajar-pelajar luar negara.

Dalam tradisi Islam, ilmuan Islam menguasai banyak bahasa sebagai sumber mendapatkan ilmu. Al-Biruni mempelajari bahasa Hindu di India dan menjadikan bahasa itu sebagai alat menguasai ilmu seperti matematik, perubatan dan astronomi.

Bahasa Melayu tidak dapat mengelak dairpada meminjam bahasa lain terutama dalam bidang sains dan teknologi. Tetapi ia mestilah dalam struktur kebahasaan yang betul dan penggunaan kosa kata yang bertepatan.

Keupayaan bahasa Melayu menjadi bahasa sains dan teknologi membolehkan kemajuan berlaku dan kemampuan bersaing terbina. Terbukti kemajuan negara Barat seperti Perancis dan Jerman menggunakan bahasa ibundanya dan kemajuan Jepun, Cina dan Korea menggunakan bahasa ibundanya seimbang dengan apa yang berlaku di kalangan pengguna bahasa Inggeris.

Mempelajari bahasa Cina umpamanya tidak salah asal sahaja penguasaan bahasa Melayu diutamakan. Bangsa Cina bakal bangun sebagai sebuah kuasa besar suatu ketika nanti. Mempelajarinya adalah persiapan untuk mempelajari ilmunya terutama dalam bidang siber.

Dalam konteks Malaysia penggunaan bahasa Melayu tidak harus diremehkan. Dasar ini ada dalam sistem pendidikan tidak pula meremehkan bahasa Inggeris dan memperleceh bahasa sukuan.

Lebih-lebih lagi bahasa Melayu secara Perlembagaan adalah bahasa rasmi dan dalam pendidikan adalah bahasa pengantar. Ia menjadi asas kepada perpaduan negara.

Jangan biarkan bahasa Melayu menjadi bahasa rojak akibat pengaruh teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang boleh menjejas kebakuan bahasa ini.

Kebakuan dalam perhubungan, percakapan dan pengkaryaan amat penting diperkukuhkan supaya bahasa Melayu mampu tampil sebagai bahasa ilmu, sains dan teknologi.

Tekad politik dan perpaduan yang tinggi amat diperlukan untuk mencapai cita-cita ini. Isu bahasa tidak harus menjadi gelanggang kelompok cauvinis yang menajamkan lagi masalah kaum di sini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved