Ahad, 29 Disember 2013

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


MSN sedia timbang cari jurulatih

Posted: 29 Dec 2013 10:42 AM PST

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my

Khairulnizam berjaya memenangi pingat emas pada Sukan SEA Myanmar 2013 di Nay Pyi Taw.

KUALA LUMPUR - Majlis Sukan Negara (MSN) sedia mempertimbangkan permintaan pelayar negara, Khairulnizam Mohd. Afendy yang memohon khidmat jurulatih bagi mempersiapkan diri untuk kalendar 2014 walaupun permohonan tersebut sudah dibuat sekian lama sebelum bermulanya Sukan SEA 2013 Myanmar lagi.

Menurut Ketua Pengarah MSN, Datuk Seri Zolkples Embong, pihaknya akan mengadakan perbincangan dengan Persatuan Pelayaran Malaysia (MYA) secepat mungkin.

"Kita juga akan melihat apa perancangan untuk ketiga-tiga atlet pelayaran, Khairulnizam, Ahmad Syukri Abdul Aziz dan Mohamad Faizal Norizan yang berjaya meraih emas di Sukan SEA 2013 Myanmar baru-baru ini," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), semalam.

Jelasnya, ketiga-tiga atlet pelayaran tersebut juga akan diberi keutamaan untuk beraksi di Sukan Asia 2014 Incheon dan kelayakan ke Sukan Olimpik 2016 Rio.

Khairulnizam, Khamis lalu membuat kenyataan kepada media berharap MSN dan MYA dapat menunai janji memberikannya khidmat jurulatih selepas berjaya membawa pulang pingat emas untuk negara di temasya dwi tahunan tersebut yang berakhir 22 Disember lalu.

Perkara ini telah disuarakan oleh Khairulnizam kepada Utusan Malaysia sebelum dia berangkat ke Myanmar lagi, apabila dia memerlukan khidmat jurulatih sebelum mengharungi Sukan SEA.

Bagaimanapun, perkara tersebut hanya dipandang sepi dan dia berharap permintaannya dapat ditunaikan selepas dia berjaya membantu kontinjen Malaysia dengan meraih emas dalam acara laser standard.

Dia hanya mendapat sentuhan jurulatih dengan berkelana ke Croatia, Oktober lalu untuk menimba ilmu bersama jurulatih, Aron Lolic yang pernah melatihnya dalam tempoh sementara sebelum beraksi di Sukan Olimpik 2012 London.

Ditanya sama ada Khairulnizam akan diberi peluang untuk berlatih di Croatia bersama Lolic seandainya dia tidak mendapat khidmat jurulatih baharu di Malaysia, Zolkples berkata, mereka akan melihat kembali apa alternatif terbaik buat Khairulnizam.

Khairulnizam juga masih menimbang sama ada akan beraksi di Sukan Asia 2014 Incheon atau Kejohanan Pelayaran Dunia 2014 Santander dan dia lebih cenderung untuk memilih menyertai kejohanan dunia kerana mahu segera melayakkan diri ke Sukan Olimpik 2016 di Rio.

Bagi melayakkan diri ke Sukan Olimpik Rio, Khairulnizam perlu me nempatkan diri antara 30 atau 40 pe layar terbaik daripada 48 negara yang mengambil bahagian di Kejohanan Pe layaran Dunia 2014 Santander.

Pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM), Arau dalam jurusan Diploma Sains Sukan itu juga mengakui bahawa dia juga perlu membahagikan masa antara belajar, berlatih serta menyertai kejohanan, namun semuanya berjalan lancar pada 2013 sehingga dia berjaya menempatkan diri antara 60 pelayar terbaik daripada 130 peserta yang mengambil bahagian di Kejohanan Pelayaran Laser Dunia 2013 Oman.

Josiah lupakan gelaran dunia

Posted: 29 Dec 2013 10:42 AM PST

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my

Josiah Ng

KUALA LUMPUR - Siri Piala Dunia Klasik III di Guadalajara, Mexico dan Kejohanan Trek Dunia 2014 Cali adalah dua kejohanan besar yang tidak akan disertai pelumba trek negara, Josiah Ng yang masih bergelut dengan kecederaan.

Pelumba berusia 33 tahun itu mengalami kecederaan patah tulang rusuk dan selangka ketika beraksi pada Siri Piala Dunia Klasik II di Aguascalientes, Mexico apabila terbabit dalam kemalangan semasa saringan kedua dalam pusingan pertama acara keirin.

Menurut Josiah, dia sedang berusaha untuk kembali sembuh seperti biasa dan akan menjalani satu lagi pemeriksaan hari ini di Amerika Syarikat bagi memastikan tulang selangka kanan berada dalam keadaan normal.

"Selepas pemeriksaan ini barulah saya akan mengetahui tahap kecederaan saya dan menunggu keputusan doktor sama ada saya boleh kembali berlatih atau tidak," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, semalam.

Kemalangan tersebut berlaku awal bulan lalu apabila Josiah sedang memecut untuk menghampiri pelumba Argentina, Hernan Botasso Leandro dan secara tiba-tiba pelumba New Zealand, Matthew Archibaldmenghimpitnya menyebabkan dia terjatuh sebelum dilanggar pelumba Itali, Francesco Ceci dari belakang.

"Saya rasa boleh kembali berlatih dalam masa terdekat tetapi tidak mungkin dapat menyertai Siri Piala Dunia Klasik III di Guadalajara dan peluang saya untuk melayakkan diri ke Kejohanan Trek Dunia di Cali juga musnah.

"Sekarang saya hanya fokus untuk mempersiapkan diri untuk Sukan Komanwel 2014 Glasgow dan Sukan Asia 2014 Incheon," katanya yang mahu mengucapkan ribuan terima kasih kepada ketua jurulatih, John Beasley, Institut Sukan Negara (ISN) dan Majlis Sukan Negara (MSN).

Josiah juga ingin berterima kasih kepada Konsulat Malaysia di Mexico yang sempat melawatnya di hospital, serta ribuan peminatnya di laman sosial, Facebook dan paling penting sekali kepada isterinya, Kim Ong, keluarga dan rakan-rakan yang tidak putus-putus memberi kata semangat kepadanya.

Sementara itu, Timbalan Presiden Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM), Datuk Naim Mohamad ketika dihubungi berkata, Josiah terpaksa menempuhi kesukaran selepas terbabit dalam kemalangan tersebut apabila perlu menjalani rawatan susulan di Amerika Syarikat dengan menaiki bas ekspres.

"Dia tidak boleh menaiki kapal terbang disebabkan tahap kecederaannya, apa yang saya dapat tahu dia juga sudah menjalani satu pembedahan dan tidak sempat untuk menyertai Siri Piala Dunia Klasik III kerana belum sembuh sepenuhnya.

"Hanya Azizulhasni Awang, Fatehah Mustapa dan Ju Pha Som Net yang akan menggalas cabaran negara dalam di kejohanan tersebut," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved