Ahad, 22 Disember 2013

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Selamat tinggal Myanmar

Posted: 22 Dec 2013 10:18 AM PST

Persembahan bunga api pada upacara penutup Sukan SEA Myanmar 2013 di Stadium Utama Wunna Theikdi, semalam.

NAY PYI TAW - Setelah 16 hari berlangsung bermula 4 Disember dan dibuka secara rasmi 11 Disember lalu, Sukan SEA Myanmar ke-27 yang diadakan di Nay Pyi Taw dan Yangon akhirnya melabuhkan tirai, semalam.

Upacara penutupan telah disempurnakan dengan jayanya di Stadium Wunna Theikdi yang turut disaksikan 30,000 penonton oleh Naib Presiden Myanmar, U Nyan Tun sambil disajikan pelbagai upacara kebudayaan dan hiburan serta letupan bunga api.

Mempertandingkan 33 jenis sukan dengan pecahan 287 acara, kontinjen Thailand muncul juara keseluruhan apabila terlalu unggul dengan meraih 107 pingat emas, 94 perak dan 81 gangsa.

Hajat tuan rumah untuk muncul juara di tempat sendiri tidak kesampaian apabila menduduki tempat kedua dengan mendapat 86 pingat emas, 62 perak dan 85 gangsa sementara Vietnam di tangga ketiga, 73 emas, 86 perak dan 86 gangsa..

Malaysia menamatkan kempen di tangga kelima dengan memungut 43 pingat emas, 38 perak dan 77 gangsa di belakang Indonesia, 65 emas, 84 perak serta 111 gangsa.

Tempat keenam adalah pasukan Singapura, diikuti Filipina, Laos, Kemboja, Timor Leste dan Brunei.

Akuatik kekal menjadi lubuk emas kontinjen negara dengan 12 pingat berjaya dikaut, lapan dari acara terjun serta empat melalui acara renang dan karate juga tidak kurang hebatnya apabila meraih tujuh pingat emas.

Acara-acara sukan lain yang turut menyumbangkan emas buat negara adalah olahraga (4), ekuestrian (3), wusyu (3), memanah (2), muay (2), hoki (2), pelayaran (2), pencak silat (2), menembak (1), bina badan (1), snuker/billiard (1) dan badminton (1).

Atlet terjun negara, Ooi Tze Liang, muncul atlet terbaik negara dengan meraih tiga pingat emas.

Secara keseluruhan, tiada masalah sepanjang penganjuran di Sukan SEA Myanmar dengan kemudahan infrastruktur sukan yang disifatkan terbaik, malahan tidak keterlaluan boleh dianggap bertaraf dunia.

Berbanding dengan Indonesia dua tahun lalu, Sukan SEA kali ini dilihat lebih lancar dengan layanan yang cukup baik kepada atlet, pegawai dan media.

Singapura bakal menjadi tuan rumah bagi Sukan SEA ke-28 yang akan dianjurkan pada tahun 2015.

Tempat keempat, tidak berbaloi

Posted: 22 Dec 2013 10:18 AM PST

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Kegagalan Harimau Muda mempertahankan gelaran Sukan SEA, malah kempunan sebarang pingat di Nay Pyi Taw, kelmarin, bagaikan tidak berbaloi dengan segala pelaburan mahal dan persediaan rapi yang diatur Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) buat mereka.

Dua bekas jurulatih negara, B. Sathianathan dan Wan Jamak Wan Hassan turut meragui soal konsistensi anak buah Datuk Ong Kim Swee sekali gus membuktikan Malaysia belum boleh mendabik dada merekalah raja bola sepak Asia Tenggara seperti Sukan SEA Laos 2009 dan Indonesia 2011.

"Saya lihat empat pasukan separuh akhir Sukan SEA kali ini setaraf, tetapi pasukan kita pula yang tidak konsisten dan tuah tidak menyebelahi kita (kalah penalti 3-4 dengan Indonesia di separuh akhir). Saya 'keberatan' untuk katakan kita raja Asia Tenggara selagi tidak konsisten pertahankan pingat emas.

"Bagi saya jika hadir sebagai juara bertahan tetapi akhirnya, pulang tanpa pingat itu satu kegagalan," kata Sathianathan, jurulatih Angkatan Tentera kepada Utusan Malaysia ketika diminta mengulas pencapaian tempat keempat Harimau Muda selepas tunduk 2-1 kepada Singapura pada penentuan gangsa, kelmarin.

Wan Jamak, yang kini merupakan jurulatih PKNS dan bekas pengendali Malaysia dari 1996 hingga 1997, turut sependapat dengan rakan sejawatannya berhubung tuah yang menafikan kemaraan barisan muda negara, Khamis lalu sekali gus kempunan walau sebutir gangsa pun sebagai sagu hati temasya ke-27 itu.

"Dengan persediaan mereka ke Sukan SEA yang memang hebat sebelumnya (dihantar bagi siri persahabatan di Slovakia, Mac hingga Julai lalu) dan juara Pestabola Merdeka, September lalu, sepatutnya pencapaian di Nay Pyi Taw itu juga lebih baik (daripada tempat keempat).

"Malah jika kegagalan itu dikaitkan dengan faktor kehilangan ramai tonggak (antaranya Gary Steven Robbat, Syahrul Azwari Ibrahim, Wan Zack Haikal Wan Nor, Junior Eldstal dan Wan Zaharulnizam Zakaria), alasan tersebut bukanlah sesuatu yang baik," kata anggota skuad yang layak ke Sukan Olimpik Moscow 1980 itu.

Sathianathan dan Wan Jamak seterusnya menyarankan supaya lebih banyak usaha dilipatgandakan oleh skuad bawah 23 tahun itu selepas ini terutamanya bagi menghadapi Sukan Asia Incheon, September tahun depan yang tahap persaingannya jauh lebih tinggi.

Temasya itu turut membenarkan khidmat tiga pemain lebih umur, namun Kim Swee perlu mencapai tanda aras pencapaian baharu selepas Datuk K. Rajagobal membawa anak buahnya dari tempat ketiga Kumpulan A ke pusingan kedua Sukan Asia Guangzhou 2010 sebelum ditewaskan Iran 3-1.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved