Ahad, 22 Disember 2013

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Isu mengintip: Israel minta penjelasan Amerika Syarikat

Posted: 22 Dec 2013 03:05 PM PST

TEL AVIV 23 Dis. - Israel semalam meminta Washington supaya menjelaskan tentang pendedahan berhubung pemantauan emel pegawai kanan Israel termasuk bekas Perdana Menteri, Ehud Olmert dan Menteri Pertahanan, Ehud Barak oleh Amerika Syarikat (AS).

Menurut maklumat terbaharu yang dibocorkan oleh bekas kontraktor Agensi Keselamatan Kebangsaan Amerika Syarikat (NSA), Edward J Snowden dan dikongsi oleh akhbar The New York Times, The Guardian dan Der Spiegel, agensi risikan AS dan sekutunya dari Britain, GCHQ mengintip sebanyak lebih 1,000 sasaran termasuk pegawai Israel.

Menteri Risikan Israel, Yuval Steinitz semalam menganggap perbuatan mencuri dengar perbualan ke atas Perdana Menteri Israel adalah `tidak sah sedangkan Israel tidak mencuri dengar perbualan Presiden AS, White House mahupun Setiausaha Pertahanan Amerika. - DPA

Isu diplomat: India tingkatkan tekanan ke atas Amerika

Posted: 22 Dec 2013 03:02 PM PST

NEW DELHI 23 Dis. - India terus meningkatkan tekanannya ke atas Amerika Syarikat (AS), semalam berhubung kegemparan penahanan dan arahan menanggalkan pakaian membabitkan satu daripada diplomat wanitanya di New York, baru-baru ini.

Menteri Luar India, Salman Khurshid sedang berusaha untuk mengurangkan masalah itu dengan menyifatkan kemelut tersebut tidak sepatutnya dibenarkan untuk merosakkan hubungan berharga" antara kedua negara.

Mereka (AS) perlu melakukan sesuatu. Menyambut baik (keputusan) tidak cukup," katanya kepada agensi berita India, Press Trust. - AFP

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved