Jumaat, 13 Disember 2013

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


366 tahanan penjara Aleppo dibebaskan.

Posted: 13 Dec 2013 09:30 AM PST

DAMSYIK 14 Dis. - Pihak berkuasa Syria semalam membebaskan 366 orang tahanan `atas alasan kemanusiaan di penjara Aleppo yang terletak di utara negara tersebut yang kini berada di bawah pengepungan penentang kerajaan.

Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria berkata, kumpulan pertama yang melibatkan 10 orang tahanan sudah dibebaskan Khamis lalu, dengan kebanyakan daripada mereka pernah disabitkan dengan kesalahan jenayah.

``Pihak berkuasa sudah membebaskan 366 orang tahanan di penjara Aleppo, atas alasan kemanusiaan selepas penentang kerajaan mengepung penjara berkenaan, kata agensi berita SANA.

Sementara itu, Pengarah Pertubuhan Pemantau Hak Asasi Manusia, Rami Abdel Rahman memberitahu AFP, keadaan di dalam penjara tersebut begitu `teruk dan para banduan di sana dibebaskan bagi mengelakkan mereka diserang pelbagai penyakit termasuk batuk kering. - AFP

Kerajaan India saman Kedutaan Amerika Syarikat.

Posted: 13 Dec 2013 08:46 AM PST

NEW DELHI 14 Dis. - Kerajaan India semalam mengambil tindakan menyaman kedutaan Amerika Syarikat (AS) di negara tersebut, selepas mereka melakukan satu tindakan `memalukan apabila memberkas seorang pegawai diplomat yang sedang menghantar anaknya ke sekolah di New York.

Jurucakap Kementerian Luar India, Syed Akbaruddin berkata, Duta AS ke India, Nancy Powell telah menerima surat saman berkenaan ketika mengadakan pertemuan dengan Setiausaha Kementerian Luar, Sujatha Singh sehari selepas penahanan Timbalan Konsul Devyani Khobragade.

``Kami berasa begitu terkejut dengan cara bagaimana beliau dimalukan dan kami akan mengambil satu tindakan tegas terhadap AS.

``Beliau sudah melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan baik, perbuatan sedemikian terhadap seorang diplomat India tidak dapat diterima. kata Syed Akbaruddin kepada AFP. - AFP

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved