Isnin, 16 Disember 2013

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


DBKL beri kelonggaran

Posted: 16 Dec 2013 10:56 AM PST

Oleh NORMAIRAH JAMALUDDIN
kota@utusangroup.com.my

Sebahagian daripada penyewa rumah Projek Perumahan Rakyat dan Perumahan Awam (PPR, PA) DBKL menunjukkan surat tawaran yang di terima semasa hadir dalam Majlis Penyerahan Surat Tawaran Penyewaan rumah berkenaan di Kuala Lumpur, semalam.
Sebahagian daripada penyewa rumah Projek Perumahan Rakyat dan Perumahan Awam (PPR, PA) DBKL menunjukkan surat tawaran yang di terima semasa hadir dalam Majlis Penyerahan Surat Tawaran Penyewaan rumah berkenaan di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 16 Dis. - Kesemua pemilik hartanah di ibu kota boleh membayar cukai taksiran mereka mengikut kadar lama sebelum kadar baharu ditetapkan selepas Mac tahun hadapan.

Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, rebat akan diberikan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) jika pembayaran terlebih, begitu juga sebaliknya jika kurang mereka perlu membayar balik kepada DBKL.

"Mereka tidak perlu risau tentang kenaikan cukai ini kerana yang naik hanyalah kadar nilai sewaan hartanah bukan kadar cukai itu sendiri.

"Disebabkan 21 tahun kerajaan tidak menaikkan cukai taksiran kita dilihat kejam sedangkan apa yang dilakukan ini adalah demi menambah pendapatan DBKL dalam menjayakan pelbagai projek pembangunan yang akhirnya memberi manfaat kepada rakyat," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyerahkan Surat Tawaran Penyewaan Rumah Awam DBKL kepada 66 orang penerima di sini hari ini.

Yang turut hadir, Timbalannya, Datuk Dr. J. Loga Bala Mohan dan Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan dan Sosio Ekonomi DBKL, Datuk Mhd. Amin Nordin Abdul Aziz.

Mengulas mengenai perhimpunan bagi membantah penilaian semula cukai pintu DBKL, yang diketuai Ahli-ahli Parlimen Pembang kang di Dataran DBKL pagi tadi, Tengku Adnan berkata, pembangkang dilihat sengaja mengambil kesempatan dan cuba mengelirukan rakyat.

"Kita minta rakyat jangan mudah terpedaya dengan hasutan pembangkang yang sentiasa mencari kesalahan kerajaan.

"Pembangkang cuba memutar-belitkan isu ini sedangkan mereka tahu apa yang kerajaan lakukan adalah mengikut undang-undang dan demi kesejahteraan rakyat," katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, status permohonan bagi menyewa Perumahan Awam (PA) dan Projek Perumahan Rakyat (PPR) adalah sebanyak 60,000.

"Bagaimana pun PA dan PPR yang tinggal hanyalah 3,000 unit sahaja.

"Bagi mengatasi masalah tersebut, kita telah pun mengarahkan DBKL untuk menyita dan merampas semula rumah-rumah yang disewa kepada orang lain untuk memberi peluang kepada mereka yang benar-benar mahu menyewa rumah tersebut," katanya.

Pasar Pudu dianggap paling kotor

Posted: 16 Dec 2013 10:56 AM PST

Oleh ROSLAH OTHMAN
kota@utusangroup.com.my

Jentolak Alam Flora membersihkan timbunan sampah sarap yang bertaburan semasa Operasi Penutupan dan Pembersihan Pasar Pudu di Kuala Lumpur, semalam

KUALA LUMPUR 16 Dis- Pasar Pudu di sini dikenal pasti paling kotor dan menjadi lokasi pembiakan tikus tertinggi berbanding Pasar Raja Bot dan Pasar Keramat.

Perbandingan ini dibuat berdasarkan statistik tikus yang ditangkap Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dalam tempoh tiga hari sebelum Operasi Penutupan dan Pembersihan Pasar dilaksanakan di ketiga-tiga pasar berkenaan.

Di Pasar Pudu jumlah tikus ditangkap sebanyak 632 ekor berbanding Pasar Raja Bot atau lebih di kenali sebagai Pasar Chow Kit ( 300 ekor), manakala di Pasar Keramat (52 ekor).

Timbalan Pengarah Kanan Jabatan Pelesenan dan Pengurusan Penjaja DBKL, Noor Azmi Nordin berkata, selain kegagalan peniaga mempraktikkan amalan kebersihan, faktor usia turut mempengaruhi keadaan pasar berkenaan.

Menurutnya, ini terutamanya kegagalan sistem peparitan fungsi dengan sempurna dan keadaan longkang tersumbat.

"Keadaan longkang di pasar ini juga didapati seratus peratus tersumbat secara tidak langsung menyumbang kepada pembiakan dan habitat tikus di pasar berkenaan,"katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menghadiri Program Penutupan dan Operasi Pembersihan Pasar Pudu selama dua hari untuk tujuan pembersihan dan membanteras tikus di sini.

Yang turut hadir Pengerusi Persatuan Penjaja-Penjaja dan Peniaga-Peniaga Kecil Pudu, Kuala Lumpur, Jeff Tan dan Pengurus Operasi Sokongan Alam Flora Sdn. Bhd. (Alam Flora)Md. Isa Doman.

Kira-kira 500 orang terlibat dalam gotong-rotong tersebut termasuk kakitangan DBKL, Alam Flora selain peniaga dan penjaja pasar berkenaan.

Noor Azmi berkata, selepas kerja-kerja pembersihan dilakukan hari ini lebih banyak tikus didapati keluar daripada tempat penyembunyian terutama di dalam longkang.

"Operasi hari ini menumpukan kepada tiga aspek utama iaitu pembersihan pasar, memperbaiki infrastrukur terutama longkang dan membasmi tikus serta serangga perosak.

"Pasar Pudu juga akan ditutup sehari sama seperti Pasar Raja Bot dan Pasar Keramat dalam setiap bulan bagi tujuan pembersihan secara berkala dilaksanakan,'katanya.

Pasar Pudu yang berusia lebih 50 tahun itu mempunyai kira-kira 1,623 peniaga melibatkan 517 peniaga di dalam bangunan, manakala 1,106 peniaga di luar bangunan.

Peniaga akur arahan penutupan pasar

Posted: 16 Dec 2013 10:56 AM PST

KUALA LUMPUR 16 Dis. - Peniaga Pasar Pudu di sini akur dengan arahan penutupan sementara pasar berkenaan untuk tujuan pembersihan ekoran menjadi lokasi pembiakan tikus tertinggi di ibu negara selama dua hari bermula hari ini.

Presiden Persatuan Penjaja-Penjaja dan Peniaga - Peniaga Kecil Pudu, Kuala Lumpur, Jeff Tan berkata, apa yang diharapkan peniaga dan penjaja di pasar itu terus menjaga kebersihan tapak niaga masing-masing sepanjang masa.

"Persatuan mewakili peniaga dan peniaga pasar amat berterima kasih kepada pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Alam Flora Sdn. Bhd. (Alam Flora) kerana mengambil berat isu-isu kebersihan di sini,"katanya.

Peniaga daging kambing, K. Kannan, 60, berkata penutupan pasar berkenaan untuk tujuan tersebut amat dialu-alukan kerana sudah lama kerja-kerja pembersihan secara besar-besaran tidak dilakukan.

"Saya berharap ia dapat diteruskan pada masa akan datang.

"Namun pihak DBKL perlu menimbangkan semula tempoh penutupan tersebut kerana tempoh sehari sudah cukup berbanding dua hari,"katanya.

Seorang peniaga ayam, Lee Tuck Wong, 47, pula lebih melihat keperluan operasi tersebut dilakukan secara lebih kerap .

"Tikus di pasar ini amat banyak. Saya tidak fikir operasi yang hanya dijalankan sebulan atau setahun sekali mampu menghapuskan makhluk perosak ini,"katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved