Khamis, 12 Disember 2013

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Wajah baharu dinanti

Posted: 12 Dec 2013 10:08 AM PST

Oleh NORMAIRAH JAMALUDDIN
kota@utusangroup.com.my

Pasar Sungai Besi, Kuala Lumpur yang kelihatan tidak teratur bakal berubah wajah sebaik projek naik taraf pekan berkenaaan dilaksanakan bermula 1 Ogos tahun depan. - UTUSAN/JEFFRI IRAN
MOHD. RADI TUFUK
ISMAIL MOHD. SHARIFF

KUALA LUMPUR 12 Dis. - Projek menaik taraf pekan Sungai Besi yang bakal dilaksanakan pada 1 Ogos tahun depan dilihat satu usahsa positif Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dalam membangun serta memperindahkan kawasan tersebut.

Malah, usaha DBKL tersebut juga mendapat sokongan penuh daripada penduduk dan peniaga sekitar yang sekian lama menunggu agar kawasan tersebut dibangunkan.

Tinjauan Utusan Malaysia ke pekan Sungai Besi hari ini mendapati, rata-rata orang ramai bersetuju dengan usaha DBKL menaik taraf pekan tersebut dan berharap agar kawasan itu lebih baik dari segi landskap dan kemudahan asasnya.

Seorang pesara tentera, Ahmad Abdullah, 62, berkata, beliau menyambut baik segala usaha yang dilakukan DBKL dalam memperindahkan kawasan tersebut.

"Jika kita lihat pekan Sungai Besi sekarang ini terlalu padat dan sesak dengan kehadiran penjaja dan kenderaan. Diharapkan melalui projek naik taraf itu masalah tersebut dapat diselesaikan," katanya.

Baru-baru ini, Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata, projek yang melibatkan kos sebanyak RM10 juta itu merangkumi kerja-kerja naik taraf pasar Sungai Besi, mengecat semula bangunan rumah kedai serta mempertingkat kualiti kemudahan asas seperti jalan raya.

Sementara itu, seorang peniaga buah-buahan, Mohd. Radi Tufuk, 28, berkata, projek naik taraf di pekan berkenaan memang ditunggu-tunggu oleh penduduk di situ ekoran kesesakan trafik dan keadaan bangunan usang yang mencacatkan pemandangan.

"Malah kami sebagai peniaga di sini pun sering mengalami kesukaran untuk meletak kenderaan di depan pasar.

"Laluan jalan yang sempit juga antara punca kawasan ini sering sesak," katanya.

Dalam pada itu, Ismail Mohd. Shariff, 65, berkata, semenjak tinggal di Sungai Besi pada tahun 1970-an pelbagai perubahan telah dilakukan kerajaan dalam usaha menjadikan kawasan tersebut sebagai sebuah tempat yang selesa didiami dan dikunjungi rakyatnya.

"Contohnya tempat meletak kenderaan yang lebih moden telah dibina oleh DBKL, namun kerana ia terletak agak jauh dengan pasar, pasar raya dan gerai-gerai, orang ramai lebih gemar meletak kenderaan mereka di tempat yang tidak sepatutnya.

"Saya minta orang ramai khususnya penduduk di sini beri kerjasama kepada DBKL, kerana tidak guna jika pelbagai kemudahan disediakan namun tidak dimanfaatkan sepenuhnya," ujarnya.

Tindakan undang-undang terhadap kontraktor Hospital Serdang - Subramaniam

Posted: 12 Dec 2013 10:08 AM PST

PUTRAJAYA 12 Dis. - Kementerian Kesihatan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap kontraktor Hospital Serdang berikutan kejadian siling runtuh di hospital itu.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam berkata, tindakan tersebut sejajar dengan matlamat kerajaan yang mahu memastikan kejadian siling runtuh di hospital tersebut tidak berulang.

"Tindakan undang-undang itu akan diambil selepas kita meneliti laporan yang disediakan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).

"Pada masa ini, JKR masih dalam proses menyiapkan laporan tersebut dan kita menjangkakannya siap tidak lama lagi," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis pengumuman kemajuan terkini Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) Penjagaan Kesihatan, di sini hari ini.

Kualiti pembinaan Hospital Serdang menimbulkan persoalan apabila insiden siling runtuh di hospital itu sering berulang dan membahayakan nyawa kakitangan serta pesakitnya.

Pada tahun ini sahaja, sebanyak tujuh kejadian siling runtuh berlaku di Hospital Serdang membabitkan wad Unit Rawatan Rapi Neonatal (NICU), wad bersalin, bahagian kaunter jururawat Zon Merah, Jabatan Kecemasan dan Trauma serta kuarters kakitangan.

Sementara itu, Dr. Subramaniam berkata, pihaknya telah mengarahkan pengurusan Hospital Serdang melaksanakan kerja-kerja pemeriksaan dan penyelenggaraan setiap hari ke atas semua siling hospital terbabit.

Beliau berkata, tindakan itu perlu bagi membolehkan pihaknya mengesan lebih awal mana-mana siling hospital yang berisiko akan runtuh.

"Kita telah menyalurkan peruntukan awal sebanyak RM30 juta bagi memastikan kerja-kerja terbabit dapat dilakukan tanpa sebarang masalah," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, pihaknya dalam usaha menyiapkan draf Akta Jagaan Kesihatan Warga Emas bagi memperkasakan industri jagaan warga emas tempatan.

Beliau berkata, akta yang dijangka dibentangkan di Parlimen sebelum hujung tahun depan itu akan memastikan pembangunan dan usaha menambah baik industri tersebut sejajar dengan piawaian antarabangsa.

"Akta itu bukan hanya akan memastikan institusi jagaan warga emas sama ada kendalian kerajaan atau swasta memenuhi piawaian yang ditetapkan bahkan mampu menjadikannya sebagai tarikan utama pelabur asing dan tempatan," katanya.

Susah, sulitkan penduduk

Posted: 12 Dec 2013 10:08 AM PST

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusangroup.com.my

Pemasangan palang penghadang di pintu utama jalan di Taman Mutiara Bangi, Selangor didakwa bukan sahaja tidak mendapat kebenaran pihak berkuasa tempatan bahkan turut menimbulkan kesulitan kepada kira-kira 2,000 penduduk kawasan perumahan di Jalan 1/3 dan 2/1 taman perumahan berkenaan. - UTUSAN/FAIRUZ IZYANA AYUB

KAJANG 12 Dis. - Kira-kira 2,000 penduduk kawasan perumahan di Jalan 1/3 dan 2/1, Seksyen 1, Bandar Baru Bangi dekat sini membantah penutupan jalan di Taman Mutiara Bangi yang menghubungkan kawasan mereka ke laluan utama di situ.

Penutupan jalan tersebut didakwa menyusahkan penduduk sekitar untuk keluar masuk kerana jalan itu merupakan laluan utama mereka sejak kawasan itu dibangunkan pada tahun 1970-an lagi.

Sehubungan itu, mereka meminta pihak Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) merobohkan segera palang penghadang jalan yang didakwa diletakkan tanpa kelulusan pihak berkuasa tempatan itu.

Seorang penduduk, Kamariah Mohd. Yusof, 63, berkata, isu tersebut timbul sejak dua tahun lalu dan bertambah buruk selepas Ramadan tahun ini.

"Ini menyukarkan kami kerana terpaksa menggunakan jalan yang jauh untuk ke laluan utama. Di laluan utama itu terdapat premis seperti klinik, bank dan sebagainya. Kami telah membuat aduan kepada MPKj sebelum ini dan MPKj meminta Persatuan Penduduk Mutiara Bangi merobohkan struktur itu serta-merta. Jika tidak, tindakan penguatkuasaan akan diambil.

"Yang menjadi persoalan sehingga kini, pihak berkenaan masih belum merobohkan struktur tersebut," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini.

Jirannya, Ramlah Khalid, 66, pula berkata, pihaknya sedang mengumpul tandatangan bantahan daripada penduduk sekitar sebagai petisyen untuk diserahkan kepada MPKj dalam masa terdekat.

"Jalan tersebut digazetkan untuk laluan awam, mengapa perlu ditutup? Sedangkan kawasan perumahan banglo elit itu baru sahaja dibangunkan sejak tiga tahun lalu tanpa ada perkhidmatan pengawal keselamatan.

"Palang tersebut telah dibina sejak dua tahun lalu, mengapa baru sekarang mereka memohon kepada MPKj untuk memasangnya? Adakah setelah diberi amaran?," soalnya.

Mimi Nora Mansor, 64, pula berkata, Persatuan Penduduk Mutiara Bangi memberi alasan palang tersebut dipasang disebabkan faktor jenayah yang sering berlaku di kawasan perumahan mereka.

"Di tempat kami juga berlaku hal sedemikian seperti pecah rumah dan ragut. Tetapi janganlah sampai mahu menutup laluan kami. Kalau ingin melalui laluan berkenaan, orang lain perlu mengisi borang untuk memasuki kawasan itu. Ini benar-benar menyusahkan," ujarnya.

Sementara itu, tinjauan Utusan Malaysia ke lokasi berkenaan mendapati, terdapat tiga buah palang dibina, manakala pengawal keselamatan yang dipercayai warga asing menjaga laluan masuk.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved