Khamis, 12 Disember 2013

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


AMAED ke pentas IFF

Posted: 11 Dec 2013 11:10 PM PST

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar JEFFRI IRAN

Rekaan busana muslimah oleh ahli-ahli AMAED diperaga di pentas peragaan.

SERAMAI 28 ahli Persatuan Usahawan dan Pereka Busana Muslim Malaysia (AMAED) telah berpeluang memperagakaan rekaan masing-masing di pentas berprestij Festival Fesyen Islam (IFF) yang bertaraf antarabangsa baru-baru ini.

IFF tahun ini juga turut mencatatkan sejarah dengan jumlah penyertaan pereka AMAED yang tertinggi muncul pada acara selama tiga hari bermula pada pertengahan November lalu.

Bertemakan KL, London, Paris dan New York, rekaan yang dihasilkan oleh setiap pereka memberikan cabaran besar dalam menggarapkan tema Barat ke dalam pemakaian busana muslim.

Antara pereka AMAED yang memperagakan rekaan mereka pada pertunjukan fesyen tersebut ialah G65, Hijau Gallery, Zawara, Hafiz Carlson, Hasfitri Yusof, Pearl Haya, Yatt Hamzah, Debby, Mier, Rina Salleh dan Suriani Hassan.

Masing-masing mengetengahkan antara lima hingga enam rekaan yang bersesuaian untuk acara malam, kasual, kemas dan sebagainya.

Kebanyakan rekaan menggunakan fabrik syifon yang lembut, satin sutera yang berkilat dan digabungkan bersama warna-warna lain. Rekaan yang longgar dan praktikal bagi digayakan oleh Muslimah menjadi ilham bagi pereka-pereka yang memang berpengalaman dalam bidang rekaan fesyen Muslimah.

Semenjak tiga tahun penubuhannya iaitu pada tahun 2010, pereka-pereka AMAED kini telah bertambah matang dan persatuan itu sendiri semakin aktif dengan pelbagai aktiviti.

Majlis pertunjukan fesyen yang diadakan di sebuah hotel terkemuka di ibu negara ini telah diserikan dengan kehadiran Tengku Puan Pahang Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Turut hadir ialah Pengasas dan Pengerusi IFF, Datuk Seri Raja Rezza Shah dan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Ekonomi Usahawan Niaga (Tekun), Datuk Abdul Rahim Hassan.

Sementara itu, menurut Raja Rezza Shah, idea penubuhan AMAED mendapat tempat dan pujian di peringkat antarabangsa.

Melalui persatuan itu, pereka-pereka AMAED dapat menimba lebih banyak ilmu dalam bidang rekaan muslimah dan berpeluang menonjolkan rekaan mereka di peringkat antarabangsa.

"Ini juga merupakan satu langkah awal kepada mereka untuk meningkatkan keupayaan diri dalam rekaan fesyen bagi diiktiraf oleh mereka yang sememangnya mahir dan dikenali dalam bidang rekaan fesyen,'' katanya.

AMAED kini dianggotai oleh lebih daripada 100 usahawan dan pereka busana muslim tempatan.

Ia dilihat sebagai satu pencapaian yang membanggakan dalam usia yang masih mentah.

Jumlah ahli yang ramai ini juga, membolehkan AMAED semakin aktif di dalam aktiviti-aktivitinya seperti road show yang bakal dibuat ke serata negeri di Malaysia bagi tujuan menambah ahli dan penjenamaan, di samping memartabatkan pemakaian busana muslim di negara ini.

Selain itu, AMAED telah pun menandatangani perjanjian persefahaman dengan Kolej Komuniti (di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia) yang bakal memberi peluang kepada granduan-graduan melengkapkan diri dengan ilmu tambahan apabila mereka melangkah ke dunia luar.

Kemahiran jana pendapatan

Posted: 11 Dec 2013 11:10 PM PST

Usia bukan alasan untuk tidak menambah ilmu pengetahuan. Ini dibuktikan oleh 40 wanita bergelar ibu yang sanggup meluangkan masa selama lima bulan bagi menamatkan kursus membuat kek sebelum disambung dengan kursus kefahaman kewangan yang berlangsung selama 10 bulan lagi.

Program yang diberi nama TNT-MyKasih Sayangi Jiran Anda, merupakan sebahagian daripada projek khidmat masyarakat (CSR) oleh TNT Express Malaysia (TNT) bertujuan membantu golongan tersebut menjana pendapatan melalui kemahiran yang dimiliki.

Peserta terdiri dari surirumah berusia antara 31 hingga 54 tahun dari keluarga berpendapatan rendah dan menetap di kawasan perumahan Desa Mentari, Kuala Lumpur.

Kumpulan wanita ini telah menerima bantuan bulanan berbentuk wang tunai bagi membeli bahan masak sejak April tahun lalu.

Sepanjang kurus pembuatan kek, para peserta mendapat perkongsian ilmu daripada Chef Chooi Sim, pakar kek dari L&S Bakery.

Chooi Sim bukan sahaja mengajar cara membuat kek malah biskut, piza dan pelbagai jenis roti. Peserta juga diajar teknik penjualan dan pemasaran yang berkesan.

Menerusi kursus kewangan pula, penganjur berharap agar peserta dapat belajar cara penyimpanan wang termasuk pengurusan kewangan peribadi.

Sementara itu Pengarah Urusan TNT Express Malaysia, Chong Siang Chung, berkata, tanggung jawab sosial hari ini bukan saja terhad kepada pemberian tunai mahupun cek kepada organisasi kebajikan.

"Ramai lagi orang di komuniti yang memerlukan dan kami di TNT percaya bahawa walaupun tidak berpendapatan tinggi mereka masih mampu berusaha untuk mencapai taraf hidup yang lebih baik.

"Lebih menarik, dalam setiap program tanggungjawab sosial ini penglibatan kakitangan TNT Express amat digalakkan supaya ia dapat memberi lebih impak kepada bantuan yang kami hulurkan," jelas Siang Chung pada majlis penyampaian sijil tamat kursus di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Sementara itu salah seorang peserta Sabariah Johor, 54, tidak menganggap usia lanjut sebagai halangan untuknya menambah ilmu pengetahuan.

Ibu kepada tiga cahaya mata ini begitu teruja apabila kursus pembuatan kek yang diikuti itu telah membantunya menambah pendapatan.

"Alhamdulillah, saya sangat bersyukur ketika hari raya yang lalu saya berjaya membuat dan menjual biskut raya dengan mendapat keuntungan melebihi RM1,000.

"Sebelum ini walaupun saya berjaya menyimpan duit tapi bila terdesak duit simpanan tersebutlah akan dikeluarkan. Kini setelah mengikuti kursus saya telah belajar bagaiamana untuk menyeimbangkan perbelanjaan jadi bila tiba situasi tidak terjangka saya masih mempunyai simpnan lain," tambah Sabariah.

Seorang pagi peserta, Shamilah Anbalagan, mengakui program tersebut sedikit sebanyak telah meningkatkan kemahirannya dalam menambah pendapatan keluarga.

"Paling penting kursus pemahaman kewangan di mana menerusinya kami dapat mengagihkan pendapatanuntuk perniagaan dan perbelanjaan keluarga," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved