Khamis, 12 Disember 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Penuhi impian si kecil

Posted: 11 Dec 2013 11:10 PM PST

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar ZAINI HUSSIN

Pelbagai barangan yang diperlukan untuk memeriahkan sesuatu majlis sambutan hari jadi atau majlis-majlis keraian lain boleh diperoleh di Party Heaven.

MENYEBUT sambutan hari jadi, kanak-kanak merupakan insan paling gembira menantikan tarikh hari jadi mereka.

Apa yang terbayang dalam fikiran mereka ialah parti yang dipenuhi dengan belon, makanan dan paling menyeronokkan menerima banyak hadiah.

Namun, membuat persiapan sambutan hari jadi ini tidak kurang penatnya. Banyak yang perlu dilakukan termasuk menyediakan beg-beg cenderahati untuk dititipkan kepada tetamu yang hadir.

Barangan lain seperti pinggan dan gelas kertas, makanan, permainan dan sebagainya juga harus disiapkan semata-mata untuk memastikan birthday girl atau birthday boy gembira.

Bagi memudahkan ibu bapa untuk mendapatkan semua barangan untuk majlis sambutan hari jadi anak-anak mereka, pergi sahaja ke kedai khusus yang menyediakan segala-galanya.

Party Heaven, kedai barangan parti yang terletak di Taman Melawati, Ulu Klang, Selangor menyediakan segala yang diperlukan untuk parti hari jadi anak seperti belon, permainan, kraf, perhiasan, kanopi, baju-T, aksesori, dekorasi dan sebagainya.

Memulakan perniagaan pada Mac 2011, pemilik bersama Party Heaven, Normi Suffian dan Datin Seri Zakiah Mat Yusof, menyedari perlunya sebuah kedai yang lengkap dengan barangan parti kanak-kanak di lokasi tersebut.

Normi yang ditemui di Party Heaven baru-baru ini berkata, mereka berdua memang sudah lama berhasrat untuk membuka kedai barangan parti kerana mereka sendiri selalu mengadakan parti sama ada untuk anak-anak dan teman-teman.

"Awalnya semasa baru dibuka, kami banyak menjual belon. Pelbagai jenis belon boleh diperoleh di sini seperti belon foil, lateks dan bubble helium.

"Selain belon yang belum ditiup, kami juga menyediakan khidmat mengisi belon dengan helium dan ini merupakan kelainan kedai ini yang tidak terdapat di tempat lain.

"Keistimewaan belon kami juga ialah ia tebal kerana belon ringan tidak terapung jika diisi helium. Belon yang diisi helium boleh terapung selama lapan hingga 10 jam.

"Kalau pelanggan tidak mahu belon diisi helium di sini, mereka boleh membeli gas bersama helium dan kemudian boleh mengisinya di rumah. Belon daripada kertas timah yang dipanggil belon foil yang diisi gas boleh tahan selama seminggu dan gasnya tidak akan keluar.

"Belon foil ini juga boleh didapati dalam pelbagai bentuk yang menarik, cantik dan memikat kanak-kanak seperti bentuk bulat, bentuk hati, bentuk binatang, bunga, puteri, kartun dan banyak lagi. Belon-belon macam ini memang disukai kanak-kanak kerana cantik dan menjadikan parti nampak meriah," kata Normi yang seronok melayan kerenah kanak-kanak yang datang ke situ bersama ibu bapa mereka.

Menurut Normi lagi, jika pelanggan mahukan belon yang telah diisi helium dan dihantar ke rumah, caj penghantaran yang dikenakan adalah daripada RM50 (Lembah Klang).

Setakat ini Party Heaven telah membuat penghantaran ke Subang, Shah Alam, Kuala Kubu Baru dan Port Dickson.

Selain belon untuk parti, belon yang digubah menjadi gerbang sesuai untuk majlis makan malam, ulang tahun, baby shower dan majlis-majlis korporat.

Selain belon, terdapat juga banyak barangan seperti topi, topeng, beg cenderahati, cawan kertas dan banyak lagi. Pendek kata apa sahaja yang diperlukan pasti akan ditemui di Party Heaven.

Selain menjual barangan parti, Party Heaven tambah turut menyediakan perkhidmatan dan pakej parti seperti pakej parti di rumah, di sekolah, menyediakan badut, permainan air dan pelampung, kad jemputan, lencana, cawan dengan rekaan parti, aktiviti membuat kek kanak-kanak, maskot dan kostum serta makanan dan minuman.

Normi merancang untuk menambah lagi barangan berasaskan karekter kartun tertentu kerana mendapat banyak permintaan pelanggan.

Beliau ingin melengkapkan Party Heaven dengan barangan daripada karekter kartun yang disukai kanak-kanak seperti topi, pinggan, baju dan perhiasan.

"Kanak-kanak lelaki biasanya sukakan Ben 10 manakala kanak-kanak perempuan sukakan Hello Kitty dan Barbie.

" Kalau mereka boleh mendapatkan kesemuanya di sini, adalah lebih mudah dan mereka tidak perlu pergi jauh untuk mencari," kata Normi mengagumi kedai-kedai parti di Amerika Syarikat yang biasanya lengkap dan dimuatkan dalam premis besar.

Tidur bawa maut

Posted: 11 Dec 2013 11:10 PM PST

Pakar Perunding Paediatrik dan Neonatologi Parkcity Medical Centre, Dr. Salehuddin Samsudin berkata, kes kematian bayi yang berlaku bukanlah perkara biasa yang boleh dipandang ringan oleh keluarga yang terlibat.

"Apabila anak dilahirkan ke dunia, ibu bapa yang bertangungjawab menjaga kebajikan dan kesihatan mereka.Disebabkan bayi adalah individu yang masih kecil mereka memerlukan penjagaan dan perhatian yang baik daripada kedua ibu bapanya.

"Kebiasaannya bayi yang berumur antara kosong hingga enam bulan lebih berisiko mengalami insiden ini jika tiada pemantauan yang ketat dari keluarga kerana pada umur begini mereka masih kurang peka dan mengetahui bahaya yang menimpa di hadapan mata," jelasnya.

Katanya, berdasarkan beberapa kes yang berlaku, terdapat beberapa faktor yang mendorong insiden ini terjadi yang kebanyakannya melibatkan bayi dalam kelompok kaum Melayu dan India.

"Antara yang berkaitan adalah terjadi kepada bayi yang lahir pramatang, posisi tidur meniarap, tabiat ibu bapa yang merokok berdekatan dengan bayi mereka dan sebab-sebab jangkitan penyakit lain yang pada mulanya tidak serius sehinggalah penyakit tersebut mula menyerang sistem pertahanan dalam badan mereka serta jangkitan kuman.

"Selalunya bayi yang sedang mengalami kesakitan dapat dikenal pasti melalui beberapa petanda iaitu mereka didapati susah untuk bernafas, sedikit tertekan apabila tiba waktu ingin disusukan dan diserang demam panas yang melebihi daripada 38 darjah celcius.

"Beberapa kes bayi meninggal secara mengejut akibat tersedak susu semasa tidur juga sering berlaku di kalangan masyarakat kita. Ibu mempunyai pilihan untuk menyusukan bayi mereka dalam keadaan duduk atau sambil tidur. Jika bayi disusukan sambil berbaring ibu berperanan memantau dan peka dengan keadaan bayi ketika itu ditakuti mereka tertidur dan tersedak," katanya.

Tambah Dr. Salehuddin lagi, bayi yang mempunyai masalah kesihatan seperti sawan juga mempunyai risiko meninggal secara mengejut jika tidak diberikan rawatan dengan segera.

"Walaupun penyakit sawan susah dikesan pada bayi, ibu bapa masih boleh memantau keadaan bayi mereka melalui beberapa petanda seperti seluruh tubuh mereka kelihatan kejang, mata yang tiba-tiba memandang ke atas, bibir bertukar warna dan pernafasan mereka kelihatan terganggu dan tidak memberi respon apabila dipanggil mahupun disentuh pada bahagian badan,

"Amalan ibu bapa yang membedung bayi mereka semasa berusia bayi juga antara penyebab berlaku insiden ini. Seeloknya, apabila ingin membedung bayi, pastikan membalutnya tidak terlalu ketat dan kuat. Keadaan ini bertujuan mengelakkan bayi susah untuk bernafas dan bergerak.

"Bagi ibu yang tidur bersama bayi, berhati-hati kerana si kecil ini boleh lemas ketika anda menyusukan mereka, terhimpit atau muka mereka ditutupi bantal atau selimut.

"Pastikan ada ruang dan jarak antara bayi dengan anda bagi mengelakkan mereka lemas ketika tidur. Seeloknya, untuk keselamatan bayi, tidurkan mereka di dalam ruang tidur khusus seperti katil dan buaian yang berdekatan dengan anda," ujar Dr.Salehuddin.

Katanya, tidak terkecuali, sejarah keluarga yang pernah ada kes kematian bayi secara mengejut juga perlu sentiasa berhati-hati dengan keadaan tersebut selain belajar dari pengalaman yang pernah terjadi kepada mereka. – Siti Aishah Yusoff

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved