Khamis, 12 Disember 2013

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


'Tuhan Harun' akan dihadap ke mahkamah Isnin ini

Posted: 12 Dec 2013 07:58 PM PST

KUANTAN 13 Dis. - Ketua kumpulan ajaran sesat yang menggelarkan dirinya sebagai 'Tuhan Harun', Harun Mat Saat, 47, akan dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, Isnin ini.

Ketua Polis Pahang, Datuk Sharifuddin Ab. Ghani berkata, Harun dan beberapa pengikutnya akan didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan berhubung kes pembunuhan Ketua Penolong Pengarah (Penguat Kuasa) Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), Allahyarham Ahmad Raffli Abdul Malik yang ditembak di rumahnya di Indera Mahkota 2 di sini pada 10 November lalu. - UTUSAN ONLINE

Helikopter tenggelam di dasar laut

Posted: 12 Dec 2013 10:08 AM PST

Oleh ZAAIN ZIN
pengarang@utusan.com.my

BINTULU 12 Dis. - Sebuah helikopter jenis Sikorsky S-76 milik MHS Aviation Berhad mengalami kerosakan teknikal dan terpaksa membuat pendaratan cemas sebelum tenggelam ke dasar laut, kira-kira 89 batu nautika (164.6 kilometer) dari pesisiran pantai, di sini hari ini.

Dalam kejadian pukul 7.42 pagi itu, dua krew penerbangan dan enam penumpang dilaporkan selamat dan tidak mengalami kecederaan serius. Mereka bertindak terjun ke dalam laut sebelum helikopter berkenaan tenggelam.

Jurucakap polis berkata, helikopter tersebut yang dipandu dua juruterbang warga tempatan berlepas dari Lapangan Terbang Bintulu pada pukul 7 pagi ini.

"Helikopter itu disewa khas oleh sebuah syarikat petroleum untuk membawa enam pekerja warga asing melakukan tinjauan bagi tujuan kerja cari gali minyak dan gas asli di perairan di sini.

"Selepas kira-kira 45 minit berlepas, cuaca buruk melanda menyebabkan helikopter tersebut berdepan masalah teknikal sehingga memaksa juruterbang melakukan pendaratan cemas di atas permukaan laut," katanya ketika dihubungi hari ini.

Menurut jurucakap itu lagi, selepas mendarat cemas, juruterbang mengarahkan kesemua penumpang keluar menyelamatkan diri.

"Helikopter itu tenggelam sepenuhnya ke dasar laut kira-kira pukul 9.53 pagi manakala kesemua mangsa diselamatkan sebuah kapal yang kebetulan melalui lokasi kejadian," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Supritendan Madang Usat ketika mengesahkan kejadian itu berkata, penumpang helikopter berkenaan terdiri daripada warga Perancis, Finland, Denmark, Kanada dan Norway.

"Kesemua mangsa dihantar ke Hospital Colombia di Miri untuk pemeriksaan lanjut. Hanya seorang mangsa, iaitu juruterbang dilaporkan mengalami kecederaan namun tidak serius," katanya sambil memberitahu punca kejadian masih dalam siasatan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved